تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 مرداد 1394 - 7:47
-

حرف مردم: خطری که دانشگاه فناوری‌های نوین را تهدید می‌کند

سبزواریان: این مطلب صرفاً پیامی برای علاقه‌مندان و دلسوزان توسعه سبزوار است و هرچند نگارنده از میزان صحت آن مطمئن نیستم اما حداقل ارزش آن را دارد که از سوی کسانی که با جدیت و دلسوزی مسائل توسعه سبزوار را پیگیری می‌کنند موردبررسی قرار بگیرد. شاید واقعاً خطری در کمین یکی از واحدهای دانشگاهی مهم

sunt-01سبزواریان: این مطلب صرفاً پیامی برای علاقه‌مندان و دلسوزان توسعه سبزوار است و هرچند نگارنده از میزان صحت آن مطمئن نیستم اما حداقل ارزش آن را دارد که از سوی کسانی که با جدیت و دلسوزی مسائل توسعه سبزوار را پیگیری می‌کنند موردبررسی قرار بگیرد.

شاید واقعاً خطری در کمین یکی از واحدهای دانشگاهی مهم شهرمان باشد که بتوانیم جلو آن را بگیریم.

از مهر ۹۲ که دانشگاه فناوری‌های نوین در سبزوار نخستین دانشجویان خود را گرفت زمان زیادی نمی‌گذرد.

این دانشگاه از مدت‌ها قبل (یعنی از حدود سال ۹۰ که مجوز اولیه آن گرفته شد) قرار بود تک جنسیتی و با نام دانشگاه فنّاوری حضرت زینب در سبزوار راه‌اندازی شود؛ که فقط به خواهران اختصاص داشت و مشابه آن در بجنورد و چند شهر دیگر کشور نیز تأسیس شد؛ اما با پیگیری‌هایی که شد به دوجنسیتی ارتقا پیدا کرد و هرچند تأسیس آن کمی به تأخیر افتاد ما در عوض با نام دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار راه‌اندازی شد؛ اما باز از سال گذشته مجدداً این دانشگاه با حفظ نام فناوری‌های نوین و با حفظ همان رشته‌های سابق به دانشگاه تک جنسیتی ویژه دختران تبدیل شده است.

این تبدیل شدن به دانشگاه تک جنسیتی نیز طبق منویات مقام معظم رهبری بود که تأکید کرده بودند، باید در هر شهر و منطقه‌ای دانشگاه‌های تک جنسیتی وجود داشته باشند تا خانواده‌هایی که نسبت به فرزندان دختر خود حساسیت بیشتری دارند، با خیال راحت دخترانشان را به دانشگاه تک جنسیتی بفرستند.

اما صرف‌نظر از تک جنسیتی یا دوجنسیتی بودن، حتماً مستحضر هستید که گرفتن امتیاز راه‌اندازی یک دانشگاه کار آسانی نیست و در بسیاری از شهرهای کشور و حتی خود سبزوارمان تا یک دانشگاه ایجاد می‌شود چندین سال طول می‌کشد و اول امتیاز مجتمع آموزش عالی، یا دانشکده را به یک شهر می‌دهند و بعد به‌تدریج آن مجتمع یا دانشکده رشد می‌کند و طی مراحلی به دانشگاه ارتقاء می‌یابد.

درست مثل دانشگاه علوم پزشکی یا حکیم سبزواری (تربیت‌معلم سابق) که اوایل دانشکده بودند و کم‌کم دانشگاه شدند.

اما دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار از همان ابتدا با عنوان دانشگاه دولتی راه‌اندازی شد و نامش در دفترچه‌های انتخاب رشته کنکور سراسری و در سایت وزارت علوم و در تمام فهرست‌ها و لیست‌های وزارتخانه با عنوان دانشگاه آن‌هم یک دانشگاه دولتی شبیه به همین دانشگاه حکیم سبزواری یا فردوسی یا تهران و غیره درج می‌شود و از آنجایی هم که رشته‌هایی خاص و جدید داشت از همان اول مثل بمب در استان و کشور صدا کرد و باوجوداینکه هنوز خیلی اول راه است امتیاز دانشگاهی خاصی برای سبزوار ایجاد کرد.

یعنی درواقع، این از آن دانشگاه‌هاست که یک موردش به ده‌ها مورد دیگر از مراکز و واحدهای دانشگاهی عمدتاً پولی که در چند سال قبل در همه کشور مثل قارچ راه‌اندازی شده‌اند، می‌ارزد.

اما درنتیجه سیاست‌هایی که جدیداً وزارت علوم در پیش گرفته که عمدتاً هم از وضع ضعیف مالی دولت نشأت می‌گیرد، دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار درخطر تجمیع شدن با دانشگاه حکیم سبزواری قرار گرفته است.

طبق اطلاعاتی که از یک منبع آگاه به دست آمده است وزارت علوم اخیراً با اصرار یکی از نمایندگان سبزوار فردی را به‌عنوان مسئول راه‌اندازی (و نه رئیس یا سرپرست دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار) معرفی کرده است که قبلاً از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه حکیم سبزواری بوده ولی اصالتاً سبزواری نیست و بسیار جای تعجب داشت که چرا از بین این‌همه نیروی بومی تحصیل‌کرده باید یک فرد غیر سبزواری به ریاست یکی از دانشگاه‌های مهم شهرمان انتخاب شود؟

مسئله وقتی حساس‌تر می‌شود که بدانیم ایشان، هرچند به‌جای خود مدیری محترم و باسابقه هستند؛ اما نه رشته و مدرک تحصیلی‌شان (که علوم تربیتی و روانشناسی است) ربطی به رشته‌های دانشگاه فناوری‌های نوین دارد؛ که همه مهندسی هستند و از گروه‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی دانشجو می‌پذیرد؛ و نه رتبه علمی‌شان اساساً به آن اندازه است که ریاست یک دانشگاه را بر عهده بگیرند.

اینجاست که کم‌کم جای شک و شبهه فراوانی در این انتصاب سیاسی، باز می‌شود.

طبق آنچه این‌جانب از یک منبع آگاه شنیده‌ام و تحقیق درباره صحت‌وسقم آن را به شما همشهریان عزیز می‌سپارم، وزارت علوم در وضعیت کنونی کشور؛ که دولت در فشارهای اقتصادی قرار دارد، معتقد است در شهری مثل سبزوار وجود یک دانشگاه تمام دولتی کافی است و از همان اول دادن مجوز دانشگاه فناوری‌های نوین که در دولت قبلی انجام گرفته، اشتباه بوده است و باعث اعتراض بعضی شهرهای دیگر شده است؛ که چرا شهر سبزوار مانند مراکز استان‌ها دارای ۳ دانشگاه ملی (حکیم سبزواری، علوم پزشکی و فناوری‌های نوین) باشد؟

از همین رو قرار است با یک ترفند زیرکانه مسئولان سبزواری را فریب بدهند که ابتدا امتیاز تک جنسیتی دانشگاه فناوری‌های نوین را به دوجنسیتی ارتقاء دهند. این در نگاه اول یک موفقیت به نظر می‌رسد و رضایت آن‌ها را به دست می‌آورد اما بعد برای اینکه حکم دکتر جلیلوند (که مهره مورد تأکید یکی از نمایندگان کنونی سبزوار است) را از مسئول راه‌اندازی به سرپرست یا رئیس ارتقاء دهند این شرط را مطرح کنند که دانشگاه فناوری‌های نوین به‌عنوان یک دانشکده از مجموع دانشکده‌های دانشگاه حکیم سبزواری در بیاید؛ زیرا ضرورتی ندارد که در یک شهر غیر مرکز استان دو دانشگاه دولتی کاملاً مشابهِ هم، که هر دو زیر نظر وزارت علوم هستند وجود داشته باشد! (البته در اینجا دانشگاه علوم پزشکی سبزوار عملش فرق می‌کند چون زیر نظر وزارت بهداشت است و به وزارت علوم مربوط نمی‌شود)

اگر این اتفاق بیافتد خسارتی عمده به ما وارد می‌شود؛ چراکه یکی از دانشگاه‌های شهرمان (که در سال‌های گذشته به‌سختی امتیاز آن گرفته شده است) به‌راحتی از دست می‌رود و با یک دانشگاه دیگر تجمیع می‌شود.

ظاهراً در حال حاضر تنها راه حفظ دانشگاه فناوری‌های نوین در مقابل بهانه‌جویی‌های وزارت علوم، حفظ ساختار تک جنسیتی آن است تا در مقابل این بهانه وزارتخانه و سنگ‌اندازی‌هایی که از سوی برخی شهرها می‌شود، این توجیه منطقی وجود داشته باشد که ساختار این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه تک جنسیتی به‌گونه‌ای است که اساساً امکان ادغام با دانشگاهی دیگر نظیر حکیم سبزواری را نمی‌دهد.

لذا با توجه به اینکه سبزوار سال‌هاست از سیاسی‌کاری‌ها و سیاسی‌بازی‌های برخی آقایان مسئول و نمایندگان، خسته شده و آسیب‌های زیادی دیده است و تجربه از دست دادن امتیاز راه‌آهن، امتیاز دانشکده‌های دندانپزشکی و داروسازی و … را هم در نتیجه همین تفکرات منفعت‌طلبانه‌ی شخصی و مهره چینی‌های سیاسی داشته‌ایم، این بار بیایید خواهشاً کاری کنیم که اگر آنچه این حقیر از منبعی آگاه شنیده‌ام، صحت دارد همین اولِ راه، جلوی آن را بگیریم و اجازه ندهیم بار دیگر در حق سبزوار ظلم شود و اگر حقیقت نداشته باشد هم حداقل خیالمان راحت می‌شود.

همشهریان عزیز خواهش من این است که این زنگ خطر را جدی بگیرید؛ زیرا اکنون در موقعیتی هستیم که اگر جلو ضرر را بگیریم عین پیروزی است وگرنه در آینده باز افسوس خواهیم خورد که فلان موقع هوشیاری و آگاهی کافی را به خرج ندادیم و به خاطر سیاسی بازی‌های بعضی‌ها امتیاز مهمی از دستمان رفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۷
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
مجله اینترنتی اسرارنامه پنجشنبه , ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰

با سلام و احترام
از هشداری که دادید سپاسگزاریم. زیراهرچند نسبت به صحت آن مطمئن نیستیم اما ارزش پیگیری را دارد.
از همین رو این مطلب در مجله اینترنتی اسرارنامه نیز منتشر شد:
http://www.asrarnameh.com/news.php?id=10652

پیروز باشید…

احمد شنبه , ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۹:۳۷

سلام ، دوست عزیز و بهتر از جانی که این مطلب را از سر دلسوزی نگاشته بودند شایسته تقدیر و تشکر فراوان هستند .ای کاش آقایان نمایندگان در این سال انتخاباتی قدری انصاف به خرج می دادند و یک استاد خانم شایسته را به سمت این دانشگاه مهم می گذاشتند نه شخصی که حتی دو ساعت سر کلاس نرفته است و همه عمرش با رانت خواری این طرف و آن طرف بوده است .ایشان متاسفانه از مدیران احمدی نژادی است که حتی معدل دوازده هم ندارد ولی از عجایب است که با رانت عضو هیات علمی شده است در حالی که آدم های با سواد و اهل تحقیق مانند محمد زاده ها با معدل نوزده هنوز هم باید محروم بتشند .

برخوردار شنبه , ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱

سایت سبزواریان یکی از معدود سایت های مستقل و قابل اعتماده خیلی خوشحالم که حداقل سایتی مثل شما در سبزوار هست که برخی ندانم کاریهای مسئولین را بر ملا کند

سبزواریان.کام شنبه , ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

از لطف شما سپاسگذاریم…
پایدار باشید و برقرار

سروش یکشنبه , ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۲:۳۳

دانشگاه مبدا همه ی تحولات است. امام خمینی ره

با سلام و عرض ادب و احترام و تشکر بابت حساسیت و پیگیری مطلب از سوی نویسنده محترم.
بنده با توجه به مطالبی که از برخی دوستان شنیده ام ، مطالعه سایت های خبری و سابقه ای که در قلم فرسایی در مطبوعات دارم، جهت ایجاد آگاهی در همشهریان دلسوزم چند خطی می نویسم.قضاوت با ذهن پویا و حقیقت جوی خوانندگان فهیم.
راه اندازی دانشگاه فناوری نوین سبزوار گامی بزرگ در توسعه فرهنگی و ایجاد اشتغال جوانان تحصیل کرده سبزوار است. اما کاش دست کثیف رانت بازی و سیاسی کاری از ابتدا در این دانشگاه قطع می شد.شاید نیاز به تحقیقات بیشتری باشد که قطعا از سوی دلسوزان و مخالفان باند بازی و سیاسی کاری در شهر عزیزمان قابل سنجش است لکن شنیدار های اینجانب از منابعی موثق حاکی از آن است که از ابتدای راه اندازی این دانشگاه پای اقوام و نزدیکان نماینده ی پر سابقه ی شهرمان باز شده است.بطوری که عملا این دانشگاه دولتی به یک مکان خوانوادگی مبدل شده بود.
به طور مثال خواهر نماینده شهرمان و سایر اقوام ریاست قبلی دانشگاه سکان دار پست های آن شده اند.بماند که وابستگان و سایر اعضای باند سیاسی جناب نماینده چقدر وارد آن شده اند…(تحقیق در مورد نام فامیلی خواهر نماینده محترم برای محققین و نویسندگان عزیز امکان پذیر می باشد.)
شاید لازم است نگاه مان را از زاویه ای دقیقتر و با توجه بیشتری به موضوع جلب کنیم تا تمام واقعیت را تشخیص دهیم.
حال که دکتر حدادنیا با توجه به فشار بالای کاری و زحمات شبانه روزی در دانشگاه حکیم سبزواری (یکی از بزرگترین دانشگاه های شرق کشور) امکان اداره ی دو دانشگاه بصورت همزمان را نداشتند ، دکتر جلیلوند پس از مصاحبه بین ۵ گزینه در وزارت علوم،شایسته مدیریت دانشگاه تشخیص داده شده اند.
نگاهی به سوابق جلیلوند نشان می دهد وی اکثر طول مدت خدمت خود را در شهر سبزوار گذرانده و جزو موفق ترین مدیران زمان خود شناخته شده است.بطوری که مدتی نیز در سفارت چین مشغول به خدمت بوده اند.
حال سوال اینجاست که اگر ایشان از رزومه ی کافی و توانایی مدیریتی لازم برخوردار نبودند آیا امکان تایید ایشان (در دولت تدبیر و امید ) در میان چندین گزینه توانمند دیگر به سهولت امکان پذیر بود؟
برای بنده که خود دانش آموخته ی مدیریت هستم جای تعجب است ، در دنیای امروز که ایرانیان در بین مدیران شرکتهای موفق جهانی (از جمله گوگل، سونی اریکسون، ناسا و…) سرآمدند ما تاب تحمل مدیری که در شهری دیگر زاده شده است را نداریم!آیا به صرف اینکه ایشان زاده سبزوار نیستند باید زبان به انتقاد گشود؟
آیا دیگر شهر ها نیز نباید تاب مدیران غیر بومی را بیاورند؟ آیا آفت بومی گزینی در مورد ریاست پیشین جز راه یابی اقوام و خویشان بوده؟وضعیت نابه سامان و مشکلات مالی فراوان دانشگاه فناوری های سبزوار نشانه چیست؟آیا ادامه روندی که به انحلال و یا ادغام این دانشگاه نوپا می انجامید (بطوری که به گفته ی مطلعان بار ها اخبار آن شنیده می شد) قابل قبول بوده است؟
به امید روزی که بی تعصب و حب و بغض و به دور از دیدگاه های سیاسی در مورد دلسوزان و مدیران شهرمان قضاوت کنیم.زمان نشان دهنده ی حقیقت عریان است.اندکی صبر کنیم…
با سپاس

مفتح دوشنبه , ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹

خیلی ممنون از بیان مطلب مفصلی که در سایت درج نمودید فرمایش حضرت عالی در خصوص جذب نیروهای توانمند و متخصص درست اما آنطور که در مطلب بالا برای من مهم آمد نکته ادقام این دانشگاه با حکیم بود که اگر بعد از اینکه صبر پیشه شد ( طبق نظر حضرت عالی ) و خدای نکرده این اتفاق به وقوع پیوست آنجا دیگه زمان از دست رفته به نظر شما که اطلاعاتتان نشان از سمت جناب عالی در مدیریت دولتی شهرستان می رساند چه باید کرد

mohammad چهارشنبه , ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱:۱۶

عالی تشکر از شما که حامی مردم هستید

نظرات بسته شده است.