دیدگاه‌ها برای آرامگاه ابن‌یمین؛ خواستگاه گردشگری فرومد بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مرداد 1398 - 10:44
-

آرامگاه ابن‌یمین؛ خواستگاه گردشگری فرومد

امرداد روستای هدف گردشگری فرومد در بخش خاوری (: شرقی) شهرستان میامی (کیلومتر ۱۱۵) و در مسیر میامی به سبزوار جای دارد. در مرکز این روستای زیبا، ساختمانی سرخ فام به چشم می‌خورد که آرامگاه ابن یمین، سراینده‌ی نام‌آور و قطعه‌سرای بزرگ زبان فارسی است. سازه‌ی آرامگاه در سال ۱۳۵۳ بازسازی و ساختمان زیبایی در

امرداد

روستای هدف گردشگری فرومد در بخش خاوری (: شرقی) شهرستان میامی (کیلومتر ۱۱۵) و در مسیر میامی به سبزوار جای دارد. در مرکز این روستای زیبا، ساختمانی سرخ فام به چشم می‌خورد که آرامگاه ابن یمین، سراینده‌ی نام‌آور و قطعه‌سرای بزرگ زبان فارسی است.

سازه‌ی آرامگاه در سال ۱۳۵۳ بازسازی و ساختمان زیبایی در آن محل ساخته شد که برخی آن را نماد کلاه سربداران و برخی دیگر آن را به گونه‌ی گلی در حال شکفته شدن می‌دانند. این سازه که با بافت روستا هم‌خوانی ندارد، شش‌گوش است. سنگ گور دارای شش گوشه‌ی کوچک است که روی آن نوشته شده: «آرامگاه امیرفخرالدین محمدابن یمین‌الدین متخلص به ابن یمین، شاعری بوده است دانشمند، دوران زندگی را با کمال مناعت و وارستگی به پایان رسانده است».

امیر فخرالدین محمودبن امیر یمین‌الدین طغرایی مستوفی فرومدی نامور به ابن یمین در پایان سده‌ی هفتم مهی (: هجری قمری) چشم به جهان گشود.

این سراینده‌ی فرهیخته زندگانی درازی داشته و بیشتر سال‌های زندگی به‌ویژه واپسین سال‌های آن به سبب فضای ناآرام و آکنده از هرج‌ومرج روزگار مغول و گسیختگی اوضاع و احوال و نبود امکان ادامه زندگانی به اتکای سرایندگی و اعتماد مطلق بر ذوق و قریحه‌ی سخنوری در سبزوار و فرومد به قناعت و گوشه‌نشینی و کشاورزی پرداخته است.

آرامگاه وی در فرومد یادآور خاطرات بزرگ‌مردی است که با سرودن اشعار ساده و کلامی شیرین و دلپذیر همه را به‌سوی کمال انسان دعوت می‌کرده است و که امروز میعادگاه صاحب‌دلان و مشتاقان شعر و ادب پارسی است و پس از سده‌ها همچنان بزرگ و گرامی داشته می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.