کد خبر : 25143
دیدگاه‌ها برای فقط «۱۴ محیط‌بان» برای حفاظت از ۳۹ هزار هکتار عرصه حفاظت‌شده سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 بهمن 1398 - 15:06
-

فقط «۱۴ محیط‌بان» برای حفاظت از ۳۹ هزار هکتار عرصه حفاظت‌شده سبزوار

تسنیم شهرستان سبزوار دارای دو منطقه حفاظت‌شده زیست‌محیطی است اما از سوی دیگر با کمبود حداقل ۲۵ محیط‌بان روبه‌روست که باید برطرف شود. گستردگی مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع سبزوار، کار را برای محیط‌بانان محیط‌زیست این شهرستان دشوار کرده است. محیط‌زیست سبزوار با کمبود نیروی «محیط‌بان» مواجه است و نیروهای موجود درحالی‌که فشار کاری

تسنیم

شهرستان سبزوار دارای دو منطقه حفاظت‌شده زیست‌محیطی است اما از سوی دیگر با کمبود حداقل ۲۵ محیط‌بان روبه‌روست که باید برطرف شود.

گستردگی مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع سبزوار، کار را برای محیط‌بانان محیط‌زیست این شهرستان دشوار کرده است. محیط‌زیست سبزوار با کمبود نیروی «محیط‌بان» مواجه است و نیروهای موجود درحالی‌که فشار کاری را تحمل می‌کنند و گاه در معرض تهدید و خطر جانی قرار می‌گیرند، از پایین بودن حقوق و مزایا و فشار کاری ناشی از کمبود محیط‌بان گلایه‌مند هستند.

  • فشار کاری زیاد

یکی از محیط‌بان‌های سبزواری گفت: کمبود محیط‌بان در شهرستان سبب شده است فشار زیادی را تحمل کنیم، زیرا دو برابر استاندارد را باید پوشش بدهیم.

«محسن سهرابی» با بیان این‌که محیط‌بانی یکی از مشاغل پرخطر و تهدیدآمیز برای جان انسان است، می‌افزاید: در تمام گشت‌زنی‌ها هرلحظه امکان برخورد و درگیری با شکارچیان حیات‌وحش وجود دارد و برخی از این افراد جان انسان‌ها برایشان اهمیتی ندارد و گاهی به‌راحتی به سمت ما تیراندازی می‌کنند.

وی با گلایه از حقوق و مزایای محیط‌بانان اضافه می‌کند: پایه حقوق محیط‌بانی در برابر خدمتی که انجام می‌دهیم بسیار پایین است که واقعاً با سختی این کار متناسب نیست.

دیگر محیط‌بان سبزواری می‌گوید: کمبود محیط‌بان سبب شده که یا شیفت‌های طولانی و دوری از خانواده را تجربه کنیم و یا در ماه بیشتر از حد معمول برای گشت‌زنی و حفاظت از محیط‌زیست و حیات‌وحش به مناطق حفاظت شده اعزام شویم.

«رضا امینی» اضافه می‌کند: متأسفانه حقوق محیط‌بانان بسیار پایین است و این بی‌توجهی‌ها می‌تواند سبب کاهش انگیزه ما شود.

وی معتقد است محیط‌بان از محیط‌زیستی که متعلق به همه مردم و افراد جامعه است حفاظت می‌کند و شایسته است که مسئولان به‌سختی کار آن‌ها توجه ویژه داشته باشند و حداقل شرایط مطلوب را برایشان فراهم آورند.

امینی ادامه می‌دهد: امیدواریم با توجه خاص مسئولان تعداد محیط‌بان‌های شهرستان افزایش پیدا کند تا کمی از فشار وارده بر ما کاسته شود.

  • ۱۴ محیط‌بان برای حفاظت از ۳۹ هزار هکتار

رئیس اداره محیط‌زیست سبزوار گفت: براساس استانداردهای بین‌المللی باید به ازای هر هزار هکتار یک محیط‌بان وجود داشته باشد.

حمیدرضا صادقی با بیان اینکه در حال حاضر در این شهرستان به ازای هر ۲۷۰۰ هکتار یک محیط‌بان وجود دارد، افزود: سبزوار دارای ۲ منطقه حفاظت شده «شیراحمد» و «پروند» به مساحت ۳۹ هزار هکتار است که ۱۴ محیط‌بان از این مناطق حفاظت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سبزوار ۲۵ محیط‌بان کم دارد، می‌گوید: کمبود محیط‌بان، مختص شهرستان سبزوار نیست و این معضل در کل کشور مطرح  است به‌طوری‌که حدود ۷ هزار محیط‌بان مورد نیاز ۳۵۰۰ نفر داریم.

وی با بیان این‌که ۴ محیط‌بان شهرستان جانباز هستند، می‌افزاید: جان محیط‌بانان همیشه از سوی شکارچیان غیرمجاز و افراد سودجو مورد تهدید قرار می‌گیرد.

  • انگیزه‌ای که از دست می‌رود

صادقی ادامه داد: در سال ۱۳۸۴ یک محیط‌بان سبزواری برای حفاظت از جانداران و محیط‌زیست در درگیری با شکارچیان جان خود را از دست داد و به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه حقوق و مزایای کم محیط‌بانان سبب کم شدن انگیزه آن‌ها می‌شود، اظهار کرد: تعداد کم محیط‌بانان سبب شده است آنان فشار زیادی متحمل شوند، اما با وجود این فشارها محیط‌بانان خود را ملزم به حفاظت هرچه بهتر می‌دانند.

به گفته وی، حفاظت از محیط‌زیست بر عهده همه افراد جامعه است و مردم باید با مشاهده هرگونه تخلف در محیط‌زیست آن را گزارش دهند تا با متخلفان برخورد قانونی شود. در حال حاضر ۶  واحد محیط‌بانی در مناطق حفاظتی شهرستان فعالند.

صادقی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۴ مورد  پرونده برخورد با متخلفان داشته‌ایم که ۱۰ مورد مربوط به متخلفان حیات‌وحش و شکار و صید و ۴ مورد چرای غیرمجاز دام است؛ در حوزه انسانی هم ۶ مورد تخلف در زمینه آلودگی هوا و تهدید بهداشت عمومی بوده است.

به گفته وی، با تجهیز محیط‌بانان به جلیقه ضدگلوله، افزایش واحدهای محیط‌بانی و گشت‌های مستمر، جمعیت آهوان منطقه حفاظت شده «شیراحمد» این شهرستان از حدود ۸۶۰ رأس در سال گذشته به حدود هزار رأس در سال جاری افزایش یافته است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار گفت: محیط‌زیست مسئله مهمی است که همه شهروندان در حفظ و نگهداری و مراقبت از آن نقش دارند.

احمد برادران با تأکید به اینکه مراقبت از محیط‌زیست یک امر فراسازمانی و متوجه همه مردم است، اظهار داشت: یکی از چالش‌های پیش رو مسئله محیط‌زیست است و این امر اهمیت همکاری مردم در محافظت از محیط‌زیست را مشخص می‌کند.

وی با تأکید به اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای مردمی نقش بسزایی در این زمینه دارند، افزود: فرمانداری سبزوار از فعالیت‌های نهادهای مردمی در راستای مراقبت از محیط‌زیست و انجام امور فرهنگی در این زمینه حامی نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد است.

رئیس محیط‌زیست سبزوار با بیان اینکه محیط‌بانان سربازان گمنامی‌اند که از محیط‌زیست در برابر افراد سودجو و شکارچیان محافظت می‌کنند، عنوان کرد: وجود ۱۲۰ شهید محیط‌بان گویای تلاش‌های بی‌دریغ این افراد است.

 برادران با بیان اینکه سبزوار با توجه به جمعیت و نقاط حفاظتی ۱۴ محیط‌بان دارد که طبق استانداردهای جهانی باید افزایش یابد، اظهار کرد: با اینکه حوزه محیط‌بانی شهرستان سبزوار افزایش یافته اما تعداد محیط‌بان‌ها در شهرستان کم شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.