کد خبر : 22993
دیدگاه‌ها برای نقش‌آفرینی مردم سبزوار در دوران جنگ تحمیلی بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 مهر 1398 - 17:00
-

نقش‌آفرینی مردم سبزوار در دوران جنگ تحمیلی

تسنیم هم‌زمان با حمله رژیم بعث عراق به خاک ایران، مردم سراسر کشور بسیج شدند تا با کمک‌های مادی و معنوی خود رزمندگان را در خط مقدم یاری کنند. هم‌زمان با حمله رژیم بعث عراق به خاک ایران، مردم سراسر کشور بسیج شدند تا با کمک‌های مادی و معنوی خود رزمندگان را در خط مقدم

تسنیم

هم‌زمان با حمله رژیم بعث عراق به خاک ایران، مردم سراسر کشور بسیج شدند تا با کمک‌های مادی و معنوی خود رزمندگان را در خط مقدم یاری کنند.

هم‌زمان با حمله رژیم بعث عراق به خاک ایران، مردم سراسر کشور بسیج شدند تا با کمک‌های مادی و معنوی خود رزمندگان را در خط مقدم یاری کنند.

مردم سبزوار و روستاهای اطراف، مانند سایر مردم ایران نقش مهمی در پیروزی‌های رزمندگان در جبهه‌های جنگ ایفا نمودند. آن‌ها علاوه بر این‌که رزمندگان بسیاری را به جبهه‌های جنگ اعزام کردند، در پشت جبهه نیز به حمایت از رزمندگان پرداختند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی عبدوس امام‌جمعه اسبق سبزوار در بخشی از کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، گوشه‌ای از نقش‌آفرینی مردم سبزوار در دوران دفاع مقدس را بیان کرده است.

وی درباره کارهای تبلیغی در دوران دفاع مقدس در سبزوار می‌گوید: «از جمله کارهای بنده در زمان جنگ این بود که لباس بسیجی می‌پوشیدم و با جمعی از نیروهای بسیج و سپاه به روستاها می‌رفتیم. قبل از ورود  ما با بلندگو اعلام می‌شد که امام جمعه سخنرانی دارد. اغلب مردم روستا از پیر و جوان و زن و مرد در میدان اصلی روستا تجمع می‌کردند. من برای آنها سخنرانی می‌کردم ، شرایط کشور را می‌گفتم و با مثال‌هایی آنهایی را که توان داشتند ، ترغیب می‌کردم تا به جبهه بروند. این سخنان خیلی مؤثر بود. در اکثر روستاهای سبزوار سخنرانی کردم.»

بنا بر خاطرات حجت‌الاسلام عبدوس، علما و روحانیون سبزوار نیز در فرصت‌های مختلف خود را به جبهه‌های جنگ می‌رساندند و در کنار رزمندگان اسلام قرار می‌گرفتند: «در یک سفر برخی از علما‌ی شهر را جمع کردیم و همراه هم به شلمچه رفتیم و در لشکر ۷۷ خراسان مستقر شدیم. این تعامل خیلی مؤثر بود. برخی از رزمنده‌ها روی ما شناخت داشتند و ما هم با رزمنده‌ها بودیم و مشکلاتشان را یادداشت می‌کردیم و برمی‌گشتیم و دنبال این بودیم که مشکلات آنها را حل کنیم. اگر آمبولانس می‌خواستند پول جمع می‌کردیم برایشان می‌خردیم و می‌فرستادیم، چناچه مشکلات دیگری داشتند و یا گرفتاری‌های دیگری داشتند سعی می‌کردیم آنها را در حد توان حل و فصل کنیم. به مسئولان شهر هم گفته بودم که در خدمت به رزمندگان هیچ گونه کوتاهی نکنند، انصافا همه مردم و مسئولان شهر در خدمت به رزمندگان بودند.»

حجت‌الاسلام عبدوس در بخش دیگری از خاطراتش به کمک‌های مردم سبزوار به جبهه‌ها اشاره کرده و می‌گوید: «کمک‌های مادی مردم به جبهه بسیار زیاد بود. مردم به دفتر امام جمعه در سبزوار  طلا، نقره و پول کمک می‌کردند که رسیدهای آن هم اکنون موجود است. من کمک‌ها را به دفتر ریاست جمهوری می‌بردم و تحویل مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس‌جمهور بودند می‌دادم؛ لذا بارها توفیق شد که خدمت ایشان برسم.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.