دیدگاه‌ها برای مشتی نمونه خروار بسته هستند
تاریخ انتشار : جمعه 20 آبان 1401 - 11:15
-

مشتی نمونه خروار

نزدیک به دو ماه است که عرصه عینی و مجازی کشور، تبدیل به میدان‌گاه نزاعی دو قطبی شده است و هر چه می‌گذرد، هزینه‌های این قطبی شدن افزایش می‌یابد.

نزدیک به دو ماه است که عرصه عینی و مجازی کشور، تبدیل به میدان‌گاه نزاعی دو قطبی شده است و هر چه می‌گذرد، هزینه‌های این قطبی شدن افزایش می‌یابد. :small_blue_diamond:فارغ از صدها بحثی که این روزها پیرو این اتفاقات شکل می‌گیرد، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بسیاری از تحلیلگران در مورد آن تفاهم دارند، اهمیت رویکرد دو انتخابات اخیر در پدید آمدن شرایط فعلی است.

:small_blue_diamond:اتفاقی که روزهای اخیر در سبزوار مورد توجه قرار گرفته، در راستای همین تحلیل، قابل بررسی است. علیرضا فیل‌سرایی رئیس هیئت نظارت انتخابات ششمین دوره شورای شهر سبزوار، به عنوان مشاور شورایی که در آن انتخابات پیروز شده بود (و اکثریت قاطع آن گزینه‌های گروه موسوم به یاران انقلاب بودند) منصوب شده است.

:small_blue_diamond:در ماه‌های اخیر خبرهای انتصاب بعضی دیگر از اعضای هیئت نظارت و هیئت اجرایی دو انتخابات قبلی در هر ۶ شهرستان منطقه، بارها نظر افکار عمومی و رسانه‌ها را جذب خود کرد. اهمیت این مسئله طبیعتاً از باب «تعارض منافع» است.

:small_blue_diamond:در واقع ناظر بودن افرادی که در فواید پیروزی انتخابات سهم می‌برند (حتی اگر سالم‌ترین افراد باشند) نتایج را دچار شائبه می‌کند. طبیعتاً به همین دلیل است که اعضای هیئت نظارت و اجرایی حق ندارند در تشکیلات و فعالیت‌های انتخاباتی به نفع نامزد یا جریان خاصی وارد عمل شوند.

:small_blue_diamond:نکته جالب این ماجرا، این است که آقایان هیچ خجالت یا شرمندگی هم از رفتار خود ندارند و انگار مناصب را حق خود و اطرافیان می‌پندارند. عملکرد دولت منتخب، مجلس، شوراها و بسیاری نهادهای دیگر، امروز به نارضایتی عمومی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی منجر شده است اما این حضور افراد در مناصب، نشان می‌دهد که تصمیم دارند برای انتخابات بعدی نیز روشی مشابه پیش بگیرند.

:small_blue_diamond:کسانی که ایران را قوی، آزاد و توسعه‌یافته می‌خواهند، طرفدار نزاع نیستند و از دخالت بیگانگان نیز بیزارند، اما راه حل نجات از وضعیت فعلی، آن‌چنان که تحلیل‌گران بارها ارائه کرده‌اند، اصلاح رویکردهای مهمی است در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی، آزادی‌های اجتماعی و مانند آن.

:small_blue_diamond:در این مسئله مورد بحث، برگزاری انتخاباتی که در آن تمام گروه‌ها، گرایش‌ها و سلایق، بتوانند نمایندگان، دولت و شورای شهر و روستای خود را به قوای مختلف بفرستند، راهکار اصلی است. مردمی که نماینده و سخنگوی معتمد دارند، نیاز نمی‌بینند حرفشان را در خیابان بزنند.

:small_blue_diamond: طبیعتاً منافع بعضی گروه‌ها ایجاب می‌کند که بسیاری از رویه‌های فعلی ادامه یابد و تغییر نکند ولی خطاب این سخن، کسانی هستند که دلسوز این کشور، مردم و آینده آن‌ها هستند. راه‌حل‌ها مشخصند و وقت تصمیم‌های سخت و اجرای این تصمیم‌هاست. یکی همین انتخابات و وضعیت ناظران و برگزارکنندگان آن است: شمایی که قدرت سیاست‌گذاری دارید، تصمیم‌هایی بگیرید که دوباره چنین تعارض منافعی برای مردم ضرر و زیان ایجاد نکند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.