کد خبر : 27717
دیدگاه‌ها برای دیگر حرفی نداریم! بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مهر 1399 - 2:34
-

دیگر حرفی نداریم!

یکی از تکیه‌کلام‌های بامزۀ سریال کلاه قرمزی، موقعیتی بود که فامیل دور می‌گفت: «من دیگه حرفی ندارم، آقای مجری!». دیالوگی در زمان استیصال از گفتمان منطقی!

عکس، برگرفته از sheshtamad.avablog.ir

سبزواریان، علی ششتمدی:

یکی از تکیه‌کلام‌های بامزۀ سریال کلاه قرمزی، روش و موقعیتی بود که فامیل دور می‌گفت: «من دیگه حرفی ندارم، آقای مجری!». دیالوگی در زمان استیصال از گفتمان منطقی! زمانی که دیگر حرفی برای گفتن نمی‌ماند! یا از بس گفته‌ایم، دیگر تاب گفتن نداریم یا منطقِ طرف مقابل، آن‌قدر عجیب و معلق است که با هیچ نظام هنجاری، نمی‌توان با او سخن گفت!

ماجرای آرامگاه ابوالحسن بیهقی، از همان جنس است! وقتی شروع کردم به نوشتن این متن، دیدم حرفی برای گفتن ندارم! بارها نوشتیم، پیگیری کردیم، قول گرفتیم، وعده دادند، عکس منتشر کردند، نامه منتشر کردند، رسانه‌های محلی، ملی و صداوسیما گزارش تهیه کردند و …، شورای اسلامی شهر ششتمد به عنوان نماینده‌های مردم بارها به شکل نامه‌نگاری، پیگیری یا حتی رسانه‌ای، دغدغه و درد مردمِ شهر در مورد آرامگاه را فریاد زدند! اما در پاسخ آنچه عملاً اتفاق افتاده «هیچ» است! فقط هیچ!

آخرین بار هم که رفتم پایگاه میراث فرهنگی سبزوار، در جواب درخواست مصاحبه (در مورد آنچه تاکنون برای رفع خطر آرامگاه پیگیری شده)، صریح گفتند: سخنی برای گفتن نداریم! هیچ اتفاق عملیِ خاصی در این مدت نیفتاده و خبری هم از اتفاق عملی وجود ندارد! همان حکایتِ آب پاکی و روی دست ریختنش!

آرامگاه بیهقی ششتمد، جایی است که محلی‌ها و مردمِ قدیم به آن «پیرِ مزار» می‌گفتند! مردم قدیم، آنجا نذر و نیاز می‌کردند، نان و ماست نذری می‌دادند، بلغور تقاضای باران می‌پختند و …، بعد هم بنای قدیم از آنجا منتقل و سازۀ فعلی با شکوه و صلابت در محل ساخته شد. اکنون هم این آرامگاه سال‌ها است مأمن و محلی شده برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری! هر سال مردادماه، ششتمد و آرامگاه، میزبان مراسم بزرگداشت بیهقی است؛ طیّ ماه‌های سال هم هرچه شب شعر و محفل شعر و ادب و کتاب و … بخواهد برگزار شود، یک پایۀ آن، محوطۀ آرامگاه بیهقی است! همان محوطۀ معروفی که مدت‌هاست در حال نشست و تخریب است و ما، هر روز آماده‌ایم خبر بدی در مورد فروریختن آن یا ـ زبانم لال ـ آسیب دیدن یکی از مراجعِ این مکان فرهنگی را بشنویم!

ناامیدی بالاترین گناه است ولی فکر می‌کنم به‌جایی رسیده‌ایم که از مسئولان و اقداماتشان ناامید شویم و خودمان دست‌به‌کار شویم! اوضاع اقتصادی نابسامان است و مردم توان هزینه کردن ندارند، اما در دوران بهبودی، بهتر است خودمان، به شکلِ مردمی هزینۀ لازم را برای ـ حداقل ـ رفع خطر دیواره‌های این بنای مهم و ارزشمند، تأمین کنیم! بودجه‌های میراث فرهنگی و تقلای نیروهای آن، بماند ارزانیِ جاهای دیگری که ما نمی‌دانیم کدام بنا است و در کدام شهر بزرگ قرار دارد! بناهایی که مقابل دید مسئولانِ امر است و بهتر و بیشتر به آن می‌رسند تا بیهقیِ مظلوم در شهری مظلوم در جنوب سبزوار مظلوم!

در تلگرام ببینید: خطر ریزش دیوار در آرامگاه بیهقی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.