کد خبر : 18358
دیدگاه‌ها برای پایان جنگ هنر است نه جنگ با دنیا بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 22 دی 1397 - 9:58
-

پایان جنگ هنر است نه جنگ با دنیا

روزنامه آرمان رئیس‌جمهور گفت: آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی شخصیت بلندی است که بر گردن انقلاب، مردم، ایران و نواندیشی اسلامی حق بزرگی دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی بیان کرد: دو نفر در ساخت نظام بنام هستند؛ یکی شهید بهشتی که قانون اساسی را به ثمر نشاند و دیگری

روزنامه آرمان

رئیس‌جمهور گفت: آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی شخصیت بلندی است که بر گردن انقلاب، مردم، ایران و نواندیشی اسلامی حق بزرگی دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی بیان کرد: دو نفر در ساخت نظام بنام هستند؛ یکی شهید بهشتی که قانون اساسی را به ثمر نشاند و دیگری هاشمی و نقش وی در تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی؛ اداره مجلس اول خیلی سخت بود. هاشمی در دفاع مقدس و استقرار صلح، نقش کم نظیری داشت. در جنگ فرمانده کل قوای امام راحل بود، اما بعد شهادت شهید بهشتی هر وقت خدمت امام می‌رسیدم، تقریبا کلام امام مشابه این بود، از من می‌پرسید اینها که به من گفتی به هاشمی و خامنه‌ای گفته‌ای؟ اگر نگفته بودم، توصیه می‌کرد به این دو هم بگویم؛ بار جنگ بر دوش این دو بود. او اموالش را در راه خدا داد. بسیاری از طلبه‌های فقیر را صاحب خانه کرد. مشکلات نتوانست او را به زانو در آورد. نه شلاق ساواک و نه شلاق بر آبروی هاشمی، نتوانست او را به زانو درآورد. وی ادامه‌ داد: این جا جمع شده‌ایم تا بگوییم که هاشمی زنده است و می‌ماند. فکر و اندیشه هاشمی در مدارا، استقامت، فداکاری و تحمل و آرزوهای هاشمی باقی می‌ماند. آرزوی او نظام سربلند اسلامی و ایرانی با شکوه بود. تا این هدف ادامه‌ دارد هاشمی هم هست. تا ایران و نظام اسلامی وجود دارد هاشمی هم هست. آخرین بار ملت هاشمی را در خیابان انقلاب بدرقه کرد. تا خیابان انقلاب هست هاشمی هست. هاشمی نمرده و نمی‌میرد. رئیس‌جمهور در ادامه‌ با اشاره به اینکه او جایگاه رفیعی میان ملت داشت، خاطرنشان کرد: هوشیاری مردم ایران نسبت به هاشمی در دو صحنه آشکار شد، یک صحنه بعد از این همه تهمت‌های ناروا، هاشمی در آخرین انتخاباتی که شرکت کرد رأی بالای مردم استان تهران را به خود اختصاص داد و صحنه دیگر هم بدرقه باشکوه او توسط مردم است. این دو صحنه به همه دشمنان و سرکوبگران اعلام کرد که با تهمت و دروغ نمی‌توانند یک فرهیخته محبوب ملت را از صحنه دور کنند. روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) روزی که هاشمی مورد حمله گروهک‌های ضد انقلاب قرار گرفت، گفت‌: هاشمی زنده است. این شاید به معنای همان جمله‌ای باشد که مدرس گفت‌ که مدرس زنده است، امام شاید از همان مقطع تاریخی این واژه را به عاریت گرفته بود و گفت‌ هاشمی زنده است چون نهضت زنده است؛ بنابراین هاشمی با نهضت، اسلام و عزت ایران پیوند خورده است. رهبر انقلاب فرمود هیچ‌کسی هاشمی برای من نمی‌شود. این نشانگر جایگاه بلند هاشمی است. بعد از رحلت هاشمی تا چند هفته‌ که طبق روال گذشته خدمت رهبری بودم ایشان با افسوس و ناراحتی از مرگ غمبار هاشمی می‌گفت‌ و بیان‌ می‌کردند که در تمام روز به فکر هاشمی هستم. روحانی گفت: هدف دشمن در جنگ تحمیلی از بین بردن فرصت انقلاب بود. آنها می‌خواستند فرصت الگو شدن انقلاب را از ما بگیرند و هاشمی به خوبی این را می‌دانست. هاشمی می‌دانست جنگ را به خاطر دستیابی به صلح عزتمند ادامه دهیم. خیلی‌ها فکر می‌کردند که باید برای جنگ، بجنگیم، ولی هاشمی برای صلح عزتمندانه می‌جنگید.

هاشمی در پایان جنگ

وی با اشاره به جلسه هاشمی با امام برای اتمام جنگ، خاطرنشان کرد: یکی از روزهای بسیار خوشحال هاشمی را در غروب جمعه‌ تیر ماه دیدم که از خدمت امام برگشتم، هاشمی گفت‌ من جنگ را به پایان می‌رسانم اما امام من را عزل و توبیخ کند و هم محاکمه، اما امام نمی‌پذیرفت که خودش را کنار بکشد و یکی از حواریونش را فدای کاری کند. به دستور امام جلسه مهمی در ریاست جمهوری در خدمت رهبر انقلاب که رئیس‌جمهور بودند تشکیل شد، در این جلسه فرماندهان نظامی نیز حضور داشتند و اواخر جلسه حاج احمد آقا آمدند و پیام امام را خواندند و کار جنگ تمام شد و سرنوشت جنگ با صلح عزتمندانه پایان یافت. وی با تاکید بر اینکه هاشمی در اداره جنگ و ساماندهی صلح نقش فوق‌العاده‌ای داشت، گفت‌: باید درباره نقش هاشمی برای ایران، نظام و انقلاب کتاب‌ها نوشته شود. روزی که امام درگذشت، حاج احمدآقا به نزد ما آمد و گفت‌ تمام شد و ما یکپارچه گریه کردیم. چند دقیقه بعد هاشمی گفت‌ بلند گریه نکنید. او احساس می‌کرد که همه بار کشور بر دوش او است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نباید نقش هاشمی را در روزهای بحران کشور از یاد ببریم، در این باره خاطرنشان کرد: بعد از رحلت امام کسی که مجلس خبرگان را جمع کرد و موضوع رهبری را به سامان رساند، هاشمی بود. اگر هاشمی در مجلس خبرگان ۱۴خرداد سال ۶۸ حضور نداشت جلسه به نظر نهایی نمی‌رسید. او بسیار وقت‌شناس بود. من به مجلس خبرگان آمدم که خبری درباره جنگ به او بدهم که وی به من گفت‌ که خبر را پشت تریبون بخوانم. او می‌دانست که چگونه باید هدایت و رهبری کند. اگر هاشمی نبود معلوم نبود بعد از ۱۴خرداد چه می‌شد. جای او در انتخابات باشکوه سال ۹۶خالی بود. هیچ روز سختی در دولت نداریم که این احساس را نداشته باشیم که دولت یک حامی بزرگ را از دست داده است. اگر هاشمی بود فضا را به گونه‌ای دیگر می‌ساخت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه با کمتر از دو سال آینده، تمام تحریم‌های نظامی کشور برداشته می‌شود، گفت‌: موشک وسیله دفاعی ماست و ما به آن فخر می‌کنیم. در هفته‌های آینده هم با موشک‌های ساخت خود دو ماهواره به فضا می‌فرستیم. این هاشمی بود که موشک را در ایران ساخت. قدرت دفاعی و فناوری‌های نوین یادگاری‌های هاشمی است.

هاشمی اعتدال را به ما آموخت

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه اعتدال یکی دیگر از یادگاری‌های هاشمی است، افزود: او همیشه از افراط و تفریط دوری می‌کرد. او اعتدال را به ما آموخت. او فوق جناح‌ها بود و به جناحی تعلق نداشت؛ البته فراجناحی بودن سخت است. در روز پیروزی همه به این فرد تبریک می‌گویند و در روز شکست از او فاصله می‌گیرند. او با همه جناح‌ها خوب بود، اما از افراطیون فاصله می‌گرفت. معتدلیون هر دو جناح هاشمی را قبول داشتند، اما حساب افراطیون جدا بود. تشکیل کابینه برای فرد فراجناحی سخت است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هاشمی خیلی صبور و مظلوم بود. در تاریخ انقلاب بعد از شهید بهشتی ندیده‌ام کسی به اندازه هاشمی مورد ظلم واقع شده باشد. او مظلوم تاریخ ما بود. هرچه که خواستند در مورد او انجام دادند، اما او به خاطر ایران، اسلام و انقلاب خم به ابرو نیاورد. روحانی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید امروز هاشمی زمان خود باشیم، اظهار کرد: باید راه هاشمی را دنبال کنیم. صبر و تحمل داشته و مدارا کنیم. از هاشمی اعتدال یاد بگیریم و هدف او را از یاد نبریم. ما روزهای سختی پیش رو داریم. دشمنان با تمام توان علیه ما به میدان آمدند. ما با وحدت، اتحاد، اعتدال، صبر و حوصله و پیروی از راه هاشمی می‌توانیم انقلاب را حفظ کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.