کد خبر : 20940
دیدگاه‌ها برای نه توان خرید خانه هست، نه دیگر اجاره‌نشینی، خوش‌نشینی است بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 تیر 1398 - 13:18
-

نه توان خرید خانه هست، نه دیگر اجاره‌نشینی، خوش‌نشینی است

عصر ایران – مصطفی داننده یک جوانی که تصمیم به ازدواج گرفته است. خانواده متوسطی هم دارد که توان کمک مالی برای خرید خانه به او را ندارند، چقدر باید کار کند تا بتواند یک خانه بخرد. می‌گویند همه رؤیاهای انسان دست‌یافتنی است به شرطی که برای رسیدن به آن تلاش کند. می‌خواهم بپرسم حالا

عصر ایران – مصطفی داننده

یک جوانی که تصمیم به ازدواج گرفته است. خانواده متوسطی هم دارد که توان کمک مالی برای خرید خانه به او را ندارند، چقدر باید کار کند تا بتواند یک خانه بخرد.

می‌گویند همه رؤیاهای انسان دست‌یافتنی است به شرطی که برای رسیدن به آن تلاش کند. می‌خواهم بپرسم حالا که خرید خانه در بسیار از شهرها از جمله تهران برای خیلی‌ها تبدیل به آرزو شده است، چقدر باید کار و تلاش کرد تا پولمان به خرید یک خانه مثلاً در تهران برسد؟ آن‌هم در جنوبی‌ترین نقاط پایتخت.

بیایید قیمت‌های برخی خانه‌ها در جنوب تهران را بررسی کنیم. خانه نوساز ۸۸ متری در منطقه باغ آذری تهران ۷۳۹ میلیون تومان. خانه ۵۱ متری ۴ سال ساخت در منطقه ابوذر ۳۴۴ میلیون تومان. خانه ۷۴ متری ۸ سال ساخت در منطقه دخانیات، ۴۸۹ میلیون تومان. خانه ۴۰ متری ۱۶ سال ساخت در منطقه سلسبیل، ۳۷۸ میلیون تومان.

یک جوانی که تصمیم به ازدواج گرفته و خانواده متوسطی هم دارد که توان کمک مالی برای خرید خانه به او را ندارند، چقدر باید کار کند تا بتواند یک خانه بخرد؟ اگر وام خانه اولی هم بگیرد ۱۶۰ میلیون تومان پول دارد، بقیه پول خانه را از کجا باید تأمین کند؟

تازه این به شرطی است که قیمت‌ها همین‌طور ثابت بماند. قیمت مسکن در منطقه ۱۴ تهران از حدود ۳.۸ میلیون تومان در هر مترمربع در خردادماه ۱۳۹۶ به ۹.۵ میلیون تومان در خرداد ۱۳۹۸ رسیده است. در منطقه ۱۸ نیز متوسط قیمت در خرداد ۱۳۹۶ متری ۲.۳ میلیون تومان بوده و در خرداد ۱۳۹۸ متری ۶ میلیون تومان شده است.

شاید بگویید، با توجه به گرانی خرید چه‌کاری است که خانه بخرد، اجاره کند! راست می‌گویید. عقل سلیم می‌گوید وقتی پول نداری، اجاره‌نشینی کن به قول قدیمی‌ها «اجاره‌نشینی و خوش‌نشینی»

بله زمانی اجاره‌نشینی، خوش‌نشینی بود. چون فقط پول اجاره را می‌دادی، آن‌هم آن‌قدرها نمی‌شد. نه هزینه تعمیر و نگه‌داری خانه داشتی تازه هر وقت دلت هم می‌خواست و از خانه‌ای خسته می‌شدی به سراغ خانه دیگر می‌رفتی.

حالا اما داستان فرق کرده است. اجاره‌نشینی تبدیل به یک کابوس شده است. کابوسی که خواب از سر آدمی می‌رباید. اجاره‌هایی که گاهی از حقوقی که یک کارمند می‌گیرد بیشتر است. کارمند یا کارگری که به خاطر تعداد بچه‌هایش مجبور است در خانه بیش‌تر از ۵۰ متر زندگی کند.

اجاره‌نشینی یعنی اینکه ممکن است صاحب‌خانه بعد از اتمام قرارداد پول پیش و پول اجاره را دو برابر کند.

شاید برخی از شما بگویید خوب چه‌کاری است در تهران زندگی کنید. به شهرهای کوچک‌تر بروید. بله حرف شما هم درست است. وقتی توان زندگی در یک شهر بزرگ را نداریم باید به شهرهای کوچک‌تر مهاجرت کنیم؛ اما آیا در صورت مهاجرت، در شهرهای کوچک‌تر کار وجود دارد؟

اگر اوضاع کار در این شهرها خوب است، چرا مردمش برای زندگی بهتر و درآمد بیشتر راهی شهرهای بزرگ می‌شوند. چرا بیکاری در شهرهای کوچک بیداد می‌کند؟

برای بالا رفتن سن ازدواج احتیاج به پیدا کردن دلیل آن‌چنانی نیست. موارد بالا دلایل ساده ازدواج نکردن جوان‌ها. وقتی شما می‌خواهید وارد مسیری شوید اما می‌بیند مسیر سنگلاخ است، قید سفر را می‌زنید یا در اواسط آن پشیمان می‌شوید.

واقعاً اگر مسئولان کشور نگران بالا رفتن سن ازدواج هستند، مسیر را آماده کنند تا ازدواج تبدیل به آرزو در این کشور نشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.