کد خبر : 17418
دیدگاه‌ها برای اصولگرایان بر سر دوراهی بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 آذر 1397 - 12:23
-

اصولگرایان بر سر دوراهی

 چهره‌های سیاسی بسیاری از گذشته تاکنون در فضای مجازی حضور دارند از توئیتر تا سایر شبکه‌های اجتماعی، اما نکته جالب حضور افرادی است که اساساً تا چندی پیش بر مدار تفکرات جریانی خود قائل به حضور در این فضاها نبودند و برخورد سخت و فیلترینگ را تنها راه مقابله با این فضا قلمداد می‌کردند. این

 چهره‌های سیاسی بسیاری از گذشته تاکنون در فضای مجازی حضور دارند از توئیتر تا سایر شبکه‌های اجتماعی، اما نکته جالب حضور افرادی است که اساساً تا چندی پیش بر مدار تفکرات جریانی خود قائل به حضور در این فضاها نبودند و برخورد سخت و فیلترینگ را تنها راه مقابله با این فضا قلمداد می‌کردند. این در حالی است که اگر از چندی پیش تاکنون به سیاسیونی که در توئیتر حضور دارند نگاهی بیندازیم به نام‌هایی چون احمدی‌نژاد، رسایی، حداد عادل، ضرغامی، کدخدایی و… برمی‌خوریم. این نشان می‌دهد که رویکرد اصولگرایان با گذشته تفاوت کرده و فهمیده‌اند که نمی‌توانند با فیلترینگ به رقابت با سایرین بپردازند. ازاین‌جهت شاید جدیدترین اصولگرای نسل اولی که به توئیتر پیوسته اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه باشد. وی اما برخلاف هم‌قطاران اصولگرای خود نظر دیگری دارد بادامچیان معتقد است: «فضای مجازی یک فرصت برای همه ارزش‌گراهاست. آن‌ها می‌توانند از طریق شبکه‌های مجازی حرف خود را منتشر کنند و ابتذال غرب و دروغ‌سازی‌ها را آشکار نمایند؛ فضای مجازی، فرصت بسیار خوبی برای پاسخگویی به شایعات و ابهامات و روشنگری در گسترش اطلاعات ملت است». سخنان بادامچیان نشان می‌دهد اهمیت استفاده مؤثر از فضای مجازی چنان است که اکنون بر سر دوراهی قرارگرفته‌اند.

پارادوکس اصولگرایان

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از ظرفیت و قدرت بالایی برخوردارند و کمتر جریانی است که از این ظرفیت بی‌اطلاع باشد و بخواهد با آن مبارزه کرده یا آن‌ها را محدود کند. چراکه تقریباً همگان بدین باور رسیده‌اند که چه استفاده‌های مفید و مطلوبی می‌توان در جهت منافع شخصی، جریانی یا حتی ملی از این فضا برد. در این راستا با گسترش شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها جریان اصولگرا که همواره با هر نوع فناوری جدید و نو مقابله کرده و آن را ابزار نفوذ دشمن خوانده سد محکمی در مقابل شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک، توئیتر، یوتیوب، اینستاگرام و پیام‌رسان‌هایی چون تلگرام ایجاد کرد و آن‌ها را ابزار دشمن خواند و حتی به فیلترینگ چندی از آن‌ها ازجمله فیسبوک و توئیتر پرداخت، اما پس از چندی که مشاهده کردند جامعه از منویات آن‌ها پیروی نمی‌کند و جریانات دیگر نیز با استفاده از ظرفیت این فضا جامعه را با خود همراه می‌کنند؛ پس از چندی تغییر موضع داده و با حضور گسترده در شبکه‌های اجتماعی روند حرکتی دیگری به خود گرفتند که نمونه واضح آن را می‌توان در توئیتر و اینستاگرام دید. حال پرسش اینجاست؛ چرا جریانی که موافق مسدودسازی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی است خود در این عرصه حضور فعالی دارد؟ این گزاره پارادوکسی معنادار از نحوه عملکرد جریان تمامیت‌خواه به جامعه انعکاس می‌دهد. لذا بدین خاطر است که نفس حضور این جریان در این فضا و صدالبته نحوه عملکردشان جای تعجب دارد. در این راستا چندی پیش‌طرحی با عنوان «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» به هیئت‌رئیسه مجلس رسید که فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی را مشروط به تأیید هیئتی به نام هیئت نظارت کرده است. این هیئت به ریاست رئیس مرکز ملی فضای مجازی تشکیل می‌شود و وزارت ارتباطات، ارشاد و اطلاعات نمایندگان دولت و مجلس مدیران پیام‌رسان‌های داخلی و دادستانی، صداوسیما، سپاه، سازمان تبلیغات، ناجا، سازمان پدافند غیرعامل و حوزه علمیه هرکدام یک نماینده دارند. درواقع هر پیام‌رسانی برای فعالیت در کشور باید از صافی این هیئت بگذرد. جالب اینکه بین امضاکنندگان این طرح نام برخی اعضای اصلاح‌طلب مجلس چون حمیده زرآبادی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، فاطمه ذوالقدر، علی ساری و علیرضا محجوب دیده می‌شود که جای تأمل دارد. نکته اینجاست؛ اصولگرایان در شرایطی که در شبکه‌هایی مثل توئیتر یا تلگرام عضویت دارند درصددند این شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند. آن‌ها باید پاسخ دهند که چگونه است این فضا باید برای مردم مسدود باشد، اما آن‌ها بتوانند از این فضا استفاده کنند؟

فرصتی برای ارزش‌گراها

یک عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص عاملی که موجب شد تا وارد توئیتر شود اظهار داشت: فضای مجازی یک ابزار پیام‌رسانی است. نسل قبل و بعد ندارد، ما همه یکی هستیم. استفاده یا عدم استفاده از ابزارها، بستگی به شرایط و انجام‌وظیفه به‌روز دارد. ایسنا نوشت، اسدالله بادامچیان گفت: استفاده من از سایت و اخیراً توئیتر مربوط به سابقه طولانی در استفاده از ابزار روز است. معتقدم فضای مجازی یک فرصت برای همه ارزش‌گراهاست. آن‌ها می‌توانند از طریق شبکه‌های مجازی حرف خود را منتشر کنند و ابتذال غرب و دروغ‌سازی‌ها را آشکار نمایند. وی افزود: فضای مجازی، فرصت بسیار خوبی برای پاسخگویی به شایعات و ابهامات و روشنگری در گسترش اطلاعات ملت است. این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: ایران در تمدن فرهنگ والای خود قبل از اسلام و در تمدن و فرهنگ ایران و اسلام در قرون پس از اسلام آن‌قدر زیبایی و خوبی دارد که ابتذال و فریبکاری در شبکه‌های مجازی بیگانه در برابر آن زیبایی‌ها، چیزی به شمار نمی‌آید. بادامچیان اضافه کرد: پیشنهاد من این است وقت خود را صرف دعواهای بیهوده جناحی نکنیم، بلکه فرهنگ خود را تبلیغ کرده و از ابزار روز، بهره ببریم. وی در خصوص تناقض استفاده از توئیتر و فیلتر این شبکه اجتماعی در کشور اظهار کرد: مشاهده می‌کنید که مسئولان به‌ویژه مسئولان اجرایی که مجری قوانین هستند از این ابزار استفاده می‌کنند. مقررات و قوانین باید قابلیت اجرای همگانی داشته باشند. منع‌ها برای زشتی‌ها و بدی‌ها و زیان‌آورهاست. والا تبیین شعار پندار و گفتار و کردار نیک، یا شعار المسلمون کلهم اخوه که برادری و برابری را فریاد می‌کند، هدایایی است برای مردم خسته از بی‌فرهنگی‌ها و تبعیض‌ها و ستمگری‌ها که‌ای کاش همه فضاهای مجازی از این زیبایی‌ها پر شود. وی درباره بکار بردن کلیدواژه‌هایی مثل مردم، انتخاب، اراده یا هشتک دولت حزبی در توئیتر خود و ارتباط آن با انتخابات سال آینده مجلس ابراز داشت: کلید این‌ها کلیدواژه‌های انقلاب اسلامی و عمومی است که در انتخابات هم بکار می‌روند. درباره دولت حزبی معتقدم که دولت را یک حزب پاک و کارآمد و قوی بهتر از یک شخصیت با چند نفر از اطرافیانش اداره می‌کند. بادامچیان در خصوص اینکه حضور در توئیتر نظر شخصی خود بوده یا مشورت با اعضای موتلفه تأکید کرد: توئیتر من مربوط به نظرات بنده و نظر شخص من است. موتلفه به اعضای خود آزادی اظهارنظر داده است و آن‌ها را در قالب‌های حزبی محدود نمی‌کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.