کد خبر : 17929
دیدگاه‌ها برای اعداد و ارقامی از لایحه بودجه سال ۹۸ بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 دی 1397 - 11:18
-

اعداد و ارقامی از لایحه بودجه سال ۹۸

پایگاه خبری آفتاب اعداد و ارقامی از لایحه بودجه سال ۹۸؛ بیشترین بودجه به کدام وزارتخانه رسید؟ کدام عوارض و تعرفه‌ها افزایش می‌یابد؟ بودجه کدام نهادها افزایش و کدام کاهش داشته؟ حذف یارانه‌بگیران پردرآمد کلید می‎خورد؟ جزئیات بودجه صداوسیما، ارتش و سپاه لایحه‌ بودجه سال ۱۳۹۸ امروز ۴ دی ماه از سوی رئیس جمهوری به مجلس ارائه

پایگاه خبری آفتاب

اعداد و ارقامی از لایحه بودجه سال ۹۸؛ بیشترین بودجه به کدام وزارتخانه رسید؟ کدام عوارض و تعرفه‌ها افزایش می‌یابد؟ بودجه کدام نهادها افزایش و کدام کاهش داشته؟ حذف یارانه‌بگیران پردرآمد کلید می‎خورد؟ جزئیات بودجه صداوسیما، ارتش و سپاه

لایحه‌ بودجه سال ۱۳۹۸ امروز ۴ دی ماه از سوی رئیس جمهوری به مجلس ارائه شد. 

دولت در لایحه‌ بودجه ۱۳۹۸ مجموع بودجه عمومی که شامل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی است را با سقف ۴۷۸ هزار میلیارد تومان بسته است. از این رقم حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع عمومی و بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان به درآمدهای اختصاصی تعلق دارد.

بیشترین بودجه ۹۸ به آموزش‌ و پرورش رسید
بیشترین بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۸ در بین وزارتخانه‌ها به وزارت آموزش و پرورش با مبلغ ۴۵ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.
در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۸ مجموع بودجه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه هم در بخش اعتبارات و هزینه‌ای و هم در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۵۸ هزار و ۳۱۳ میلیارد و ۳۳۹ میلیون ریال پیشنهاد شده است.

اعداد و ارقامی از لایحه بودجه ۹۸؛ بیشترین بودجه به کدام وزارتخانه رسید| بودجه کدام نهادها افزایش و کدام کاهش داشته؟ حذف یارانه‌بگیران پردرآمد کلید می‌خورد؟ کدام عوارض و تعرفه ها در سال 98 افزایش می یابد

جزئیات منابع و مصارف بانک‌ها
مجموع کل درآمدهای بانک‌ها در سال آینده از سوی دولت ۱۰۶ هزار و ۶۶۰ میلیارد و ۹۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که ۱۰۵ هزار و ۶۵۷ میلیارد و ۳۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آن مربوط به بخش درآمدها ومابقی آن مربوط به بخش سایر دریافت‌هاست.
همچنین در این بخش از لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، از مجموع بیش از ۱۰۶ هزار میلیارد تومان هزینه بانک‌ها، ۱۰۲ هزار و ۶۷۵ میلیارد و ۳۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آن مربوط به ردیف هزینه‌ها، ۷۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن مربوط به مالیات، ۱۴۹۱ میلیارد آن مربوط به ۵۰ درصد سود ویژه، ۹ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان مربوط به سود سهام، ۱۴ میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان آن مربوط به سایر حساب‌های تخصیص سود، ۲۵۸۳ میلیارد و ۴۳۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آن مربوط به هزینه‌های سرمایه‌ای و ۳۸۱۲ میلیارد آن مربوط به افزایش دارایی‌های جاری است که از مجموع این هزینه‌ها ۸۹۶ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان مربوط به ذخیره استهلاک منظور در هزینه‌های جاری کسر می‌شود.


یارانه نقدی برای ۷۷.۸ میلیون نفر آماده است
در تبصره(۱۴) لایحه بودجه سال آینده موضوع هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده است که نشان می‌دهد جمع کل منابع و مصارف هدفمندی به ۱۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ۹۸ هزار میلیارد تومان سال جاری بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.
این در حالی است که در بخش پرداخت‌های نقدی منبع ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که در مقایسه با ۳۰ هزار میلیارد تومان سال جاری ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رشد دارد. بر این اساس دولت می‌تواند با این رقم در سال آینده در هر ماه حدود ۳ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کند که جمعیتی حدود ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را در هر ماه پوشش خواهد داد.
البته ۷۰۰۰ میلیارد تومان برای کمک به کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف از منابع هدفمندی پیش‌بینی شده که نسبت به سال جاری تفاوتی ندارد و در هر ماه همراه با یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
یارانه نان و خرید تضمینی گندم نیز حدود ۶ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
اما همانطور که پیش‌تر رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود حذف یارانه‌بگیران پردرآمد در سال آینده به طور استانی انجام می‌شود و در بندی از تبصره (۱۴) تاکید شده که استانداران سراسر کشور مجازند با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر اساس پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی اقدام کنند که منابع حاصل از حذف یارانه پردرآمدها با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت دار استان خواهد شد.


بودجه ۵۷۰۰ میلیارد تومانی برای وزارت کشاورزی
در لایحه بودجه ۹۸ وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های زیرمجموعه‌ی آن ۵۷۲۴ میلیارد و ۱۸۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بودجه در قالب اعتبارات متفرقه انتقال‌یافته در جدول ۷-۲ و خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی و زیرمجموعه (جدول شماره ۷ )‌ دارد.
در جدول شماره ۷، وزارت جهاد کشاورزی و هفت دستگاه متولی زیرمجموعه این وزارتخانه از جمله سازمان تحقیقات  آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان دامپزشکی، موسسه رازی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان شیلات، سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت شهرک‌های کشاورزی مجموعا ۵ هزار و ۲۲۴ میلیارد و ۷۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بودجه دارند و در بخش اعتبارات متفرقه انتقال یافته به‌ جداول ۷ و ۱۰ ماده واحده که همان جدول ۷-۲ این لایحه بودجه است.
دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی از جمله سازمان حفظ نباتات، سازمان دامپزشکی، سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری و وزارت جهاد کشاورزی بابت اجرای طرح‌های مختلف مجموعا ۴۹۹ میلیارد و ۴۰۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعتبار دریافت می‌کنند.

بودجه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی مناطق آزاد
دولت برخلاف سابقه سال‌های گذشته، این بار برای مناطق آزاد بخشی جداگانه در نظر گرفته و در پیوست شماره سه و در بخش مربوط به شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، در زیرمجموعه‌ای جداگانه بودجه مناطق آزاد تجاری – صنعتی را تعریف کرده است.
بر اساس این برنامه‌ریزی در سال پیشرو، مجموع درآمدهای سازمان‌های مناطق آزاد از حدود ۵۱۰۰ میلیارد تومان عبور می‌کند و با کسر حساب‌های اندوخته به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
این بودجه، از چهار محور مختلف به دست خواهد آمد؛ واگذاری دارایی‌های مالی با حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان اصلی‌ترین پایه درآمدی این مناطق خواهد بود و پس از آن عوارض ورود کالاهای تجاری از مسیر منطقه به سرزمین اصلی، درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای درآمدهای پیش‌بینی شده را می‌سازند.
در حوزه درآمدها، منطقه آزاد کیش با ۲۹۵ میلیارد تومان، فعال‌ترین منطقه آزاد کشور خواهد بود و در حوزه واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای نیز همین منطقه با ۱۵۲ میلیارد تومان بالاترین عملکرد را خواهد داشت. پس از کیش، مناطق آزاد اروند، ‌ قشم و چابهار بیش‌ترین سهم را در حوزه درآمدی مناطق آزاد خواهند داشت.

چه میزان بلیت هواپیما و کشتی فروش می‌رود؟
طبق اطلاعات ارائه شده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، وزارت راه و شهرسازی به همراه سازمان‌های زیرمجموعه خود حدودا ۸۳۸۱ میلیارد تومان بودجه خواهند گرفت اما در این بین رقمی معادل ۲۰ میلیارد تومان به عنوان درآمد حاصل از یک درصد قیمت بلیت هواپیما و کشتی برای دولت در نظر گرفته شده است.
بنابراین اگر سهم یک درصدی دولت از قیمت بلیت هواپیما و کشتی در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۰ میلیارد تومان باشد، برآورد شده است که در سال آینده حدود دو هزار میلیارد تومان بلیت هواپیما و کشتی به فروش برسد.
این درحالی است که سهم یک درصدی دولت از قیمت بلیت هواپیما و کشتی در سال ۱۳۹۷ نیز معادل ۲۰ میلیارد تومان تعیین شده بود که رقم تعیین شده در بودجه سال آینده نیز بدون تغییر به مجلس شورای اسلامی ارائه شده تا بتوان دو استنباط مختلف را در رابطه با قیمت بلیت هواپیما و کشتی داشت؛ اینکه یا قیمت‌ها در سال آینده افزایشی نخواهند بود یا اینکه افزایش قیمت‌ها بنابر پیش بینی کاهش تعداد سفرها در سال آتی لحاظ شده است.

کدام عوارض و تعرفه‌ها در سال ۹۸ افزایش می‌یابد؟
تعرفه های درآمدی یکی ازبندهای مورد توجه در لایحه بودجه سال آینده است. ۴۹ موضوع در جدول تعرفه های درآمدی لایحه بودجه ۹۸ تنظیم شده که درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر، صدور انواع کارت معافیت خدمات سربازی، درآمد حاصل از حق الثبت دارو و صدور کارت هوشمند ملی است. 

**حذف خرید سربازی
طرح خرید سربازی در لایحه بودجه ۹۸ حذف شد ضمن آنکه درآمد حاصل از صدور انواع کارت معافیت دائم مشمولان وظیفه از خدمت سربازی یکی از بندهای درآمدی لایحه بودجه سال آینده است که نسبت به امسال تغییری نکرده است. 
صدور کارت معافیت برای افراد با تحصیلات دکترای تخصصی و مشمولان ایرانی خارج از کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تحصیلات دکترای حرفه ای و کارشناسی ارشد یک میلیون و ۴۰ هزار تومان، کارشناسی و فوق دیپلم و دیپلم ۳۲۵ هزار تومان، زیر دیپلم ۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مددجویان کمیته امداد نیز پنج هزار تومان است.
** ثابت ماندن میزان عوارض خروج مسافر
در لایحه تقدیمی دولت به مجلس شورای اسلامی درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور نسبت به قانون بودجه امسال تغییری نکرده است. براین اساس عوارض خروج برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان، زائران عمره مفرده و حج ۱۱۰ هزار تومان است. 
عوارض خروج هوایی زائران عتبات عالیات ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و عوارض زمینی زائران ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. زائران اربعین از ۲۴ شهریورماه تا ۱۲آبان ماه ۹۸ که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق ازکشور خارج می شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.
** هزینه تعویض پلاک سال آینده 
در لایحه بودجه سال آینده تعرفه واگذاری و تعویض پلاک وسایل نقلیه تغییری نکرده و برای خودرو ۱۰۰ هزار تومان و موتورسیکلت ۲۵ هزار تومان است. 
** هزینه صدور کارت هوشمند ملی ۲۵ هزار تومان
درآمد حاصل از ثبت نام و صدور کارت هوشمند ملی در لایحه بودجه ۱۳۹۷ کلید خورد و مبلغ آن ۲۰ هزار تومان تعیین شد. براین اساس در لایحه بودجه ۹۸ نیز ثبت نام کارت هوشمند ملی ۲۵ هزار تومان تعیین شده است. در صورت مفقودی برای صدور مجدد کارت در نوبت اول ۵۰ هزار تومان، در نوبت دوم ۷۰ هزار تومان و در نوبت های بعد ۱۰۰ هزار تومان مقرر شده است.
** تعرفه صدور دفترچه بیمه سلامت
در لایحه بودجه سال آینده، هزینه تعویض دفترچه بیمه سلامت سه هزار تومان، صدور مجدد دفترچه بیمه در صورت مفقود شدن در نوبت اول ۹ هزار تومان و در نوبت های بعدی ۱۸ هزار تومان است. 
رونق ۳.۵ برابری تجارت با حمایت دولت
بر اساس بودجه پیشنهادی دولت به مجلس، وزارت صنعت با افزایش ۶۱ درصدی اعتبارات در سال ۹۸، اعتباری ۲۲۸۰ میلیارد تومانی دریافت خواهد کرد.
در کنار منابع اعتباری که در طول این سال به بخش‌های صنعتی و تولیدی خواهد رسید، سازمان توسعه تجارت به‌عنوان نماینده حاکمیتی دولت در عرصه تجارت نیز با افزایش قابل توجه در بودجه خود مواجه می‌شود.
بر اساس متن لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، دولت پیشنهاد بودجه ۸۴۰ میلیارد تومانی را برای این سازمان پیشنهاد کرده که در قیاس با سال گذشته افزایشی چشم گیر داشته است. هم‌چنین در لایحه بودجه ارائه شده در سال ۱۳۹۷، سازمان توسعه تجارت باید ۲۴۲ میلیارد تومان اعتبار دریافت می‌کرد و به این ترتیب در سال پیش‌رو، بودجه این سازمان ۲۴۷ درصد افزایش خواهد یافت.
به این ترتیب این سازمان اعتباراتی ۳.۵ برابری خواهد داشت.
اما بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ازسوی دولت، سازمان توسعه تجارت حدود ۴۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات هزینه‌ای و حدود ۳۸۰ میلیارد تومان نیز محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به دست می‌آورد. در میان سازمان‌های زیرمجموعه وزارت صمت، پس از تشکیلات اصلی وزارتخانه، سازمان توسعه تجارت، بیش‌ترین منابع اعتباری را دریافت خواهد کرد.

افزایش عوارض واردات لوازم آرایشی
در بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده (۱۳۹۸) به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی ۱۰ درصد اضافه خواهد شد که در مجموع ۱۶ میلیارد تومان درآمد برای دولت خواهد داشت.
بر اساس اعلام گمرک، منابع حاصله از این محل به ردیف درآمدی ۱۶۰۱۸۸ واریز و معادل ریالی آن از محل ردیف هزینه ای ۴۴-۵۳۰۰۰۰ به هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران جهت خرید عضو مصنوعی (پروتز) حلزون جهت کاشت حلزون شنوایی تخصیص خواهد یافت.
همچنین در بخش دیگری از موارد پیشنهادی دولت در لایحه بودجه ۹۸، گمرک مکلف است پس از تائید اسناد، حقوق ورودی کلیه مواد و قطعات وارداتی که در کالاهای صادراتی استفاده شده‌اند را تا ۱۵ روز برگرداند

بودجه بخش معدن ۵۹۷۶ میلیارد ریال شد
دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ که صبح امروز به مجلس ارائه کرد، برای بخش معدن که از بخش‌های پیشرو اقتصادی کشور است،  رقم ۵۹۷۶ هزار میلیارد ریالی را  پیش‌بینی کرده است.
بر این اساس، طبق لایحه بودجه اعلام شده برای سال ۹۸، شش میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان برای تامین سرمایه صندوق‌های بخش صنعت و معدن در نظر گرفته شده و ۳۲ میلیارد و۶۰۰ میلیون تومان از آن  برای سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی خواهد بود.
هم‌چنین بودجه اتحادیه مرکزی فرش دستباف روستایی ایران، چهار میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان و برای ارتقاء و بهبود بهره‌وری، تثبیت و افزایش سهم صادراتی بازاریابی داخلی و خارجی فرش دستباف ایران، بودجه ۱۵ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
بودجه پیشنهادی برای مجموعه وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد ۶۱ درصدی است.

عوارض خرده‌فروشی سیگار ثابت ماند
در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۸، درآمد حاصل از عوارض خرده‌فروشی سیگار، معادل ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به درآمد در نظر گرفته شده از این بخش در سال گذشته، ثابت بوده است.

درآمد ۲۲۰۰ میلیارد تومانی از شماره‌گذاری و نقل و انتقالات خودرو
طبق لایحه اعلام شده در جدول شماره ۵ (درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی) درآمدهای دولت، شماره گذاری خودرو و نقل و انتقال اتومبیل اعلام شده است.
براساس این لایحه، دولت برای مالیات بر شماره‌گذاری خودرو بودجه  ۱۴۱۴ میلیارد و ۱۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای مالیات بر نقل و انتقال خودرو بودجه ۷۸۷ میلیارد و ۸۷۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را در نظر گرفته شده است.

بودجه ارتش و سپاه
به گزارش جماران، در بودجه سال ۹۸، ارتش با کاهش بودجه مواجه شده است به طوری که بودجه مصوب سال جاری آن  ۱۱۱,۳۱۸,۰۶۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال است و بودجه پیشنهادی برای سال آینده ارتش ۱۰۲,۰۵۸,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است.
بودجه سپاه نیز در سال آینده با افزایش روبرو است؛ به گونه‌ای که  بودجه مصوب سال جاری آن  ۲۰۲,۳۶۱,۹۷۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال بوده و بودجه پیشنهادی برای سال ۱۳۹۸  ۲۵۴,۷۱۸,۶۸۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال است. به نوشته خبرگزاری ایلنا، بررسی لایحه بودجه پیشنهادی دولت که در جلسه علنی امروز به مجلس شورای اسلامی تقویم شد نشان می‌دهد بودجه پیشنهادی سه نهاد شورای عالی امنیت ملی، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به بودجه مصوب سال گذشته کاهش یافته است.
بر همین اساس  شورای عالی امنیت ملی که در بودجه مصوب سال ۹۷ مبلغ ۱۸۵۰۰۰ ملیون ریال را به خود اختصاص داده بود در بودجه پیشنهادی امسال با کاهش ۶۲۰۰۰ ملیون ریالی سهمی بالغ بر ۱۲۳۰۰۰ ملیون ریالی خواهد داشت. همچنین مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیض مصلحت نظام نیز به ترتیب با کاهش ۱۳۲۳ ملیون ریال و ۶۷۷۰۰ ملیون ریالی رقم ۷۲۳۲۷ و ۵۷۴۳۰۰ ملیون ریالی را در بودجه پیشنهادی سال ۹۸ به خود اختصاص داده اند. 

اعداد و ارقامی از لایحه بودجه ۹۸؛ بیشترین بودجه به کدام وزارتخانه رسید؟ کدام عوارض و تعرفه‌ها افزایش می‌یابد؟ بودجه کدام نهادها افزایش و کدام کاهش داشته؟ حذف یارانه‌بگیران پردرآمد کلید خورد؟

یک تریلیون تومان سهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بودجه ۹۸
دولت در لایحه‌ای که سه‌شنبه چهارم دی‌ماه به مجلس تقدیم کرد، سهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری را از ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان، یک هزار و ۱۱۰ میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان (۱۱,۱۰۳,۷۲۰ میلیون ریال) تعیین کرد که این بودجه شامل دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای می‌شود.
بودجه بخش هزینه‌ای که شامل سه بخش عمومی، متفرقه و اختصاصی می‌شود ۴۶۴ میلیارد و ۷۵۳ میلیون تومان برآورد شده است. بودجه مصوب این بخش در سال گذشته ۳۹۲ میلیارد و ۷ میلیون تومان بوده است. همچنین برای بخش تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای ۶۴۵ میلیارد و ۶۱۹ میلیون تومان بودجه پیش‌بینی شده است.
سهم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از بودجه کلی این سازمان ۵۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان تعیین شده است.  مرکز مطالعاتی منطقه‌ای حفظ میراث فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی نیز از مجموع این بودجه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سهم برده است. همچنین برای شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بودجه در بخش تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای درنظر گرفته شده است.
مجموع اعتبارات هزینه‌ای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای سال آینده، ۴۱۲ میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان برآورد شده است.
در بخش مصارف پیش‌بینی شده افزایش سقف بودجه سال ۹۸ برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۶۸ میلیارد تومان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ۱۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و برای مرکز مطالعاتی منطقه‌ای حفظ میراث فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی (کمک) ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.
همچینین در لایحه بودجه سال ۹۸ برای عوارض خروج از کشور نسبت به امسال تغییری درنظر گرفته نشده است. دولت پیش‌بینی کرده است از محل عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد جذب کند.
آنچه که دولت در تعرفه‌های درآمدی خود برای بودجه سال آینده پیشنهاد کرده نشان می‌دهد که درآمد حاصل از عوارض خروج از مرزهای کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان و  برای عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره نیز ۱۱۰ هزار تومان است که این رقم در سفرهای نوبت دوم به میزان ۵۰ درصد و در سفرهای سوم به بعد ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.
برای خروج هوایی زائران  ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برای عوارض خروج زمینی و دریایی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده است.
عوارض خروج زائرین عتبات عالیات (زائران اربعین) از تاریخ ۲۴ شهریور تا ۱۲ آبان که از مرزهای زمینی به مقصد عراق از ایران خارج می‌شوند نیز از پرداخت عوارض خروج معاف خواهد بود.
در این لایحه پیشنهاد شده مبلغ ۴۰۰ هزار ریال از عوارض خروجی برای توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی، و صنایع دستی اختصاص یابد. این این بند در لایحه بودجه سال گذشته نیز آمده بود اما طبق اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مستند به پرداخت دولت، تا کنون سهم این سازمان از عوارض خروج ۱۷ هزار تومان بوده است که علی‌اصغر مونسان چندی پیش از اعلام درخواست به دولت برای افزایش این سهم به ایسنا خبر داده بود.
بودجه پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای امسال ۸ هزار و ۳۲۲ میلیارد و ۱۳۵ میلیون ریال بوده است.

اعتبار نهادهای متولی فرهنگ ایثار و شهادت در سال ۹۸
در این لایحه اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۹۸ «بنیاد شهید و امور ایثارگران»، «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» و «ستاد مرکزی راهیان نور» نیز پیش بینی شده است.

اعداد و ارقامی از لایحه بودجه ۹۸؛ بیشترین بودجه به کدام وزارتخانه رسید؟ کدام عوارض و تعرفه‌ها افزایش می‌یابد؟ بودجه کدام نهادها افزایش و کدام کاهش داشته؟ حذف یارانه‌بگیران پردرآمد کلید خورد؟

بودجه بنیاد شهید در سال ۱۳۹۸
در این بین بودجه سال آینده بنیاد شهید و امور ایثار گران ۱۳ هزار و ۹۵۸ میلیارد تومان برآورد شده است. این مبلغ نسبت به سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب بیش از سه و دو هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
بودجه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در سال ۹۸
همچنین قرار است به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سال جاری ۷۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص یابد که این مبلغ نسبت به سال‌ ۹۷  حدودا دو برابر رشد دارد.
سهم راهیان نور از بودجه ۹۸
به نوشته خبرگزاری ایسنا، در لایحه اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۹۸ به راهیان نور ستاد مرکزی راهیان ۲۵ میلیارد تومان اختصاص یافته است. ستاد مرکزی راهیان نور نسبت به سال ۹۷ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش بودجه  دارد.
درآمد یک میلیون و ۴۲۵ هزار میلیارد ریالی دولت از محل بخش نفت
مجموع منابع حاصل از فروش نفت و فراورده های نفتی در سال آینده یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۳۸۲ میلیارد و یک میلیون ریال (١.۴٢۵.٣٨٢.٠٠١.٠٠٠.٠٠٠ ریال) تعیین شده است.
بر این اساس، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت شامل نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز معادل یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۳۶۲ میلیاردریال ( ١.٣٧٠.٣۶٢.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ریال) و منابع مربوط به سه درصد فروش نفت خام و میعانات گازی برای مناطق نفت خیز و کمتر توسعه یافته کشور ۵۵ هزار و ۲۰ میلیارد ریال (۵۵.٠٢٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ریال) تعیین شده است.
چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ١٣٩٨ کمتر از یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۳۸۲ میلیارد و یک میلیون ریال ( ١.۴٢۵.٣٨٢.٠٠١.٠٠٠.٠٠٠ ریال) شود، به دولت اجازه داده می شود با رعایت بند (ب) ماده ( ١٧ ) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور از محل ۵۰ درصد مانده منابع حساب ذخیره ارزی با لحاظ ۵۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی نسبت به تأمین مابه التفاوت اقدام کند.
این در حالی است که مجموع منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز و همچنین سه درصدی فروش نفت خام و میعانات گازی برای مناطق نفتخیز و کمتر توسعه یافته کشور در قانون بودجه سال ۹۷ معادل یک میلیون و ۱۰ هزار و ۱۱۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال (۱.۰۱۰.۱۱۴.۴۰۳.۰۰۰.۰۰۰ریال) بود.
افزایش درآمدهای این بخش در لایحه بودجه سال ۹۸ نسبت به قانون بودجه ۹۷ معادل ۴۱۵ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۵۹۸ میلیون ریال (۴۱۵.۲۶۷.۵۹۸.۰۰۰.۰۰۰ریال) یعنی معادل ۴۱ هزار میلیارد تومان بوده است.
صادرات نفت شامل نفت خام، میعانات و گاز در بودجه سال ۹۷ معادل ۹۵۹ هزار و ۳۱۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال (۹۵۹.۳۱۴.۴۰۳.۰۰۰.۰۰۰ریال) تعیین شده است.
سهم سه درصدی فروش نفت خام و میعانات گازی برای مناطق نفتخیز و کمتر توسعه یافته کشور از درآمد ها در سال ۹۷ معادل ۵۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال (۵۰.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ریال) بوده است.
** سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی از محل صادرات نفت
سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت (نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز) ۲۰ درصد تعیین می شود.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی و سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی گاز ایران از محل خالص صادرات گاز و همچنین سهم سه درصد موضوع ردیف درآمدی ٢١٠١٠٩ این قانون اقدام کند. 
مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می شود.
گزارش هزینه کرد وجوه این بند هر سه ماه یکبار توسط وزارت نفت به کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه می شود.
۱۵ هزار میلیارد ریال برای گازرسانی در سال ۹۸ اختصاص یافت
به منظور تسریع گازرسانی به روستاها و اتمام طرح های نیمه تمام گازرسانی به روستاها با اولویت تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی، وزارت نفت مکلف است از محل سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی گاز ایران تا میزان ۱۵ هزار میلیارد ریال اقدام های لازم را انجام دهد.
بودجه ۹۸ سازمان صدا و سیما،۱۸۴۰ میلیارد تومان
بودجه سازمان صداوسیما در سال ۹۸، حدود یک هزارو ۸۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است.
به گزارش ایسنا، بودجه تعیین شده در سال ۹۸، از افزایش حدود ۲۰۰ میلیارد تومانی نسبت به سال قبل حکایت دارد؛ روند متداولی که در بودجه‌گذاری هر سال جریان داشته است. همچنین مصارف پیش‌بینی‌ شده افزایش سقف بودجه سال ۹۸ کشور برای این سازمان، ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام شده است.
البته بودجه سازمان صدا و سیما از محل یارانه و با عنوان هزینه‌های عمومی و متفرقه تامین می شود.
رقم حدودی برای بودجه صداوسیما در سال ۹۸ ، یک هزارو ۸۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است؛ این رقم در سال۹۷، یک  هزارو ۶۴۶ میلیارد تومان و در سال‌۹۶ ، یک هزارو ۵۹۸  میلیارد تومان بوده است.
همچنین بودجه شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در سال ۹۸ دو میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان اعلام شده است. مصارف پیش‌بینی شده افزایش سقف بودجه نیز حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.