کد خبر : 19876
دیدگاه‌ها برای محور سبزوار – بردسکن قربانی می‌گیرد بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 - 11:45
-

محور سبزوار – بردسکن قربانی می‌گیرد

همشهری – سحر وحدت محور سبزوار ـ بردسکن به دلیل یک بانده و کم‌عرض بودن و همچنین داشتن پیچ‌های خطرناک یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های استان خراسان رضوی است. عبور کامیون‌های تجاری و ترانزیتی و اتوبوس‌های مسافربری در جاده‌ای که با زیرساخت‌های اتصال ۲ شهر ساخته شده در سال‌های اخیر به شدت خطرساز شده است به

همشهری – سحر وحدت

محور سبزوار ـ بردسکن به دلیل یک بانده و کم‌عرض بودن و همچنین داشتن پیچ‌های خطرناک یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های استان خراسان رضوی است. عبور کامیون‌های تجاری و ترانزیتی و اتوبوس‌های مسافربری در جاده‌ای که با زیرساخت‌های اتصال ۲ شهر ساخته شده در سال‌های اخیر به شدت خطرساز شده است به طوری که در تعطیلات نوروزی امسال ٧ نفر در این محور جان باختند. هرچند امسال برای چهار بانده‌سازی محور سبزوار ـ سلطان‌آباد بودجه‌ای در نظر گرفته شده اما تا تحقق این پروژه زمان زیادی باقی است و باید برای جلوگیری از تصادف‌های مرگبار تمهیداتی اندیشیده شود. 

  • جاده روستایی یا ترانزیتی؟ 

محور سبزوار ـ بردسکن در راه ورودی به ۵ استان کشور قرار دارد و به دلیل موقعیت استراتژیک روزانه بیش از ۷۰۰ دستگاه کامیون و ۷۰ دستگاه اتوبوس مسافربری از این محور تردد می‌کند. 
به گفته فرمانده پلیس راه سبزوار، محور سبزوار ـ بردسکن از شروع تا انتها حادثه‌خیز است زیرا این محور برای ارتباط بین استانی نیست. زمان طراحی این محور فقط اتصال و ارتباط سبزوار ـ بردسکن مدنظر بود؛ بنابراین یک محور در حد محور روستایی است که فقط ۲ شهر را به یکدیگر متصل می‌کند. 

سرهنگ «علی فتحی» بیان می‌کند: در حال حاضر از این محور ترددهایی به سمت بجستان، بنادر جنوبی و استان‌های شمال شرقی انجام می‌شود و این مسیر به یک راه دسترسی و بین راهی تبدیل شده است که با توجه به حجم ترددی که در آن وجود دارد پاسخگو نیست. وی با بیان این‌که جاده بردسکن به ورودی ۵ استان به سمت سبزوار تبدیل شده است، می‌گوید: علاوه بر ارتباط این محور با بنادر جنوبی متصل به آسیای میانه، روزانه حدود ۷۰۰ دستگاه کامیون و ۷۰ دستگاه اتوبوس در این جاده تردد می‌کنند. این کامیون‌ها و اتوبوس‌ها عمدتا از سیستان و بلوچستان به سمت گرگان و گنبد می‌روند. 

  • انحراف به چپ، عامل اصلی حوادث

فرمانده پلیس راه سبزوار معتقد است جاده بردسکن نقطه حادثه‌خیز ندارد زیرا تمام این مسیر حادثه‌ساز است و انحراف به چپ عامل بیشتر حوادث رانندگی در سال گذشته بوده است. فتحی با بیان این‌که خطرناک‌ترین قسمت این محور از شهر سوخته تا سبزوار است، می‌افزاید: برای این محور باید باید فکری شود زیرا حوادث این محور با حضور و گشت‌زنی و جریمه کم نمی‌شود. 

وی با اشاره به راهکارهای افزایش سطح ایمنی محور سبزوار ـ بردسکن و کاهش حوادث در این محور توضیح می‌دهد: برای درازمدت حتما باید باند رفت و برگشت ایجاد شود و در کوتاه‌مدت این محور به تعریض نیاز دارد. همچنین پیچ‌های غیراستاندارد به اصلاح و تعریض و پل‌ها به حفاظ و ایمنی نیاز دارد. 

  • پیگیری برای افزایش باند

با توجه به آمار بالای تصادفات در محور سبزوار ـ بردسکن پیگیری‌های زیادی انجام شده و افزایش تعداد باندها اولویت درخواست مجموعه مدیریتی شهرستان سبزوار است. معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار اظهار می‌کند: به دلیل تردد ماشین‌های سنگین پیگیری‌های زیادی انجام شده و آمار حوادث در این محور زیاد است. «احمد برادران» با بیان این‌که در برخی بخش‌ها تعریض انجام شده است، می‌افزاید: با توجه به حجم بالای ماشین‌های ترانزیت بنادر جنوبی که برای رفتن به آسیای میانه از این محور عبور می‌کنند، حداقل باید ۲ باند به این محور افزوده شود. 

  • دریافت ردیف اعتباری 

محور سبزوار ـ بردسکن از جمله محورهای پرتردد است که جنوب به شمال کشور را به هم وصل می‌کند. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: روزانه تعداد زیادی ماشین سنگین از این محور تردد می‌کنند و نیاز است که این مسیر چهار خطه به‌صورت دو لاین مجزا شود. 

«رمضانعلی سبحانی‌فر» با بیان این‌که در سال گذشته تلاش شد که ردیف اعتباری برای این محور دریافت شود، ادامه می‌دهد: مسیر سبزوار ـ قوچان نیز یک مسیر ترانزیت است و در سال گذشته باید ردیف اختصاصی می‌گرفت. خوشبختانه محور سبزوار ـ بردسکن در سال گذشته به ادامه مسیر سبزوار ـ سلطان‌آباد افزوده و در یک ردیف اختصاصی گنجانده شد. 

وی اعلام می‌کند: در ردیف اختصاصی که در بودجه سال ۹۸ در مجلس مصوب شد توانستیم با افزودن محور سبزوار ـ بردسکن به ادامه مسیر باج‌گیران ـ قوچان و سلطان‌آباد ـ سبزوار، این محور را هم با این ردیف اختصاصی به یک محور چهار خطه ارتقا دهیم. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: با اعتبار گرفته‌شده و اعتباری که در سفر رئیس‌جمهوری نیز تصویب شد به زودی عملیات اجرایی مسیر سبزوار ـ سلطان‌آباد با توجه به تعیین پیمانکار آغاز خواهد شد. 

  • تصادف‌های مرگبار یک محور

«مسلم فائق‌نیا» ،مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار می‌گوید: برای خدمات‌رسانی به مصدومان تصادفات رانندگی محور سبزوار ـ بردسکن، پایگاه اورژانس سبزوار در محل‌های کمربندی سبزوار، البلاغ، ششتمد و کاشفی فعال است. این فعالیت در ایام نوروز به دلیل افزایش ترددها تمام‌وقت بود مثلا در پایگاه کمربندی سبزوار ۹۷ مورد تصادف اعلام شد که ۷۶ مورد اعزام به بیمارستان بود. 

در پایگاه البلاغ ۹ مورد تصادف گزارش شد که ۵ مورد به بیمارستان اعزام شدند، پایگاه ششتمد ۸ مورد تصادف داشت و ٧ نفر به بیمارستان اعزام شدند و در پایگاه کاشفی هم ۱۵ مورد تصادف رخ داده بود که این آمار نشان‌دهنده خطرساز بودن این محور است. به علاوه در روزهای ابتدای امسال ۲ حادثه خونین در محور سبزوار ـ بردسکن رخ داد و ۴ نفر جان خود را از دست دادند. در حادثه‌ای دیگر در این محور هم ۳ نفر از هموطنانمان جان باختند. 
بنا بر این آمار باید گفت که ایمن‌سازی جاده‌ها و حفظ بار ترافیکی محورها با توجه به زیرساختشان می‌تواند در کاهش تصادفات جبران‌ناپذیر نقش موثری داشته باشد و ارتقای محور سبزوار ـ بردسکن راه‌حل خوبی برای تغییر این شرایط است. 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.