کد خبر : 23285
دیدگاه‌ها برای واژگونی خودرو، تهدیدی در جاده‌های کویری بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 مهر 1398 - 7:59
-

واژگونی خودرو، تهدیدی در جاده‌های کویری

ایرنا  بنا بر آمار رسمی به‌طور میانگین روزانه ۴۰ نفر در حوادث جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهند که تلفات ناشی از واژگونی خودرو در جاده‌های کویری حدود ۳۷ درصد از این آمار را به خود اختصاص می‌دهد. رانندگان در جاده‌های کویری با توجه به طولانی بودن مسیر و نداشتن جاذبه‌های بصری و

ایرنا

 بنا بر آمار رسمی به‌طور میانگین روزانه ۴۰ نفر در حوادث جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهند که تلفات ناشی از واژگونی خودرو در جاده‌های کویری حدود ۳۷ درصد از این آمار را به خود اختصاص می‌دهد.

رانندگان در جاده‌های کویری با توجه به طولانی بودن مسیر و نداشتن جاذبه‌های بصری و همچنین نبود استراحتگاه‌های مناسب بین‌راهی، دچار خستگی و خواب‌آلودگی ناشی از یکنواختی مسیر می‌شوند که این امر درنهایت منجر به بروز حوادث دل‌خراش برای خودروهای عبوری خواهد شد که رانندگان آن‌ها احتیاط لازم را رعایت نمی‌کنند.

از طرفی قرار گرفتن بخش عظیمی از جاده‌های پرتردد کشور در مسیرهای کویری نیز بر افزایش این نوع حوادث در محورهای بیابانی افزوده است و سبب شده، آمار تلفات جاده‌ای به بالاترین میزان خود در این مسیرها برسد.

یکی از محورهای پرتردد کویری کشور مسیر مشهد – تهران است. مسیری بیابانی و کسل‌کننده که علاوه بر عبور خودروهای سنگین برای جابه‌جایی کالا و ترانزیت، سالانه حدود ۲۰ میلیون مسافر از آن رفت‌وآمد می‌کنند و بنا بر اعلام کارشناسان، در روزهای اوج تردد، این محور میزبان عبور و مرور هزار و ۲۰۰ وسیله نقلیه در ساعت است. جاده‌ای که حدود یک‌چهارم آن در استان خراسان رضوی قرار دارد و سردمدار واژگونی خودرو در آن محور سبزوار – شاهرود است.

  • بیشترین واژگونی خودروها در مسیر سبزوار-شاهرود

جانشین پلیس‌راه استان خراسان رضوی پیش‌ازاین گفت: واژگونی ۳۷ درصد از حوادث و تلفات جاده‌ای در استان خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد که عمده این واژگونی‌ها در مناطق کویری و بیشتر در مسیر سبزوار-شاهرود رخ داده است.

سرهنگ محمدعلی احسان‌بخش ادامه داد: این محور یکی از شریان‌های مهم ارتباطی غرب و مرکز به شرق کشور است که به دلیل کویری بودن مسیر و طولانی بودن فاصله میان شهرها شاهد حوادث مختلف ازجمله واژگونی خودروهاست و سهم بالایی در تعداد مصدومان و تلفات جاده‌ای شرق کشور دارد.

رئیس پلیس‌راه سبزوار نیز در این خصوص گفت: عامل اصلی حوادث واژگونی در این محور خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است که براثر یکنواختی طبیعت کویر، کمی جاذبه‌های طبیعی و نبود توقفگاه‌هایی برای استراحت رانندگان رخ می‌دهد. عمده این حوادث در فاصله ۳۰ تا ۵۰ کیلومتری شهر سبزوار و در ساعات پنج تا هشت صبح و ۱۳ تا ۱۴ عصر به وقوع می‌پیوندد.

سرهنگ مهدی ایزدپناه افزود: ۱۰۰ کیلومتر از این محور در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار است و به دلیل اینکه این بخش از مسیر دارای راهی صاف و بدون گردنه و پیچ‌های خطرناک است، سالانه تعداد زیادی از هم‌وطنانمان به دلیل واژگونی خودرو خود جان خود در این مسیر از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه عامل انسانی مهم‌ترین مسئله در واژگونی خودروهاست اضافه کرد: جاده‌های استاندارد خطاهای رانندگان را پوشش می‌دهد اما محور سبزوار – شاهرود به علت نبود شیب‌های شیروانی و ارتفاع زیاد جاده با بستر راه، ضریب ایجاد خطا را برای رانندگان بیشتر می‌کند و در اصطلاح این نوع مسیرها خطاهای رانندگی را پوشش نمی‌دهند.

رئیس پلیس‌راه سبزوار ادامه داد: در کنار این عوامل مسائلی نظیر بی‌توجهی به جلو، اصرار رانندگان برای رسیدن به مقصد و تخطی از سرعت مطمئنه از دیگر عوامل مهم در وقوع واژگونی خودروهاست.

سرهنگ ایزدپناه در خصوص راهکارهای کاهش این نوع حوادث گفت: احداث توقفگاه یا استراحتگاه در مسیرهای کویری بسیار الزام‌آور است تا بتوان از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان خودروها جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد چشم‌اندازهای طبیعی در حاشیه جاده مؤثر است همچنین ایجاد توقفگاه‌های مجهز با امکانات رفاهی مناسب که رانندگان را مجاب کند پس از دو ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

او افزود: همچنین باید با استانداردسازی ابنیه راه و ایجاد شیب‌های شیروانی، ارتفاع این جاده با بستر راه کم می‌شود و شرایطی مهیا می‌شود تا در صورت خروج وسایل نقلیه از جاده میزان خسارات کمتر شود.

  • واژگونی عامل ۷۰ درصد تلفات رانندگی در جاده سبزوار- شاهرود

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار هم با بیان اینکه واژگونی خودرو در محورهای کویری علت اصلی اکثر حوادث جاده‌ای است گفت: این نوع حادثه عامل ۷۰ درصد تلفات رانندگی در جاده سبزوار- شاهرود است.

دکتر عباس کافی افزود: طی ۶ ماه نخست سال جاری ۷۷۱ مورد مأموریت اورژانس سبزوار مربوط به جاده سبزوار- شاهرود بوده است که  طی این حوادث ۱۵ تن جان خود را سر صحنه از دست داده‌اند و ۷۵۹ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

وی با بیان اینکه به‌طور میانگین روزانه چهار مأموریت اورژانس و انتقال پنج مصدوم به مراکز درمانی در محور کویری سبزوار انجام می‌گیرد عنوان کرد: طی ۶ ماه نخست امسال از مجموع مأموریت‌های اورژانس مربوط به تصادفات جاده‌ای حدود ۵۵ درصد در مسیر سبزوار- شاهرود بوده است که ۶۱ درصد مصدومان جاده‌ای ناشی از واژگونی خودرو را دربر می‌گیرد.

  • تلاش برای کاهش واژگونی‌ها 

کارشناس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سبزوار هم گفت: هفت نقطه حادثه‌خیز در جاده سبزوار- شاهرود شناسایی شده که سه پیچ «بفره، مهر و صدخرو» پر تصادف و موجب واژگونی خودروهاست.

مجید یوسفی افزود: در تمامی این نقاط حادثه‌خیز اقدامات اولیه و زودبازده شامل نصب علائم افقی و عمودی موردنیاز، خط‌کشی، شیار لرزاننده و چراغ چشمک‌زن انجام شده که این اقدامات تا حدودی در کاهش این نوع سوانح مؤثر بوده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری احداث شش سکوی نماز، اجرای حفاظ بتنی در پیچ بفره، ایمن‌سازی تقاطع‌ها، اجرای خط‌کشی و هاشور، ایمن‌سازی دماغه‌های محور، نصب شش تابلوی اطلاعات و هدایت مسیر، نصب علائم و اجرای رمپ خروجی، برخی فعالیت‌های این نهاد در محور سبزوار- شاهرود بوده است.

یوسفی گفت: همچنین برای ارتقای سطح ایمنی این محور، ایمن‌سازی ۴۰ دهانه پل بزرگ در دست اجراست و در هزار و ۷۰۰ متر از نقاط پرتگاهی گاردیل نصب شده و تابلوهایی با طرح سؤال و جواب در مسیر نصب شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.