کد خبر : 17994
دیدگاه‌ها برای ضرورت برخورد با امامزاده های جعلی بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 دی 1397 - 13:16
-

ضرورت برخورد با امامزاده های جعلی

روزنامه آرمان مهر ۹۶ فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که از وجود امامزاده جدید در شهر صدرای شیراز خبر می‌داد. به دنبال انتشار این فیلم سید عباس موسوی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه گفت: این امامزاده جعلی بود و تخریب شد. آنگونه که در این کلیپ نمایان بود، تخته سنگی بزرگ را در

روزنامه آرمان

مهر ۹۶ فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که از وجود امامزاده جدید در شهر صدرای شیراز خبر می‌داد. به دنبال انتشار این فیلم سید عباس موسوی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه گفت: این امامزاده جعلی بود و تخریب شد. آنگونه که در این کلیپ نمایان بود، تخته سنگی بزرگ را در دامنه کوه به رنگ سبز در آورده بودند و دورتادور آن را با فنس و مفتول فلزی محصور کرده بودند و پارچه‌هایی به عنوان دخیل به سیم‌ها گره زده شده بود. این وضعیت در حالی است که شهر جدید صدرا تنها دو دهه قدمت دارد و در دهه ۷۰ برای اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز در شمال غرب این شهر احداث شد. با وجود این، موضوع افزایش تعداد امامزاده‌ها برای اولین بار از سوی یک نماینده مجلس مطرح شد. موضوع چالش ‌برانگیزی که گاه‌ و بی‌گاه روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد و با واکنش‌های ضد و نقیضی همراه می‌شود. امامزاده‌هایی که برخی معتقدند بدون حساب و کتاب در حال افزایش هستند و گویا چندان سد سخت و محکمی در برابر آنها وجود ندارد. موضوعی که نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی به خانه ملت می‌گوید: پرونده کشف امامزاده را یک جایی باید بست. سه هفته پیش غلامعلی جعفرزاده گفته بود: در همین فاصله مجلس نهم تا مجلس دهم چند هزارتایی به آمار امامزاده‌ها اضافه شد؛ سوالی که مردم می‌پرسند، این است که داستان امامزاده‌ها کی تمام می‌شود؟ یعنی چه که تعداد آنها رو به تزاید است و چرا مرتبا افزایش پیدا می‌کند؟ این افزایش امامزاده‌ها در نزد جوانان فاقد معنا است، یک جایی باید پرونده کشف امامزاده را ببندند و مرتبا نباید امامزاده تولید شود. همچنین برخورد افسار گسیخته سازمان اوقاف با موقوفات، لزوم اعمال اصلاحاتی در این سازمان، تبدیل سازمان اوقاف به یک بنگاه بزرگ اقتصادی و تصرف منابع ملی توسط سازمان اوقاف از دیگر مواردی بوده که پیش از این جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در انتقاد به عملکرد سازمان اوقاف مطرح کرده است.

مسئولان ماشین زمان دارند؟

در این میان مدیر کل اوقاف و امور خیریه اصفهان پیش از این گفته بود که دنبال شجره‌نامه امامزاده‌ها نباشید که با واکنش این نماینده مجلس روبه‌رو شد. جعفرزاده ‌ایمن‌آبادی به خانه ملت گفت: اگر چنین رویه‌ای در پیش گرفته شود، من قول می‌دهم، امسال چند هزار امامزاده دیگر تولید می‌شود. این نگاه که مسئول محترم در مصاحبه خود به آن اشاره کرده کاملا اشتباه است و چنین رویه‌ای به دین خسارت وارد می‌کند. وی با بیان اینکه کسی که شجره‌نامه ندارد، چطور صحت این ادعا ثابت می‌شود، افزود: آیا مسئولان ماشین زمان دارند و به هزار و ۴۰۰سال قبل برمی‌گردند؟ حتما شجره‌نامه‌های دقیقی را مراجع عالیقدر باید تایید کنند و حکم بخورد؛ در غیر این صورت هر کسی یک شجره‌نامه می‌سازد، آن را هفت نسل عقب‌تر می‌برد و به امامی وصل می‌کند. برخی سخنان وهن دین است؛ اینکه یک امامزاده را سیاحتی بنامیم و یکی را زیارتی اصلا معنا ندارد؛ از رئیس سازمان اوقاف می‌خواهیم ورود کند.

سازمان اوقاف در این دکان‌ها را ببندد

وی با اشاره به بخشنامه‌ای در سازمان اوقاف، توضیح داد: کمتر از یک ماه پیش سازمان اوقاف بخشنامه‌ای کرد که دیگر امامزاده‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، اما تعداد امامزاده‌ها همان‌طور در حال اضافه شدن است. بنابراین از سازمان اوقاف می‌خواهم در این دکان‌ها را ببندد. این نماینده مجلس با اشاره به بررسی این موضوع در مجلس نهم، تشریح کرد: آماری که در ابتدای انقلاب از تعداد امامزاده‌ها وجود داشت با آماری که پس از ۳۷سال گرفته شد، نشان می‌داد که حدودا ۱۰ برابر شده است؛ آقایان مسئول در پاسخ به سوال ما در این خصوص در مجلس نهم گفتند که در آن زمان آمار و اطلاعات متقن و درستی در دست نبوده، اما اکنون ما آمار و اطلاعات را درست و بانک اطلاعاتی خود را کامل کردیم. صحبت‌های این نماینده مجلس بدان معناست که در طول ۳۰ سال گذشته به طور میانگین، سالانه تعداد ۳۰۰امامزاده در ایران فوت کرده‌اند یا کشف شده‌اند. جعفرزاده در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرده که دو سال از طرف کمیسیون اصل۹۰ بازرس اوقاف بوده است. البته این صحبت جعفرزاده هم بی‌پاسخ نماند و با واکنش سازمان اوقاف رو به رو شد و این سازمان در جوابیه‌ای با طرح این موضوع که بررسی شجره‌نامه امامزاده‌ها براساس کار کارشناسی است خطاب به نماینده رشت نوشت: از این نماینده محترم به‌عنوان شخصیت حقوقی صاحب تریبون نظام اسلامی انتظار می‌رفت قبل از تکرارچندین باره چنین موضوعات حساسیت‌زا که به‌راحتی دستمایه و خوراک تبلیغاتی رسانه‌های معاند نظام نیز قرار می‌گیرد به‌ دور از حاشیه‌پردازی مراتب را از این سازمان پیگیری می‌کرد تا عنداللزوم طی برگزاری جلسه کارشناسی آمار و اطلاعات کامل بقاع متبرکه کشور و چگونگی ثبت و ضبط آنها طی چندین ساله اخیر در بستر سامانه جامع اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه برای ایشان تبیین می‌شد.

مسئول تطبیق شجره‌نامه‌ها‌ فاقد صلاحیت است

با وجود پاسخی که سازمان اوقاف به نماینده رشت داد، اما همچنان ابهامات بر سر افزایش امامزاده‌ها به قوت خود باقی است. محمدعلی پورمختار که در مجلس نهم ریاست کمیسیون اصل۹۰ را به عهده داشت و اتفاقا در آن مقطع پرونده‌هایی درباره امامزاده‌ها در این کمیسیون مطرح شده بود به خبرآنلاین گفت: بنده اکنون آمار دقیقی در دست ندارم، اما آخرین باری که این پرونده را در کمیسیون پیگیری می‌کردیم، تعداد امامزاده‌ها به ۱۱هزار رسیده بود. پورمختار درباره بحث شجره‌نامه این امامزاده‌ها گفت: یک فردی در قم مسئولیت تطبیق شجره‌نامه‌ها را دارد که آیت‌ا… نوری همدانی درباره ایشان فتوایی داده‌اند که این فرد فاقد صلاحیت برای تایید شجره‌نامه امامزاده‌ها است. این در حالی است که بخشی از امامزاده‌ها از طرف این فرد شجره‌نامه گرفته‌اند. به نظر می‌رسد سازمان اوقاف برای جلوگیری از وهن امامزاده‌ها باید به این موضوع ورود کند. مضاف بر اینکه سازمان اوقاف متولی اصلی این امر است و تکلیف دارد به موضوع ورود کند و اجازه این سوءاستفاده‌ها را ندهد.

اوقاف موضوع امامزاده‌ها را رها کرد

نکته دیگر این است که به هر حال در این روند از مردم پول گرفته می‌شود و برای این امامزاده‌ها گنبد و بارگاه چندده میلیونی هزینه می‌شود و اگر این رویه ادامه پیدا کند حتما خسارت بار خواهد بود. پورمختار گفت: پشت این درخواست‌ها افراد هستند که درخواست به همان فردی که پیش از این اشاره کردم می‌دهند و نمی‌دانم آنها بر اساس چه مبنایی موجبات ایجاد وضعیت امروز می‌شوند. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اقدامی برای تخریب امامزاده‌های جعلی صورت گرفته است، گفت: این وظیفه سازمان اوقاف است و هنوز حرکت موثری ندیدیم. پورمختار درباره پیگیری مجلس نیز گفت: در آن مقطعی که رئیس کمیسیون اصل۹۰ بودم از مسئولان سازمان اوقاف توضیح خواستیم و آنها نیز توضیحاتی دادند و تا حدودی هم به موضوع ورود کردند و مانع شدند، اما رها شد. با همه این حرف‌ها سوال این است که چرا سازمان اوقاف و امور خیریه، مردم هر منطقه را از میزان درآمد بقعه همان محل و نحوه هزینه‌ کرد آن مطلع نکرده و در این خصوص به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی نمی‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.