کد خبر : 14954
دیدگاه‌ها برای ششتمد شهرستان نمی‌شود/می‌شود؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 9:48
-

ششتمد شهرستان نمی‌شود/می‌شود؟

نشست خبری را با هدف پرسیدن همین سؤال رفته بودم که بفهمم بالاخره ماجرای شهرستان شدن ششتمد به کجا کشید؟ قرار بود پرونده مفصل آن را این هفته کار کنم و نیاز به پاسخ آقای نماینده داشتم. اما در همان ابتدای جلسه، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران، نماینده بحث را به ماجرای شخصی

نشست خبری را با هدف پرسیدن همین سؤال رفته بودم که بفهمم بالاخره ماجرای شهرستان شدن ششتمد به کجا کشید؟ قرار بود پرونده مفصل آن را این هفته کار کنم و نیاز به پاسخ آقای نماینده داشتم.

اما در همان ابتدای جلسه، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران، نماینده بحث را به ماجرای شخصی من کشاند، بعد هم خبرنگار را متهم کرد به اینکه این پرسش به شما دیکته شده و از جایی خط می‌گیرید و …

نه این شکل توهین را توانستم تحمل کنم نه این سطح از فحاشی و روایت دروغ را! به‌صورت مکتوب به مدیر جلسه اعلام کردم و از او خواستم به‌صورت علنی تذکر دهد، اما تذکر داده نشد و …

در نشست خبری نماندم و با اینکه برایم مهم بود پاسخ سؤالم را بگیرم، حاضر نشدم بیشتر از این بی‌احترامی را تحمل کنم. البته جناب نماینده در پاسخ به پرسشی دیگر، در مورد شهرستان شدن ششتمد اظهارنظر کرده بود که در گزارش به آن اشاره شده است.

هرچند سرنوشت ما همان ماجرای «زی تیر نگه کرد و پر خویش بر او دیدِ» کتاب درسی است! برای روحانی و دولت اعتدال تلاش کردیم و پیروز هم شدیم اما اعضای اتاق فکر ستاد قالیباف را در ششتمد منصوب کردند و آن‌ها هم از ما، طرفداران دولت انتقام می‌گیرند …

بگذریم! اما قصه شهرستان شدن ششتمد این بود:

***

ابتدای ماجرا

شروع قضیه حضور رئیس‌جمهور دولت نهم در سبزوار بود. عده‌ای از فعالان ششتمدی این خواسته را در قالب شعار طرح کردند و رئیس‌جمهور هم به خاطر شخص ششتمدی که آن زمان از مسئولان عالی‌رتبه بود ـ و الآن نمی‌دانیم پایان قصه‌اش به کجا کشی ـ، این قول را به ششتمدی‌ها داد.

بعدازاین ماجرا، ترمه‌ای، بخشدار وقت ششتمد در خرداد ۹۱ گفته بود: بعد از اعلام موافقت رئیس جمهوری در جمع مردم دیار سربداران مبنی بر ارتقاء بخش‌های ششتمد و داورزن به شهرستان بلافاصله جلسه هماهنگی به دعوت شورای اسلامی شهر ششتمد و جمعی از فعالان ششتمدی در سبزوار برگزار شد. در این نشست برنامه‌های کوتاه‌مدت و شش‌ماهه جهت تحقق کامل شهرستان تدوین شد.

در این جلسه شورای اداری ششتمد، فرماندار وقت یعنی قاسم شعبانی هم گفت: سفرهای استانی رئیس جمهوری در طول دولت نهم و دهم برای مجموعه شهرستان سبزوار و شهرستان‌های جوین، جغتای و خوشاب دستاوردهای بسیار خوبی داشت که از مهم‌ترین این دستاوردها می‌توان به ارتقاء پنج بخش سبزوار به شهرستان در طول این مدت اشاره کرد. بعد از ابلاغ رسمی از سوی وزارت کشور به استانداری خراسان رضوی و فرمانداری شهرستان سبزوار قطعاً مقدمات و زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کنیم و سعی خواهیم کرد در فرصت مناسب شاهد استقرار فرمانداری شهرستان ششتمد باشیم.

تأیید خبر

تیرماه همان سال، محمدرضا محسنی‌ثانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در جمع مسئولان و فعالان ششتمد، این اخبار را تأیید کرد و گفت: در آینده نزدیک اولین فرماندار شهرستان ششتمد با حضور وزیر کشور معرفی خواهد شد تا ارتقا M آن محقق شود.

وی همچنین گفت: در این شهرستان‌ها مردم و مسئولان شهری باید در زمینه مبلمان شهری تلاش بیشتری انجام دهند تا مراکز این ۲ شهرستان، شکل جدیدی به خود بگیرند.

این «آینده نزدیک» هنوز بعد از ۶ سال فرا نرسیده است. البته مسئله شهرستان شدن ششتمد و وعده تحقق آن به مدت‌ها پیش‌ازاین صحبت‌ها برمی‌گردد، اما این گزارش به روند رسمی پیگیری‌ها و اظهارنظرهای رسمی مسئولان وقت خواهد پرداخت.

بهمن‌ماه همان سال ۹۱، نماینده دیگرِ مردم سبزوار در مجلس نیز دوباره گفت: ارتقاء ششتمد به شهرستان به‌طور رسمی به‌زودی ابلاغ می‌شود.

علی سبحانی‌فر هم که در جمع مسئولان ششتمد حاضر شده بود اظهار کرد: مهم‌ترین دغدغه مردم این شهر، ارتقا به شهرستان است که خوشبختانه مراحل طولانی آن به پایان رسیده است. تعیین محدوده دهستان‌ها و بخش‌ها و استعلام‌های مربوطه پایان یافته و فقط ابلاغ رسمی آن مانده است که انشاءا… در آینده بسیار نزدیک محقق خواهد شد.

تحقق وعده

اردیبهشت سال ۹۲ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به نامه نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی دستور ابلاغ مصوبه دولت را صادر کرد.»

مدتی بعد بخشدارِ وقت ششتمد نیز بر این خبر تأکید کرد. علیرضا عبداللهی در نشستی با اعضای انجمن صنفی خبرنگاران سبزوار گفت: بر اساس دستور معاون اول رئیس‌جمهور و پیگیری‌های نمایندگان مجلس، ابلاغ مصوبه شهرستان شدن ششتمد تا قبل از اتمام دولت دهم صورت می‌پذیرد.

در همین ایام و در خرداد سال ۹۲، روزنامه اطلاعات در مورد تشکیل جلسه‌ای با موضوع «بررسی نیازهای شهرستان تازه تأسیس ششتمد» خبری منتشر کرده است. در این خبر از قول بخشدار ششتمد نقل شده است که ششتمد در ۳۰ کیلومتری سبزوار قرار دارد و دارای ۴۹ روستا و ۳۰ هزار نفر جمعیت و ۸۰ چشمه و ۶ رودخانه فصلی است و از پتانسیل‌های کشاورزی و دامداری و گردشگری و فرهنگی برخوردار است. وی گفته: این شهرستان دارای ۱۰۰۰ هکتار زمین زیر کشت آبی و ۲۰ هکتار دیم و ۷۰۰۰ هکتار باغ است که عمده محصولات آن زعفران و بادام، جو و گندم است و با کاشت و برداشت این اقلام ماندگاری مردم در این شهرستان افزایش نشان می‌دهد. وی از مسئولان خواست با تخصیص اعتبارات لازم به قنوات و مزارع منطقه بیشتر توجه شود.

نکته جالب، اظهارنظر شهردار وقت ششتمد، حمیدرضا داورزنی در این نشست است. وی گفته بود: پس از ارتقاء ششتمد به شهرستان مشکلات فراوانی گریبان‌گیر ما شد به‌طوری‌که در قسمت آب آشامیدنی اهالی کمبود پیش آمد اما با کمک مردم شریف و با حضور یک حلقه چاه در ۳۵ کیلومتری شهر تا حدودی آب موردنیاز تأمین شد.

تعبیر «پس از شهرستان شدن ششتمد» در این کلام شهردار اسبق ششتمد، تصورات مسئولان وقت را به‌خوبی نشان می‌دهد.

انتشار خبر

مردادماه همان سال خبرِ مهم منتشر شد: «ششتمد شهرستان شد»

سلام سربدار طی گزارشی نوشت: شب گذشته و در حاشیه جلسه هیئت دولت علی سبحانی‌فر نماینده شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد به‌عنوان تنها نماینده مجلس شورای اسلامی در این جلسه حاضر شد و مصوبه ابلاغ رسمی شهرستان ششتمد را اخذ نمود.

علی سبحانی‌فر در گفتگو با «سلام سربدار» گفته بود: ارتقاء شهرستان ششتمد از حقوق مهم حوزه انتخابیه ما بود که با پیگیری‌های انجام شده این مهم نیز در جلسه هیئت دولت مصوب و بنا شد تا پایان دولت ابلاغ رسمی آن صورت پذیرد.

وی افزود: اگر این مصوبه پیگیری و انجام نمی‌شد امکان داشت در دولت بعدی به وزارت کشور برگشت بخورد و در گیرودار کارهای اداری قرار گیرد که خوشبختانه با دستور ریاست محترم جمهور این اتفاق مهم رخ داد.

بعد از انتشار این خبر پرتال جامع اطلاع‌رسانی نیشابور در واکنشی تیتر زد: آقا ششتمد هم شهرستان شد! امتیازگیری سبزواری‌ها تا دقیقه ۹۰!

ایسنا نیز در همان زمان خبر تأسیس پنجمین شهرستان منطقه را از قول محسنی‌ثانی تیتر کرده و نوشته: بخش «ششتمد» سبزوار، شهرستان شد.

محسنی گفته بود: مصوبه رسمی شهرستان شدن «ششتمد» سرانجام در آخرین جلسه کاری دولت دهم در استان خراسان رضوی ابلاغ شد.

وی ادامه می‌دهد: بدین ترتیب پنجمین شهرستان تازه تأسیس منطقه سبزوار که در ۵ سال اخیر از بخش به شهرستان ارتقا یافته است، در نقشه تقسیمات سیاسی خراسان رضوی جای گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، شهرستان شدن بخش «ششتمد» سبزوار را پروژه‌ای طولانی‌مدت می‌خواند و عنوان می‌کند: این امر از اواخر عمر مجلس هشتم مدنظر نمایندگان سبزوار و سایر مسئولان و دلسوزان محلی قرار گرفته بود. سرانجام با همه پیگیری‌های انجام شده، استانداردهای موردنیاز برای شهرستان شدن این بخش در دو سال گذشته فراهم شد و طبق وعده‌های قبلی «ششتمد» در آخرین روزهای عمر دولت دهم به شهرستان ارتقاء یافت.

بعد از جدا شدن ۴ شهرستان جوین، جغتای، خوشاب داورزن و تحقق پنجمین شهرستان منطقه به نام ششتمد، محسنی‌ثانی به شعار مهم دوران نمایندگی خود می‌رسد و در جمع خبرنگاران می‌گوید: بدین ترتیب سبزوار هم‌اکنون رکورددار تقسیمات سیاسی در کشور است.

وبلاگ جغرافیای نیشابور خبری را در همین ایام منتشر کرده که نشان از رصد اخبار سبزوار دارد. در این مطلب آمده است:

شنیده‌های حاکی است، با پیگیری مسئولین شهرستان سبزوار پنجمین بخش این شهرستان در آخرین جلسه هیئت دولت در مشهد به شهرستان ارتقاء یافت. اگرچه در سفر استانی هیئت دولت به استان خراسان رضوی طرح اولیه ارتقا ۵ بخش (داورزن و ششتمد از شهرستان سبزوار، میان جلگه و زبرخان از شهرستان نیشابور و صالح‌آباد از شهرستان تربت‌جام) مصوب شد اما تا کنون فقط بخش داورزن اجرایی شده بود که با مصوب اخیر ششتمد هم رسماً ارتقا یافت و ارتقای سه بخش دیگر به دولت یازدهم واگذار شد تا پس از طی مراحل طولانی اداری این ارتقا صورت گیرد.

ورق برمی‌گردد

مهرماه سبحانی‌فر اعلام می‌کند: ابلاغ شهرستان ششتمد تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد

بیانی که به‌صورت ضمنی، از «عدم تحقق» روایت می‌کند. او در ادامه به‌صورت صریح‌تر منظور خود را بیان کرد: پیگیری‌های انجام شده در خصوص ابلاغ فرمانداری شهرستان ششتمد به‌صورت یک جلد کتاب درآمده و متأسفانه در دولت دهم علیرغم حضور این‌جانب در جلسه هیئت دولت و تصویب آن و قول ابلاغ توسط رئیس‌جمهور وقت و معاون اول ایشان این مهم محقق نگردید… در دولت یازدهم این موضوع پیگیری شد و معاون اول دولت دستور داده که برابر مصوبه اقدام شود و بی‌شک این موضوع تا حصول نتیجه به‌صورت مجدانه پیگیری خواهد شد.

یادم نمی‌رود، چند ماه پیش از انتخابات ۷ اسفند، علی سبحانی‌فر در جمع مردم ششتمد حاضر شد. در پاسخ به پرسشی در مورد شهرستان شدن ششتمد، آن را حل شده دانست و گفت که بزرگ‌ترین مشکل دولت، اعتبارات و مسئله بودجه است و سیاست کلی، مبنی بر گسترش نیافتن تقسیمات سیاسی است. در ادامه، کاغذی از جیب کتش در آورد و گفت اتفاقاً من این نامه را با خودم آوردم که به شما ششتمدی‌ها نشان دهم. آن را خبری نکنید تا جوابش را بگیریم. ولی پیگیری کرده‌ام و این مشکل به‌زودی در مورد ششتمد رفع خواهد شد! بعدازاین ماجرا دیگر هیچ‌وقت آن کاغذ مهم از جیب ایشان در نیامد یا حرفی از آن به میان نیامد که بفهمیم این مشکل چطور حل شد؟ یا در واقع نشد؟

اخبار شهرستان شدن ششتمد به هاله‌ای از ابهام فر رفت تا زمانی که در انتخابات ۷ اسفند، نماینده‌ای متولد بخش ششتمد، رأی مردم منطقه را به دست آورد. پیگیری‌های حسین مقصودی و تمام نامه‌ها، پاراف‌ها و دیدارها در کانال رسمی او منعکس می‌شد. امروز اما به طرز عجیبی با جست‌وجوی واژه «ششتمد» در این کانال، هیچ خبری در مورد مسئله شهرستان شدن، پیدا نمی‌شود!

وقت نمایش

آخرین نمایش تبلیغاتی در مورد شهرستان شدن ششتمد، زمانی بود که مسئولی از بدنه وزارت کشور با استقبال و کلی همراه و هیئت، به ششتمد آمد. مسئولی که رنگ موهایش روشن بود و خیلی زیبا حرف می‌زد! آنجا هر دو نماینده هم بودند و آقای فرماندار هم آمد. در آن جلسه که همه مسئولان شهر از امام‌جمعه و بخشدار و شورا و … بودند، حتی برای اعلام خبر شهرستان شدند دست زدیم و شیرینی آن را هم خوردیم! اما گویا به تعبیر یکی از نماینده‌ها، این «خطبه» یا باطل شده یا اصلاً خوانده نشده! نماینده دیگرمان هم در بخشی از نشست خبری‌اش، این جلسه و کل آن روز و استقبال و رفت‌وآمد را یک «شو» خواند! به همین راحتی!

اسرارنامه گزارش مفصلی شهریور ۹۶ از این دیدار منتشر کرد با این عنوان که «ارتقا ششتمد به شهرستان در دستور کار وزارت کشور/بازدید مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور از بخش ششتمد سبزوار»

اسفند همان سال در سایت رسمی علی سبحانی‌فر منتشر شد که پیگیری‌های نماینده سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن، ششتمد و روداب در مجلس شورای اسلامی برای شهرستان شدن ششتمد، ادامه دارد. علی سبحانی‌فر در جدیدترین نامه خود در این رابطه به وزارت کشور،، خواستار اجرایی شدن این مصوبه دولت قبلی شده است.

معاونت سیاسی و تقسیمات وزارت کشور در جواب نامه سبحانی فر از ارسال در مورد پیگیری شهرستان شدن ششتمد از ارسال نامه فوق به هیئت دولت خبر داده است.

خانه ملت هم در آخرین ماه سال ۹۶ از قول حسین مقصودی گزارش مفصلی را منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، حسین مقصودی رئیس کمیته تقسیمات کشوری کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه (چهارشنبه، ۲ اسفندماه) کمیسیون تخصصی دولت به ریاست رحمانی فضلی، خاطرنشان کرد: در این جلسه ارتقاء شهرهای صالح‌آباد و هوراند به شهرستان تأیید نهایی شد.

مقصودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اهمیت موضوع تقسیمات کشوری گفت: در دولت اول روحانی مسئله تقسیمات کشوری هم در بدنه مجلس، هم کمیسیون‌ها و کمیته‌های مربوطه و هم وزارتخانه‌ها بسته شده و به بن‌بست رسیده بود.

نکته جالب در این اظهارات این موارد بودند. حسین مقصودی گفته بود:

  • بعضی روستاهایی که جمعیت بالای سه هزار نفر دارند؛ قرار است طبق قانون به بخش ارتقا پیدا کنند که این امر تا حدی تحقق یافته است.
  • طی این جلسات ۷ روستا به مرکز بخش ارتقا یافتند و سه بخش نیز به شهر تبدیل شدند.
  • همچنین شهرهای صالح‌آباد خراسان رضوی، هوراند آذربایجان شرقی و ششتمد خراسان رضوی با اکثریت آرا به شهرستان ارتقا پیدا کردند.
  • در این جلسه ارتقای شهرهای صالح‌آباد و هوراند به شهرستان تأیید نهایی شد و در هفته آتی ارتقای شهر ششتمد به شهرستان نیز تأیید نهایی می‌شود.

یعنی رئیس کمیته تقسیمات کشوری نمی‌دانست که روستاها به بخش تبدیل نمی‌شوند، دهستان‌ها بخش می‌شوند، همچنین در جریان نیست که شهرها شهرستان نمی‌شوند، بخش‌ها هستند که تبدیل به شهرستان می‌شوند. بخش‌ها هم شهر نمی‌شوند و در واقع روستا به شهر و دهستان به بخش و بخش به شهرستان ارتقاء می‌یابد! البته این تعابیر بارها در اظهارات ایشان دیده و شنیده شده بود!

در ضمن، بعدازاین اظهارات، طرفداران حسین مقصودی با تغییر عکس پروفایل و بعضی رفتارهای اجتماعی، به استقبال این تنها دستاورد محقق شده نماینده در منطقه ششتمد رفتند. (البته اگر انتصاب نیروهای نزدیک به نماینده و حاضر در ستاد انتخاباتی قالیباف را دستاورد قلمداد نکنیم!) اما «هفته آتی» نه‌تنها هرگز فرا نرسید، بلکه خبر شهرستان شدن ششتمد چنان محو شد که هیچ‌کس از پس دفاع از آن برنیامد!

واقعیت این بود که حتی اگر بر فرض صحت، روند شهرستان شدن ششتمد در مسیر تحقق بود، با افشای خبر و انتشار نامه‌ها و خبررسانی بی‌موقع (با هدف مصادره این دستاورد) نماینده نیشابور و دیگر معترضان به این تقسیمات، از مسئله آگاه شدند و در کنار مجموع موانع دیگر، کار به نقطه‌ای رسید که دیگر خبری از این مطلب در هیچ جا نباشد!

در آن نشست خبری هم ـ که ابتدای مطلب گفتم ـ آقای نماینده، عامل عدم تحقق شهرستان شدن ششتمد را مشکلات اقتصادی و نوسانات ارز و دلار عنوان کرد! و اینکه هیئت دولت در این شرایط بسیاری از مسائل را در دستور کار قرار نمی‌دهد و این هم یکی از آن‌ها است!

حرف آخر:

به قول دکتر فاضلی، ما در ایران همیشه به افعال مضارع صحبت می‌کنیم. در مورد شهرستان شدن ششتمد هم ماجرا به همین منوال بود! همیشه گفتیم: «می‌شود!» هیچ‌وقت هم نشد!

اینکه اصلاً شهرستان شدن ششتمد به نفع مردم منطقه هست یا نه، خود بحث مفصلی دارد که نیاز بود پیش از طرح این مطالبه، کارشناسی شود! حالا اما این مطالبه، به یک خواسته عمومی در منطقه تبدیل شده است. باید دید آنان که در یک دهۀ اخیر، آن را «انجام شده» اعلام کرده بودند و در انتخابات از آن نفع بردند (به تعبیری نانِ شهرستان شدن ششتمد را خوردند)، با شرمندگی حاصل از تحقق نیافتن آن چه می‌کنند؟

*منتشر شده در شماره ۱۲۰ هفته نامه ستاره شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.