کد خبر : 23461
دیدگاه‌ها برای ایستادگی مردم سبزوار در برابر تهدیدهای نظامی رژیم پهلوی در اربعین ۵۷ بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1398 - 10:51
-

ایستادگی مردم سبزوار در برابر تهدیدهای نظامی رژیم پهلوی در اربعین ۵۷

مرکز اسناد انقلاب اسلامی تظاهرات اربعین سال ۱۳۵۷ یکی از باشکوه‌ترین حرکت‌های مردمی در تاریخ انقلاب اسلامی بود. در این روز مردم در لبیک به فرامین امام خمینی، در راستای محو کامل سلطه استبدادی پهلوی بار دیگر به میدان آمدند. مردم سبزوار هم پس از صدور اطلاعیه از جانب امام خمینی مبنی بر حضور همگانی

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

تظاهرات اربعین سال ۱۳۵۷ یکی از باشکوه‌ترین حرکت‌های مردمی در تاریخ انقلاب اسلامی بود. در این روز مردم در لبیک به فرامین امام خمینی، در راستای محو کامل سلطه استبدادی پهلوی بار دیگر به میدان آمدند. مردم سبزوار هم پس از صدور اطلاعیه از جانب امام خمینی مبنی بر حضور همگانی در راهپیمایی اربعین سال ۵۷ به خیابان‌ها آمدند. حتی مردم، از روستاهای اطراف نیز برای شرکت در این راهپیمایی در سبزوار گرد آمدند. روزنامه کیهان جمعیت این تظاهرات را بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر تخمین زد.

در سوی مقابل، رژیم پهلوی درصدد مقابله با این حرکت عظیم برآمد. آن‌ها برای رویارویی با مردم سبزوار و با هدف ترساندن جمعیت، هلی‌کوپتری را به آسمان فرستادند اما مردم با ایستادگی و مقاومت خود، این حربه رژیم را باطل کردند. در کتاب «انقلاب اسلامی در سبزوار» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، به نقل از حجت‌الاسلام محمدتقی عبدوس که سخنران مراسم روز اربعین بود درباره رخدادهای آن روز آمده است: ‌«من مشغول سخنرانی بودم که یک هلی‌کوپتر کبری آمد وسط جمعیت و روی سر من پایین آمد. بلندگو دست من بود و داشتم صحبت می‌کردم. این هلی‌کوپتر رو به پایین آمد. من یک‌وقت دیدم جمعیت از دو طرف دارند فرار می‌کنند. شاید در این وسط افرادی هم سروصداهایی ایجاد کرده بودند و شایعه‌پراکنی کرده بودند.

من دیدم جمعیت دارند فرار می‌کنند. در همین‌ حال، از یکی از تاکتیک‌های سخنوری استفاده کردم و یقه پیراهنم را با دو دستم گرفتم و پاره کردم و در حضور مردم گفتم: “کجا دارید می‌روید؟ این سینه آماده من. اگر قرار است تیری شلیک بشود، من آمادگی کامل دارم.” این خیلی به مردم روحیه داد و تأثیر زیادی داشت. یک‌وقت دیدم مردمی که داشتند فرار می‌کردند، دوباره برگشتند و مجلس را به همان صورت سابق شکل دادند.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.