کد خبر : 18069
دیدگاه‌ها برای معلولان نیاز به «باور» دارند بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 دی 1397 - 10:54
-

معلولان نیاز به «باور» دارند

حمید دلاوری معلولیت محدودیت نیست بسیاری از افراد معلول، سرشار از استعداد هستند که بارها با انجام کارهای خارق‌العاده توانمندی‌های خود را به اثبات رساندند. اولین گام در پذیریش معلولان این است که آن‌ها را باور کنیم که همچون سایر افراد در جامعه سهمی دارند ۱۲ آذر (۳ دسامبر) از سوی سازمان ملل به نام

حمید دلاوری

معلولیت محدودیت نیست بسیاری از افراد معلول، سرشار از استعداد هستند که بارها با انجام کارهای خارق‌العاده توانمندی‌های خود را به اثبات رساندند.

اولین گام در پذیریش معلولان این است که آن‌ها را باور کنیم که همچون سایر افراد در جامعه سهمی دارند ۱۲ آذر (۳ دسامبر) از سوی سازمان ملل به نام روز جهانی معلولین نام‌گذاری شده است.

معلولان باید فرصت بروز و رشد استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را داشته باشند و پذیریش آن‌ها در جامعه بستر شکوفایی نبوغ و خلاقیت معلولان می‌شود.

معلولان به ترحم و دلسوزی محتاج نیستند نیاز و مطالبه واقعی معلولان پذیرفتن و باور کردن توانایی‌های آن‌هاست تا شرایط حضور آن‌ها در درون جامعه پررنگ‌تر شود.

معلولیت مانعی برای درخشش توانایی‌ها نیست

یک بانوی کارآفرین معلول گفت: تولیدکننده و آموزش‌دهنده هنر چرم‌دوزی هستم که فرصت‌های شغلی برای تعدادی از زنان بی‌سرپرست و معلول ایجاد کرده‌ام.

اعتمادی افزود: ویژگی‌های جسمی و ظاهری محدودیتی در شکوفایی و خلاقیت ایجاد نمی‌کند و این موضوع باید به باور و پذیرش عمومی جامعه برسد.

وی اظهار داشت: تولیدات چرم‌دوزی به علت دوامی که دارد کاربردی و موردنیاز همیشه بازار است، ازاین‌رو مشتریان فراوانی دارد.

وی گفت: اداره میراث فرهنگی سبزوار مکانی برای فعالیتم در ضلع جنوبی آرامگاه اسرار قرار داده و در صورت افزایش تولیدات زمینه دریافت تسهیلات نیز فراهم است.

اعتمادی ادامه داد: اداره بهزیستی و میراث فرهنگی سبزوار با برگزاری نمایشگاه‌های عرضه تولیدات در شهرستان و نیز فراهم کردن شرایط حضور در نمایشگاه‌های استانی و کشوری حمایت خوبی از هنرمندان دارند.

وی با اشاره به مصوبه هیئت‌وزیران درباره استفاده نکردن از کالای خارجی دارای مشابه داخلی، اظهار داشت: درصورتی‌که مسئولان هنگام مراسم جشن و تقدیر از کارمندان نمونه ادارات از تولیدات صنایع‌دستی شهرستان به‌عنوان هدیه استفاده کنند صنایع‌دستی رونق بیشتری خواهد گرفت.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار گفت: اولویت اداره بهزیستی آگاه‌سازی و پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی است در همین راستا اجرای طرح آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها ویژه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم برای ۷ هزار دانش‌آموز دختر و پسر با همکاری آموزش‌وپرورش با پوشش ۱۰۰ درصدی انجام شده است.

مرضیه کسرایی‌فر افزود: اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک افراد ۲۵- ۱۵ سال ویژه دانش آموزان برای تعداد هزار نفر دانش‌آموز و تعداد ۵۰۰ زوج به‌صورت رایگان انجام شد.

وی اظهار داشت: از این تعداد ۲۷۴ نفر ارجاع به پزشک مشاور ژنتیک و ۳۰ نفر ارجاع به استان برای آزمایشات ژنتیک صورت گرفته است.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار گفت: اعتبار اختصاص‌یافته جهت انجام آزمایش‌ها تا سقف ۶ میلیون تومان به‌وسیله بهزیستی پرداخت شده است.

کسرایی‌فر گفت: اجرای طرح غربالگری «آمبلیویی» به تعداد ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر کودک با پوشش ۷۰ درصد کودکان سه تا ۶ ساله شهرستان و غربال شنوایی نوزادان به تعداد ۶ هزار و ۴۵۶ نوزاد و ۱۰۲۴ کودک سه تا پنج سال با هدف شناسایی اختلالات بینایی و شنوایی از اقدامات حوزه پیشگیری است که در این طرح‌ها افراد دارای اختلال شناسایی و پیگیری درمان آن‌ها انجام و وسایل توان‌بخشی، سمعک و عینک به‌صورت رایگان تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: خدمت‌رسانی به افراد دارای معلولیت و توسعه برنامه‌های توان‌بخشی متناسب با نیازهای روز جامعه از مهم‌ترین اولویت‌های بهزیستی است که در مسیر تحقق عدالت و رفاه اجتماعی دنبال می‌شود و هم‌اینک ۶ هزار و ۴۰۳ معلول زیر حمایت این اداره هستند.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار گفت: پنج مرکز توان‌بخشی شبانه‌روزی شامل سالمندان مادر، سالمندان پدر، مرکز نگهداری معلولان ذهنی پسر بالای ۱۴ سال و مرکز نگهداری دختران بالای ۱۴ سال، مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان، ۹ مرکز توان‌بخشی روزانه و همچنین ۴ تشکل سازمان مردم‌نهاد زیر پوشش سازمان بهزیستی شهرستان سبزوار فعال است.

کسرایی‌فر تصریح کرد: طی سال گذشته ۴ میلیارد تومان کمک دولت به‌صورت یارانه نگهداری و آموزش افراد دارای معلولیت به مراکز توان‌بخشی زیر نظارت این اداره پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های توان‌بخشی اجرای برنامه توان‌بخشی مبتنی بر جامعه (سی بی آر) است که از سال ۸۴ تمام مناطق روستایی شهرستان را تحت پوشش قرار داده است، اجرای برنامه‌های توان‌بخشی با رویکرد مشارکتی و حضور فعال معلولین و خانواده‌های آن‌ها در برنامه‌های توان‌بخشی و مبتنی بر جامعه بودن برنامه‌ها سبب اثربخشی این برنامه‌ها می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار گفت: سی‌بی‌آر با شناسایی معلولان در مناطق روستایی و نظرسنجی در ۶ بخش آموزش خانواده، آموزش خارج از خانواده، ارجاع به سطح بالاتر، اشتغال، تأمین وسایل کمک توان‌بخشی، حمایت‌های اجتماعی و مناسب‌سازی می‌پردازد.

کسرایی‌فر اظهار داشت: یکی از اقدامات دولت در سال گذشته افزایش سه و نیم برابری مبالغ پرداخت مستمری بود که در قالب افزایش یارانه پرداخت شد.

وی گفت: همچنین اجرای کمیسیون آی.سی.اف نظام طبقه‌بندی عملکرد و تعیین شدت معلولیت برای افراد دارای معلول در شهرستان انجام شد.

کسرایی‌فر تصریح کرد: این کمیسیون، جهت تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت باهدف شناسایی انواع معلولیت در افراد و مشخص کردن میزان و درجه معلولین است چون خدماتی که سازمان بهزیستی به معلولین و افراد زیر حمایت ارائه می‌کند باید بر اساس شناسایی و نظر کمیسیون آی.سی.اف باشد.

 وی افزود: همچنین کمیسیون بیماران اعصاب و روان برگزار می‌شود و صدور کارت شناسایی برای افراد دارای معلول جهت دسترسی به خدمات در سایر دستگاه‌ها برنامه‌ریزی شده است.

کسرایی‌فر تصریح کرد: از دیگر خدمات این بخش برای معلولان پرداخت کمک‌معاش در قالب مستمری ماهیانه، ارائه خدمات توان پزشکی شامل فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، توزیع وسایل کمک توان‌بخشی به‌صورت رایگان شامل ویلچر، تشک مواج، عصا، سمعک و معرفی جهت بهره‌مندی از معافیت امتیازات آب، برق، گاز و معافیت سربازی، پرداخت هزینه‌های غیرمستقیم شامل کمک جهیزیه، کمک‌هزینه مسکن، درمان و پرداخت کل شهریه دانشجویان دارای معلول است.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار گفت: در سال جاری یک هزار و ۵۰۰ نفر معلول این شهرستان که در نوبت دریافت خدمات مستمری بودند از خدمات هدفمندی، کمک‌هزینه، معیشت و مستمری بهره‌مند شدند.

کسرایی فر افزود: ۶ هزار و ۴۰۳ معلول زیر پوشش اداره بهزیستی سبزوار هستند که سه هزار نفر آن‌ها مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند و جمعاً ماهیانه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال مستمری به معلولان زیر پوشش بهزیستی شهرستان سبزوار مستمری پرداخت می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار اظهار داشت: از این تعداد معلول زیر پوشش خدمات بهزیستی، ۲۰۰ خانوار دارای ۲ معلول به بالا هستند.

کسرایی فر با اشاره به تأمین مسکن برای معلولان گفت: هم‌اینک ۲۰ واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در دست ساخت است که پنج میلیارد ریال اعتبار آن کمک بلاعوض بهزیستی بوده است.

*منتشر شده در شماره ۱۴۰ هفته نامه ستاره شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.