کد خبر : 8597
دیدگاه‌ها برای سرای معمارزاده خریداری شد بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 خرداد 1394 - 17:36
-

سرای معمارزاده خریداری شد

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری سبزوار از خرید سرای معمارزاده خبر داد و گفت: کلید فتح گلستان در دستان شهرداری سبزوار قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، مهدی برزویی گفت: سرای معمارزاده یکی از ۱۱ سرای قدیمی موجود در سبزوار از بناهای بجا مانده از دوران قاجاریه است که در میدان اسرار-

saraye-memar-zadeمدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری سبزوار از خرید سرای معمارزاده خبر داد و گفت: کلید فتح گلستان در دستان شهرداری سبزوار قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، مهدی برزویی گفت: سرای معمارزاده یکی از ۱۱ سرای قدیمی موجود در سبزوار از بناهای بجا مانده از دوران قاجاریه است که در میدان اسرار- کوی گلستان واقع شده است.

وی افزود: این کاروانسرا دارای ۵ هزار ۵۰۰ متر مربع مساحت است و مالکیت آن در ابتدا متعلق به یک فرد روسی و سپس در اختیار مالکینی از سبزوار قرار می گیرد.

برزویی با بیان اینکه این بنا از جمله سراهایی که همه اجزا و بنای یک کاروانسرا را دارد، اظهار داشت: ۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع از این بنا اعیان دارد و در حال حاضر از حجره های آن به عنوان انبار استفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست امروز شهرداری به سمت احیای بناهای میراثی و خانه های قدیمی است، خاطرنشان کرد: شهرداری بخشی از این بناها را که امکان داشته باشد خریداری، با کمک سازمان های ذی ربط مرمت و یک برنامه بهره برداری همچون فرهنگی، اقتصادی، خدماتی تعریف و با بخش های دولتی و خصوصی وارد عقد قرارداد برای احیا، بهره برداری و کاهش هزینه های بنا در زمان مرمت می شود.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری سبزوار گفت: برنامه شهرداری رفتن به سمت بهره برداری از داشته های میراثی و الگو برداری از شهرهای پیشرو همچون یزد، کاشان، کرمان و… در تغییر کاربری کاروانسراها و خانه های قدیمی است، این مهم علاوه بر اینکه مورد استقبال مردم قرار گرفته، در نگاهداشت داشته های میراثی و احترام به گذشتگان نیز موثر است.

وی گفت: در این راستا ۳ کاروانسرای فرامزرخان، عرب ها و سرای معمارزاده برای تغییر کاربری و استفاده بهینه انتخاب شده است که دو کاروانسرای فرامرزخان و عرب ها در اختیار اداره اوقاف است و سرای معمارزاده نیز که مالک شخص داشت توسط شهرداری خریداری شد.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری سبزوار توضیح داد: قرار داد خرید سرای معمارزاده با مالکین منعقد شده، بخشی از مبلغ قرارداد پرداخت و مابقی نیز طی ۲ مرحله دیگر تکمیل و بزودی در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت.

برزویی اضافه کرد: قرارداد طراحی مرمت هم طی هفته جاری توسط شرکت عمران شهری ایران منعقد می شود و شهرداری از هم اکنون پیگیر جذب اعتبارات مرمت است تا بعد از تحویل نهایی فرایند خرید مرمت را آغاز نماید.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری سبزوار خاطرنشان کرد: اینکه سرای معمارزاده در زمینه صنایع دستی، اقامتگاه، رستوران و غذاخوری، مرکز سنتی، فرهنگی و…تبدیل و تغییر کاربری دهد در حال مطالعه است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بر این موضوع که سرای معمارزاده کلید فتح کوی گلستان است تاکید می شود، افزود: ما با ورود به سرای معمارزاده خواه ناخواه باید به پیرامون و ورودی های این بنا نیز نیم نگاهی داشته باشیم، تعاملاتی را با مردم برقرار کنیم و از این رو بگونه ای وارد مرمت و بهسازی بخشی از کوی گلستان شویم.

برزویی گفت: ما نتوانستیم در این رابطه نسبت به طرح، با قوانین و مقررات دولتی کاری برای این محله انجام دهیم از این حیث شهرداری خود برای ورود به دیگر اجزای این بافت کار را از اینجا آغاز کرد و معتقد است که کلید فتح گلستان در دستان سرای معمارزاده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.