کد خبر : 31713
دیدگاه‌ها برای شهری بر مدار آرامش بسته هستند
تاریخ انتشار : جمعه 3 تیر 1401 - 14:14
-

شهری بر مدار آرامش

(منتشر شده در شماره ۱۷۷ ماهنامه ستاره شرق: حمید دلاوری)

سبزوار در سالهای گذشته در چهرهای شهری ناامن جلوه میکرد و هر از چند گاهی برخی از افراد با قدرتنمایی اقدام به ایجاد اخلال در نظم و امنیت، ترس و وحشت برای شهروندان میکردند. با ورود جدی و اقدامات مؤثر دستگاه قضایی میزان جرائم خشن در این شهر بهطور چشمگیری کاهش یافته و موجبات رضایتمندی شهروندان فراهم شده است.

راهاندازی قرارگاه مقابله با اراذل و اوباش و اختصاص شعبۀ ویژه در دادسرا به منظور برخورد قاطع با اشرار و ناامن کنندگان، نقش مهمی در کاهش احساس ناامنی عمومی و پیامدهای نامطلوب آن به همراه داشته و نیز تسهیل در دسترسی بدون مانع و واسطه شهروندان با مسئولان قضایی، راهاندازی شعب همیاران شوراهای حل اختلاف در مساجد و اتحادیههای صنفی، حمایت تمامقد از واحدهای تولیدی و شورای حفظ حقوق بیتالمال در راستای حفاظت از اراضی ملی و دولتی و منابع طبیعی، برخی از دستاوردهای دادگستری شهرستان سبزوار طی کمتر از یک سال گذشته بوده است.

قرارگاه مبارزه با اراذل و اوباش

رئیس دادگستری سبزوار گفت: دستگاه قضایی متولی اجرای عدالت در جامعه است که هدف اصلی آن، تضمین حقوق فردی، اجتماعی و همچنین تحقق عدالت و امنیت در جامعه است. در این راستا دادگستری شهرستان با هدف ارتقای امنیت شهروندان، برخورد قاطع و فوری را در برخورد با اراذل و اوباش در دستور کار خود قرار داده است.

میرعلم سیدی افزود: با هدف برقراری و احساس امنیت بیشتر و برخورد قاطع با مخلان نظم و امنیت، قرارگاه مبارزه با اراذل و اوباش در سبزوار با همکاری مجموعه دادگستری نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، اداره اطلاعات تشکیل شده و دادستان، قضات و بازپرس‌ها به‌صورت ویژه پای‌کار هستند؛ همچنین شعبه‌ای ویژه، برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با جرائم خشن به‌منظور صدور کیفرخواست و تسریع در احکام ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته ۱۳ فقره کیفرخواست پروندۀ قتل صادر و به مرکز استان ارجاع داده شده و نیز طی هشت ماه ابتدای سال جاری دو فقره قتل در سطح شهرستان سبزوار رخ داده که با مدت مشابه سال گذشته قابل مقایسه نیست و نیز در کمتر از دو ماه پروندۀ یکی از موارد قتل در دادسرا تکمیل و کیفرخواست آن صادر شده است.

رئیس دادگستری سبزوار با اشاره به اینکه ۴۰ نفر محکوم جرائم خاص در شهرستان هستند، گفت: هم‌اینک اراذل و اوباش به مفهومی که یک سال قبل در سطح شهرستان مطرح بود وجود ندارد و بر مبنای آمار پزشکی قانونی و نیروی انتظامی میزان نزاع و درگیری جرائم خشن در سطح منطقه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

سیدی افزود: چنانچه افرادی همچون گذشته به جولان و شرارت ادامه دهند نمی‌توانند از چنگال عدالت و قانون فرار کنند با قاطعیت با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی اظهار داشت: البته ناامنی در سبزوار به مفهومی که بین مردم مطرح و در فضای مجازی به آن توجه شده، وجود ندارد و شاخصه‌های امنیتی شهرستان در سطح بالایی قرار دارند. طی یک سال گذشته با تلاش دستگاه قضا و همکاری نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی شاخص‌های امنیتی سبزوار ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: درمجموع وضعیت امنیت شهرستان سبزوار قابل قبول‌تر از گذشته و بهبود شرایط ملموس است و شاخصه‌های امنیتی شهرستان در سطح بالایی قرار دارند.

رئیس دادگستری سبزوار گفت: بر مبنای سند تحول قضایی، با خرد جمعی و انسجام مجموعۀ این نهاد برنامه اجرایی سال دادگستری تدوین شده است.

 سیدی افزود: بر مبنای برنامه اجرایی و اقداماتی که طی هشت ماه گذشته انجام شده آمار عملکرد شعب حوزۀ قضایی شامل دادگستری، محاکم دادسرا و حل اختلاف، پرونده‌های وارده به دادگستری سبزوار ۵۶ هزار و ۲۳۵ فقره و موارد مختومه ۵۷ هزار و ۱۱۹ مورد بوده که بیانگر مختومه شدن ۸۸۴ فقره و عملکرد مثبت در این حوزه است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پرونده‌های وارده ۶ درصد و مختومه پنج درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: پرونده‌های شعب بالای ۲۰۰ پرونده در محاکم عمومی دو شعبه، دادیاری، بازپرسی خانواده هرکدام یک مورد وجود دارد که البته در این پنج مورد بالاترین موجودی پرونده مرتبط با یک شعبه حقوقی با ۲۵۰ مورد است و مابقی کمتر از ۲۴۰ مورد است.

رئیس دادگستری سبزوار گفت: به لحاظ آماری دادگستری و دادسرای سبزوار مشکل خاصی ندارد و اولویت کار محاکم قضایی بر کاهش اطاله دادرسی است. در محاکم و دادسرا به‌ندرت پرونده‌هایی به لحاظ موضوع و نوع آن معطل مانده و در دست اقدام است.

سیدی افزود: به لحاظ چارت و ساختار سازمانی در تشکیلاتِ جدیدی که برای سبزوار تعریف شده، وجود ۵۴ قاضی در محاکم و دادسرا است که این آمار هم‌اینک ۲۹ مورد است؛ همچنین بر این مبنا در حوزه کارکنان اداری ۲۰۹ کارمند مشخص شده که هم‌اینک ۱۰۷ کارمند وجود دارد. با وجود کمبود محسوس در حوزۀ نیروی انسانی، کارکنان دادگستری و دادسرای قضایی و اداری با تمامی ظرفیت پای‌کار هستند و با مجاهدت و کار شبانه‌روزی کار رسیدگی به پرونده‌ها و مشکلات مردم را به‌طور ویژه پیگیری کنند.

وی اظهار داشت: در حوزه شهرستان سبزوار در مورد کارکنان اداری و قضایی مواردی از تخلف و سوءاستفاده وجود نداشته و بر اساس گزارشات واصل شده در این زمینه نیز پس از بررسی، مشخص شده پایه و اساس ندارد.

شوراهای حل اختلاف

گرهگشای مشکلات حقوقی مردم

رئیس دادگستری سبزوار گفت: در راستای تحقق اهداف سند تحول قوه قضاییه، طرح همیاران شورای حل اختلاف در شهرستان با همت امام جمعه و اصناف شکل گرفته و در واقع این همیاران با محوریت مساجد، گره‌گشای مشکلات حقوقی مردم شده‌اند.

سیدی افزود: به‌منظور کاهش بار دستگاه قضایی و ختم دعاوی مردم با صلح و سازش، ۹۵ شعبه همیاران شوراهای حل اختلاف در مساجد و اتحادیه‌های صنفی این شهر در ابتدای تیرماه سال جاری راه‌اندازی شده است که ۴۳ مورد در مساجد و ۴۵ اتحادیه و مابقی در مراکز آموزشگاهی و دانشگاهی بوده است.

وی اظهار داشت: در ماه‌های گذشته ۸۱۰ فقره پرونده به شعب همیاران شوراهای حل اختلاف شهرستان سبزوار ارجاع شده است که با تلاش همیاران، ۲۷۹ پرونده به شورای حل اختلاف برگشت و سازش نشده، ۱۷۱ مورد سازش صورت گرفته و ۳۶۰ مورد نیز از ادامه شکایت انصراف داده‌اند و به‌نوعی دوسوم پرونده‌ها به سازش منتهی شده است.

وی با بیان اینکه همیاران شوراهای حل اختلاف، خالصانه و در راه خدا کار می‌کنند، تصریح کرد: شعبۀ همیاران شوراهای حل اختلاف در مساجد، مراکز آموزشی و اتحادیه‌ها فعالیت می‌کنند و از این طریق پرونده‌های قابل‌گذشت توسط معتمدان و بزرگان، مورد صلح و سازش قرار می‌گیرد.

رئیس دادگستری سبزوار گفت: چنانچه پرونده‌ها توسط همیاران شورای حل اختلاف در نهادهای مورد نظر به صلح و سازش برسد، مختومه می‌شود و چنانچه به صلح و سازش منجر نشود در دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سیدی افزود: با حمایت امام جمعه و تصمیمات کارگروه خانواده فرمانداری و شورای فرهنگ عمومی تلاش می‌شود بخشی از پرونده‌های با موضوع طلاق به این مرکز ارجاع شده و با وساطت روحانیون، استادان دانشگاه و مشاوران خانواده، زمینۀ سازش زوجین فراهم شود.

وی ادامه داد: پرونده‌های مرتبط با موضوع طلاق در صورت عدم توافق پس از تلاش همیاران شورای حل اختلاف، به دادگاه خانواده برای رسیدگی ارجاع می‌شود.

ارتباط بیواسطه مردم با مسئولان قضائی

رئیس دادگستری سبزوار گفت: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا مردم بتوانند با مسئولان قضایی شهرستان ارتباط مستقیم و بی‌واسطه داشته باشند.

سیدی افزود: برای نمونه در هفته قوه قضائیه سال جاری تریبون آزاد با همکاری دادستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پارک شهربازی برگزار شد و ۲ هزار شهروند در این برنامه‌ها شرکت کردند و به‌صورت آزاد به سؤالات و دغدغه آن‌ها پاسخ داده شد که تأثیرگذار بود.

دادگستری سبزوار حامی تولید

رئیس دادگستری سبزوار گفت: از اولویت‌های دادگستری سبزوار صیانت از حقوق بیت‌المال، برخورد بدون اغماض با مدیران و کارمندان متخلف و حمایت تمام‌قد از تولید در راستای رونق اشتغال و کسب‌وکار است. این نهاد در راستای حمایت از تولید اجازه تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی را نخواهد داد.

سیدی افزود: یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های قوه قضاییه حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع، تولید و صاحبان صنایع و کارآفرینان است در این راستا کمیسیون حمایت قضایی از تولید و سرمایه‌گذاری تشکیل شده که با آسیب‌شناسی مشکلات واحدهای صنعتی در بخش‌های مالیات، بانک‌ها، تأمین اجتماعی و سایر موارد بستر احیای دوباره این واحدها را فراهم نماید.

وی تصریح کرد: در راستای حمایت از تولید، کمیسیون صنعت و حمایت قضایی شهرستان هفت نشست برگزار شده که نتیجه آن ۳۶ مصوبه بوده است و دستگاه‌های مرتبط نیزدر حوزه حمایت از تولید و رفع موانع پیش روی همکاری مطلوبی داشته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین هشت نشست ستاد تخلفات انتخاباتی برگزار شد که بیش از ۵۰ مصوبه داشت و نیز نشست‌های شورای پیشگیری از وقوع جرم ۷۴ مصوبه داشته است.

صدور سند اراضی محدوده شهر

تا رفع مشکل یک پلاک سجاد شهر

رئیس دادگستری سبزوار گفت: پنج نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال ۳۰ مصوبه داشته است و یکی از اقدامات آن رفع مشکل یک پلاک سجاد شهر از طریق کار کارشناسی بود که در شورای اسلامی شهر صورت گرفت. چنانچه این اقدام صورت نمی‌گرفت یک هزار و ۵۲۳ پرونده تقاضای سند در دادگستری ایجاد می‌شد.

سیدی افزود: همچنین با اقدامات شورای حفظ حقوق بیت‌المال برای اراضی محدوده شهر با همکاری دستگاه‌های متولی تا پایان سال مستندسازی و سند صادر می‌شود.

سالن تشریح نیازمند تجهیزات

رئیس دادگستری سبزوار گفت: کمبودِ سالن تشریح یکی از مشکلات پزشکی قانونی در سبزوار بوده است و پس از فراهم نمودن مکانی مناسب، این سالن نیازمند تجهیزات است.

وی تصریح کرد: با وجود سالن تشریح دیگر از انتقال متوفیانِ نیازمندِ کالبدشکافی برای تشریح به مشهد و مشکلاتی همچون مخاطرات جاده‌ای و تحمیل هزینه زیاد به خانواده‌ها جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین با مجموعه اقدامات صورت گرفته وضعیت زندان ساماندهی شده است.

رئیس دادگستری سبزوار گفت: به برکت تعامل و ارتباط گسترده این نهاد با مجموعۀ مدیریت شهرستان شامل فرمانداری، شورای تأمین و دستگاه‌های اداری انسجام و وحدت بسیار خوبی در سطح شهرستان ایجاد شده که نتیجه آن رضایت خانواده معظم شهدا، ایثارگران و آحاد مختلف مردم بوده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.