کد خبر : 21643
دیدگاه‌ها برای وقتی شانه آسفالت بزرگراه، جای دو خط عبور اصلی را می‌گیرد بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 9:59
-

وقتی شانه آسفالت بزرگراه، جای دو خط عبور اصلی را می‌گیرد

روزنامه قدس – احمد فیاض بهسازی جاده سبزوار – مشهد گرفتار در چاله کمبود اعتبار حال ناخوش یکی از شریان‌های اصلی کشور یعنی محور سبزوار به مشهد آن‌گونه بدخیم است که برخی از رانندگان عبوری ترجیح می‌دهند با اقدامی بسیار خطرناک از شانه آسفالت دوم‌تری منتهی‌الیه جاده تردد کنند. به گزارش خبرنگار ما، بدون شک

روزنامه قدس – احمد فیاض

بهسازی جاده سبزوار – مشهد گرفتار در چاله کمبود اعتبار

حال ناخوش یکی از شریان‌های اصلی کشور یعنی محور سبزوار به مشهد آن‌گونه بدخیم است که برخی از رانندگان عبوری ترجیح می‌دهند با اقدامی بسیار خطرناک از شانه آسفالت دوم‌تری منتهی‌الیه جاده تردد کنند.

به گزارش خبرنگار ما، بدون شک از جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی بین‌شهری می‌توان به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه در کشور و هر استان نام برد. بر این اساس، کیفیت و استانداردسازی محور ۱۸۸ کیلومتری سبزوار تا ابتدای آزادراه شهید شوشتری (باغچه) مشهد به‌عنوان یکی از شریان‌های اصلی حمل‌ونقل بین‌شهری در کشور و به‌عنوان کریدور ورودی شماری از جمعیت ۳۰ میلیونی زائر و ۳ میلیونی مجاوران امام مهربانی‌ها حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) در سال، از شاخصه‌های اصلی رشد و توسعه استان به حساب می‌آید.

 این در حالی است که ناخوش احوالی این روزهای  محور یادشده به‌ویژه آسفالت بزرگراه، کمتر نشانی از رشد و توسعه استان در خود دارد و بیشتر شبیه راه‌های فرعی شده است. این وضعیت اسفبار هرگز در شأن خراسان رضوی که پذیرای میلیونی زائران و مجاوران امام رضا (ع) است، نبوده و نیست. اگر شما نیز مسافر این محور بوده و از این مسیر به سمت مشهدالرضا (ع) تردد کرده باشید، به‌خوبی با شرایط نامطلوب و غیراستاندارد آن به‌ویژه در بحث کیفیت آسفالت  آشنا بوده و به‌طور حتم زبان به شکوه و گلایه گشوده‌اید.

دست‌اندازهای متوالی، چاله‌چوله‌های فراوان و نشست‌های جاده‌ای نه‌تنها موجب سلب آرامش هنگام رانندگی می‌شود بلکه آسیب‌های جدی نیز به جلوبندی و سیستم تعلیق ماشین‌های عبوری وارد می‌نماید که هزینه‌های زیادی به سبد اقتصادی خانوارها تحمیل می‌شود. آسیب‌شناسی این موارد البته بر عهده کارشناسان و متخصصان امر است، اما آنچه مایه نگرانی است و متأسفانه از دید پلیس‌راه پنهان مانده، تردد خطرآفرین و حادثه‌ساز شماری از رانندگان در این محور (به‌ویژه خودروهای سنگین) است که دستمایه این گزارش شده است.

باید اذعان کرد که این روزها در محور ۱۸۸ کیلومتری سبزوار به مشهد (بزرگراه باغچه) این سَبک تردد حادثه‌ساز به دفعات تکرار شده و بیشتر رانندگان سنگین براساس تجربه شخصی و به تبع آن رانندگان خودروهای سواری سبک ترجیح می‌دهند تا با سرعت زیاد از شانه آسفالت دوم‌تری عبور کنند.

  •  تأیید کیفیت نامطلوب آسفالت     

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز با تأیید کیفیت نامطلوب آسفالت این محور و خرابی‌های شدید به خبرنگار ما گفت: باند دوم این محور توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، احداث و در حدفاصل سال‌های ۸۳ تا ۸۶ به‌طور متناوب بهره‌برداری شده و نگه‌داری آن به اداره کل راهداری واگذار شد.

ابراهیم نصری افزود: متأسفانه باند دوم محور مذکور در مدت کوتاهی دچار خرابی‌های شدیدی شد که اداره کل راهداری در قالب قراردادهای مختلف از سال ۹۲ به ترمیم و روکش آسفالت محور اقدام کرده است.

  •  در انتظار اعتبار

وی در ادامه اظهار کرد: سال ۹۳  حدفاصل نیشابور تا باغچه به دلیل خرابی زیاد در دستور کار قرار گرفت و در قالب قراردادی به مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال اجرای سیل کت و یک لایه ماسه آسفالت مسیر به طول ۷۶ کیلومتر انجام و این محدوده دارای وضعیت قابل قبولی شد.

همچنین در همین سال در قالب قرارداد دیگری به مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال حدفاصل نیشابور تا سبزوار نیز در دستور کار قرار گرفته و ۲۲ کیلومتر از سبزوار به‌طرف نیشابور در دولایه روکش آسفالت و از کیلومتر ۲۲ تا ۱۰۱ (ورودی نیشابور) نقاط موردنیاز درزگیری و سیل کت شد، در باند شمالی نیز ۴۱ کیلومتر مسیر روکش ماسه آسفالت شد. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز در قالب قرارداد  دیگری‌ترمیم نقاط خراب محور در دستور کار قرار گرفت و ۲۲ کیلومتر از نیشابور به‌طرف باغچه و ۷ کیلومتر از مسیر سبزوار – نیشابور روکش آسفالت شد.

وی افزود: در سال ۹۷ با انعقاد قرارداد جدید مجدد روکش قسمت‌های خراب محور در برنامه کاری قرار گرفت که تاکنون ۶ کیلومتر از مسیر باغچه – نیشابور روکش و ۴ کیلومتر از مسیر برگشت در محدوده گردنه شریف‌آباد لکه‌گیری شده است.

 گفتنی است، در حال حاضر قسمت‌هایی از این محور حدفاصل سبزوار تا نیشابور و همچنین در محدوده بینالود دچار خرابی و نشست‌هایی است که اداره کل راهداری استان درخواست اعتبار کرده تا در صورت تأمین اعتبار، نسبت به برگزاری مناقصه و انجام روکش آسفالت اقدام کند تا مسافران و زائران با ایمنی و آسایش کامل از مسیر تردد نمایند. نصری هزینه بهسازی و روکش آسفالت محور یادشده را دست‌کم هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.