کد خبر : 22287
دیدگاه‌ها برای آقایان مسئول! لطف کنید دست روی دست بگذارید! بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 شهریور 1398 - 23:18
-

آقایان مسئول! لطف کنید دست روی دست بگذارید!

سبزواریان، موسی‌الرضا وثوق: در اینکه قلیان و تنباکو مضرند بحثی نیست‌؛ بعید است کسی در این موضوع تردیدی داشته باشد حتی مصرف‌کنندگان همیشگی قلیان. اما اینکه جمع‌آوری قلیان‌ها راه درستی برای مقابله با مصرف آن است یا خیر، جای تردید و بحث دارد.

در باب طرح ضربتی جمع‌آوری قلیان‌ها

سبزواریان، موسی‌الرضا وثوق: در اینکه قلیان و تنباکو مضرند بحثی نیست‌؛ بعید است کسی در این موضوع تردیدی داشته باشد حتی مصرف‌کنندگان همیشگی قلیان. اما اینکه جمع‌آوری قلیان‌ها راه درستی برای مقابله با مصرف آن است یا خیر، جای تردید و بحث دارد.

در ایران جمع زیادی از مردم به مصرف قلیان به عنوان یک سرگرمی و تفریح همیشگی نگاه می‌کنند؛ به ویژه در منطقه‌ای مانند سبزوار که امکانات تفریحی در حد بسیار پایینی قرار دارد طبیعی است که اوقات فراغت بسیاری از مردم و به ویژه جوانان، به قلیان کشیدن در قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و قلیان‌سراها صرف شود.

حال سوال اینجاست؛ آیا با جمع‌آوری قلیان‌ها از این محافل، مصرف‌کنندگان قلیان از جمله جوانان، به رفتارهای سالم‌تری روی می‌آورند و با خود می‌گویند حال که قلیان عرضه نمی‌شود، برویم اوقات فراغت خود را با کارهای سالم پر کنیم؟

به نظر می‌رسد جوانانی که حداقل امکانات تفریحی را در شهر خود ندارند و عملاً گزینه‌ مناسبی برای جایگزینی با قلیان کشیدن ندارند، یا تصمیم می‌گیرند قلیان را به جای محافل عمومی در خانه‌ها و محافل شخصی مصرف کنند که بسیار پرهزینه و دشوار به نظر می‌رسد، یا به تفریحات ناسالم‌تری روی می‌آورند.

اگرچه آمار دقیقی از مصرف مواد مخدر مختلف در سبزوار در دست رسانه‌ها و عموم مردم نیست و نهادها نیز تا کنون آن را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند، این امر بدیهی و غیرقابل انکار است که گرایش به مصرف مواد مخدر در کشور و به تبع آن در شهر ما چندان پایین نیست؛ حال آیا قلیان کشیدن در محافل مشخص شهر تهدید جدی‌تری به حساب می‌آید یا مصرف مواد مخدر در گوشه‌گوشه‌های شهر به عنوان یک جایگزین؟

موافقان طرح جمع‌آوری می‌گویند: «اگر مسئولان اقدام به مقابله با مصرف قلیان نکنند، چه کنند؟ دست روی دست بگذارند؟» پاسخ البته این است که مسئولان پیش از اقدام برای مقابله با یک رفتار ناسالم اجتماعی، اقدام به فراهم آوردن گزینه‌های سالم، معقول و قابل قبول برای جامعه را در دستور کار قرار دهند؛ اول امکانات تفریحی کافی برای شهر فراهم کنند و بعد تصمیم به مقابله با تفریحات ناسالم بگیرند!

اما با شرایط فعلی، فکر می‌کنم بهترین پاسخ همین است که بله! آقایان مسئول! لطف کنید دست روی دست بگذارید تا وضع از اینی که هست بدتر نشود. دست روی دست گذاشتن حتماً از اقدامی که احتمالا نتیجه عکس در پی دارد بهتر خواهد بود.

اگر عزمی برای مقابله با مصرف افراطی قلیان نزد مسئولان سبزوار وجود دارد، بهتر این است که به جای جمع‌آوری قلیان از محافلی که امروز وجود دارند، جلوی رواج بی‌رویه و ازدیاد قلیان را پس از این بگیرند و فراموش نکنند وضع وخیم موجود، ماحصل بی‌اعتنایی به رواج قلیان در گذشته است.

بهتر این است که اگر برنامه‌ جدی‌ای برای ایجاد امکانات تفریحی در سطح شهر وجود ندارد، مسئولان اجازه دهند جوانان به همین تفریح ناسالم در همین مکان‌های تعریف شده مشغول باشند و با جلوگیری از آن در شرایطی که گزینه جایگزین مناسبی هم ندارند، زمینه گرایش به سمت تفریحات ناسالم‌تر را فراهم نکنند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.