کد خبر : 17238
دیدگاه‌ها برای رئیس مجلس زیر تیغ تندروها بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 آذر 1397 - 13:25
-

رئیس مجلس زیر تیغ تندروها

۲۷ نماینده خواستار استیضاح رئیس مجلس شدند اشاره: علی لاریجانی که ریاست مجالس هشتم، نهم و دهم را عهده‌دار بوده و هست به دلیل رویکرد واقعی، نه رؤیایی به مسائل و واقعیت‌های موجود در پوست جامعه و مناسبات بین‌المللی به‌تدریج از اصول‌گرایان تندرو فاصله گرفته و به‌جای توجه به مسائل جناحی به منافع ملی و

۲۷ نماینده خواستار استیضاح رئیس مجلس شدند

اشاره: علی لاریجانی که ریاست مجالس هشتم، نهم و دهم را عهده‌دار بوده و هست به دلیل رویکرد واقعی، نه رؤیایی به مسائل و واقعیت‌های موجود در پوست جامعه و مناسبات بین‌المللی به‌تدریج از اصول‌گرایان تندرو فاصله گرفته و به‌جای توجه به مسائل جناحی به منافع ملی و مصلحت عموم توجه دارد. دفاع وی از لوایح FATF و همچنین رأیی که مجلس به لایحه CFT داد نشان داد که مجلس درست عمل کرده است؛ زیرا این لایحه با ۱۴۳ رأی موافق در برابر ۱۲۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب مجلس رسید. بااین‌وجود عده‌ای از نمایندگان به‌جای دفاع از مصوبه خود همچنان به مخالفت با FATF می‌پردازند. علی لاریجانی در تازه‌ترین اظهارنظر گفته انتخابات سنتی در دنیا منسوخ‌شده و پیشنهاد کرده که در کشور انتخابات به‌صورت الکترونیکی انجام شود. اظهارنظری که به نظر می‌رسد خوشایند عده‌ای نباشد. در تازه‌ترین اقدام علیه لاریجانی که در مجالس پس از انقلاب بی‌سابقه است، این است که روز گذشته ۲۷ نماینده مجلس با ارسال نامه‌ای هیئت‌رئیسه مجلس خواستار استیضاح رئیس مجلس شده‌اند.

خبر تهیه طرح استیضاح علی لاریجانی، رئیس مجلس که برای اولین بار در تاریخ انقلاب مطرح می‌شود، طی نامه ۲۷ نماینده که خواستار پاسخگویی لاریجانی در خصوص علت ارجاع لوایح مبارزه با پول‌شویی و پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت نظام، موردتوجه قرار گرفته است. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر از درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد استیضاح علی لاریجانی خبر داده است. در بخشی از این نامه خطاب به ریاست کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس آمده است: «همان‌گونه که می‌دانید شورای محترم نگهبان طی نامه‌های شماره ۹۷/۱۰۲/۷۲۶۲ و ۹۷/۱۰۲/۷۲۷۴ مورخ ۱۸ مهرماه ۹۷ اصلاحات اعمال‌شده در جلسه سوم مهرماه ۱۳۹۷ مجلس جهت رفع ایرادات آن شورا را در خصوص تصویب لوایح الحاق دولت به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را کافی ندانسته و کماکان این مصوبات را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی اعلام کرده است. متعاقب آن، ریاست محترم مجلس طی مکاتبه شماره ۶۰۲۹۰ به تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۷ مصوبات موصوف را که موردایراد شورای نگهبان بوده، بدون ارجاع به کمیسیون و متعاقباً طرح در صحن علنی رأساً و مستقیماً و بدون اطلاع مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند… تصدیق می‌فرمایید که اقدام ریاست محترم مجلس در ارسال مصوبات فوق‌الذکر به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون اجرای تشریفات قانونی، یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبه خود مغایر صریح اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس و ناقض سوگندی است که برابر ماده ۱۶ آئین‌نامه به خداوند قادر متعال در برابر قرآن کریم یاد کرده است». اسامی نمایندگان امضاکننده حاجی دلیگانی، سهراب گیلانی، جواد کریمی قدوسی، حسینی کیا، ضیاءالله اعزازی ملکی، اکبر ترکی، موسوی لارگانی، کعبی، نصرالله پژمانفر، حسین نقوی حسینی، محمد اسماعیل سعیدی، احمد سالک، ذبیح‌الله نیک‌فر، محمد شکری، صدیف بدری، سید قاسم جاسمی، پور بافرانی، سید راضی نوری، مجتبی ذوالنوری، ابطحی.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.