کد خبر : 19422
دیدگاه‌ها برای بیمه تکمیلی معلمان؛ کارآمد یا ناکارآمد؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 25 اسفند 1397 - 9:30
-

بیمه تکمیلی معلمان؛ کارآمد یا ناکارآمد؟

موسی‌الرضا وثوق نحوه ارائه خدمات بیمه تکمیلی به فرهنگیان، این روزها با انتظاراتی از سمت این جامعه همراه است. با وجود رضایت جمع گسترده‌ای از معلمان نسبت به قرارداد پیشین آموزش‌وپرورش با بیمه، این قرارداد لغو گردیده و با بیمه تکمیلی فعلی جایگزین شده است. پارلمان فرهنگیان خراسان رضوی دراین‌باره مطالباتی را مطرح کرده است.

موسی‌الرضا وثوق

نحوه ارائه خدمات بیمه تکمیلی به فرهنگیان، این روزها با انتظاراتی از سمت این جامعه همراه است. با وجود رضایت جمع گسترده‌ای از معلمان نسبت به قرارداد پیشین آموزش‌وپرورش با بیمه، این قرارداد لغو گردیده و با بیمه تکمیلی فعلی جایگزین شده است.

پارلمان فرهنگیان خراسان رضوی دراین‌باره مطالباتی را مطرح کرده است. قاسم نامنی، عضو سبزواری و نایب‌رئیس پارلمان معلمان استان، توضیحاتی را درباره انتظارات معلمان، نقاط ضعف بیمه تکمیلی و فعالیت نهادهای آموزش‌وپرورش و پارلمان فرهنگیان استان در این خصوص ارائه داده است.

  • علت لغو بیمه قبلی دقیقاً مشخص نیست

نایب‌رئیس پارلمان معلمان استان درباره لغو قرارداد آموزش‌وپرورش با شرکت بیمه قبلی گفت: حقیقتاً ما به‌عنوان نماینده معلمان، هنوز هم نمی‌دانیم که به چه علت و دلایل قانع‌کننده‌ای، قرارداد آموزش‌وپرورش با بیمه ایران لغو شد؛ اما آن چیزی که در گفتمان همکاران ما در ادارات بیان می‌شود این است که دلیل لغو قرارداد با بیمه ایران به زمان وزارت جناب آقای فانی، وزیر وقت برمی‌گردد و دلایل مختلفی هم ذکر می‌کنند که در این میان، دو دلیل مهم‌تر و منطقی‌تر به نظر می‌رسد.
او ادامه داد: روایت اول این بود که آموزش‌وپرورش عنوان می‌کرد به خاطر بالا رفتن نرخ بیمه، از ادامه همکاری با بیمه ایران انصراف داده است. روایت دیگر هم این بود که بیمه ایران ادعا می‌کرد به علت بدهی ۴۳۰ میلیاردی آموزش‌وپرورش به خود، از ادامه قرارداد با آموزش‌وپرورش انصراف می‌دهد که این دلیل، منطقی‌تر‌ به نظر می‌رسد و این کمبود اعتبار و ضعف در پرداخت حق بیمه و محدودیت در تأمین منابع، باعث شد خدمات بیمه طلایی، رو به تحلیل بگذارد و درنهایت باعث لغو قرارداد شود و شرکت بیمه ایران از ادامه همکاری با وزارت آموزش‌وپرورش امتناع کرد. البته این اعداد و ارقام، مختلف و متفاوت هم بیان شده است.
وی افزود: در طرح بیمه طلایی فرهنگیان -که با بیمه ایران قرارداد داشت- ۵۰ درصد حق بیمه توسط آموزش‌وپرورش و نیم دیگر آن از سوی بیمه پرداخت می‌شد که به دلایل مذکور، آموزش‌وپرورش نتوانست سهم خودش را پرداخت کند و نهایتاً قرارداد لغو شد.

  • بیمه تکمیلی فرهنگیان، یک بیمه کارآمد نیست

قاسم نامنی با اشاره به نارضایتی معلمان از خدمات بیمه تکمیلی گفت: نحوه ارائه خدمات از سوی این بیمه‌گذار، کم بودن مراکز طرف قرارداد، کیفیت پایین خدمات ارائه‌شده و تأخیر در پرداخت هزینه‌های درمانی از مهم‌ترین ایراداتی است که فرهنگیان در خصوص بیمه تکمیلی مطرح می‌کنند.
وی افزود: دلایل نارضایتی معلمان، البته بسیار فراتر از این موارد بوده و هر یک از موارد ذکرشده، خود، حاوی مسائل گوناگونی است؛ برای مثال، درباره مسئله تأخیر در پرداخت، ما شاهد هستیم که برخی همکارانمان، ۴ ماه است هزینه پرداختی را دریافت نکرده‌اند!
نامنی همچنین اظهار داشت: متأسفانه بیمه تکمیلی فرهنگیان بنا به دلایل زیادی ازجمله مدیریت صندوقی، یک بیمه کارآمد نیست چون پوشش گسترده‌ای نداشته و در برخی موارد مثل دندان و عینک، تعرفه پرداختی آن صفر است و بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و داروخانه‌های طرف قرارداد آن بسیار محدود است. حتی در مراکز طرف قرارداد هم فرهنگیان ناچارند در برخی موارد بخش بیشتر هزینه‌ها را خودشان تقبل کنند؛ چرا که تعرفه‌های بسیاری از مراکز درمانی با تعرفه‌های مشخص‌شده در قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان یکسان نیست؛ ازاین‌رو پرداخت‌های بیمه تکمیلی در بسیاری از موارد پایین است و همین سهم اندک هم بنا به دلایلی ازجمله شیوه مدیریت بیمه صندوقی، معمولاً با تأخیرهای طولانی به فرهنگیان بازمی‌گردد.

  • از مدیران می‌خواهیم که همه تلاششان را به کار ببندند

قاسم نامنی در رابطه با انتظارات پارلمان فرهنگیان استان از مسئولان آموزش‌وپرورش سبزوار و استان گفت: ما انتظار داریم که مسئولان محترم در هر سطحی که هستند پیگیر این مشکلات باشند؛ در بحث بیمه تکمیلی که نارضایتی‌های زیادی را به همراه داشت، اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی و همچنین مدیریت آموزش‌وپرورش سبزوار پیگیری‌های مجدانه‌ای انجام دادند.
وی افزود: ازآنجاکه شخصاً شاهد این پیگیری‌ها بوده‌ام از جناب خدابنده و جناب محرابی کمال تشکر و سپاس را دارم.
نامنی اظهار داشت: مدیریت آموزش‌وپرورش سبزوار، جلسه‌ای را برای مدیران مدارس در تالار فرهنگیان برگزار کرد و گرایلی، کارشناس امور رفاهی در آن جلسه، بحث بیمه‌ها را به‌طور کامل تشریح کردند.
وی افزود: همچنین اخیراً در نشستی علمی که به همت انجمن اسلامی فرهنگیان سبزوار برگزار شده بود، مدیر آموزش‌وپرورش سبزوار در جمع همکاران از اقدامات صورت گرفته در موضوع بیمه تکمیلی گزارشی ارائه داد.
نایب‌رئیس پارلمان معلمان استان اظهار داشت: انتظارات ما از آموزش‌وپرورش استان این بود که موضوع به‌صورت جدی پیگیری شود که در نشست فوق‌العاده اعضای هیئت‌رئیسه با مدیرکل محترم که در همین خصوص صورت گرفت، شخص مدیرکل از پیگیری‌هایی که در این خصوص صورت گرفته گزارش دادند. ولی انتظارات جامعه فرهنگی واقعاً بالاتر از این سطح است.
او تصریح کرد: ما خواهان بیمه‌ای کارآمد -که حق فرهنگیان است- بوده و هستیم و همچنین از همه مدیرانی که واقعاً می‌توانند برای انجام این مهم کاری را پیش ببرند، می‌خواهیم که تمام تلاششان را به کار ببندند و در جهت رفع مشکلات جامعه فرهنگی از هیچ کوششی دریغ نکنند.

  • فرهنگیان به خدمات‌دهی بیمه تکمیلی انتقاد دارند

نایب‌رئیس پارلمان معلمان خراسان رضوی اظهار داشت: اکثر همکاران ما به خدمات‌دهی بیمه تکمیلی، انتقاد دارند.
وی افزود: در طول این سال‌ها بیمه طلایی ما دچار تغییر و تحولات گوناگون شده و این تغییر و تحول، برخلاف سازمان‌های دیگر، نه‌تنها در جهت ارتقای خدمات بیمه‌ای معلمان نبوده بلکه سیر نزولی داشته و با گذشت زمان، نام طلایی نامی بی‌مسما شده است.
نامنی همچنین گفت: اگر نگویم تمام همکاران، اکثر همکاران ما منتقد این نوع بیمه هستند و به‌نوعی، گزینه دیگری هم ندارند.
نایب‌رئیس پارلمان معلمان استان ادامه داد: ما باید هزینه‌های مربوط به ویزیت پزشکان، درمانگاه‌ها یا آزمایشگاه‌ها را بپردازیم و با دریافت رسید از آن مراکز به نمایندگی‌های بیمه آتیه‌سازان مراجعه کنیم و با همراه داشتن مدارک موردنیاز، هزینه‌های پرداختی خود را پس از چند هفته یا چند ماه – البته با کسر حق فرانشیز- دریافت کنیم که این امر، مطلوب ما نیست.
نامنی افزود: نارضایتی فرهنگیان در این خصوص، به‌جا و منطقی است؛ متأسفانه تا الآن هم هیچ‌گونه پاسخی به این نارضایتی‌ها داده نشده است.
او ادامه داد: من واقعاً متأسفم که وزارت آموزش‌وپرورش بدون توجه به دغدغه‌ها و نارضایتی اکثریت فرهنگیان با شرکت‌هایی قرارداد می‌بندد که منافع همکاران را مدنظر قرار نمی‌دهند.
وی افزود: نکته جالب اینجاست که هرساله بدون در نظر گرفتن انتقادات فرهنگیان، بار دیگر با بیمه آتیه‌سازان قرارداد بسته می‌شود.

  • انتقادات همراه با راهکارها ارائه‌شده

نامنی با اشاره به اینکه پارلمان معلمان استان، مطالبات فرهنگیان را از مبادی قانونی پیگیری می‌کند، گفت: ما در موضوع بیمه تکمیلی هم ورود کردیم و در اولین قدم، نامه‌ای به مقام عالی وزارت نوشتیم و در آن نامه نارضایتی خودمان را اعلام کردیم، به نقاط ضعف قرارداد اشاره کردیم و از وزیر محترم بازنگری، تغییر و لغو قرارداد را خواستار شدیم.
او ادامه داد: در اقدامات بعدی نامه‌هایی به نمایندگان مجلس و مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی نوشتیم و از آن‌ها خواستیم که موضوع را پیگیری کنند و انتقادات همکاران را همراه با راهکار، به نمایندگان ارائه کردیم.
نامنی با اشاره به پیگیری‌های پارلمان در خصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان گفت: نامه به مدیرکل، معاونین مدیرکل، جلسه با شخص مدیرکل و بیان انتقادات نسبت به این طرح، جلسه با مدیریت آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها، جلسه با نمایندگان شهرهایی که اعضای هیئت‌رئیسه ما در آن شهرها هستند و همچنین جلسه با مدیران بیمه و شرکت‌های بیمه‌ای، همه و همه ازجمله اقداماتی است که پارلمان معلمان استان در موضوع بیمه تکمیلی انجام داده است.
او همچنین گفت: البته ما به همکاران پیشنهاد انصراف نداده و نخواهیم داد؛ بیمه در بدترین حالت هم از نداشتنش بهتر است و آنچه مسلم است این است که نمایندگان معلمان استان، تمام تلاش خود را انجام خواهند داد تا  بتوانند این موضوع را به فرجام موفقی برسانند.

*منتشر شده در شماره ۱۴۶ هفته نامه ستاره شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.