کد خبر : 19807
دیدگاه‌ها برای چرا آمریکا مهد متفکرین و مخترعین دنیاست؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 - 19:07
-

چرا آمریکا مهد متفکرین و مخترعین دنیاست؟

سبزواریان- آرمیتا امیری مفسد اقتصادی و اقتصاد فاسد لازم و ملزوم یکدیگرند یعنی شما در یک اقتصاد کارا مفسد اقتصادی پیدا نمی‌کنید و همچنین یک اقتصاد فاسد بدون مفسد اقتصادی معنا ندارد. اصلا اقتصاد فاسد چگونه اقتصادی است؟ یک اقتصاد فاسد ویژگی‌های گوناگون دارد شامل: عدم امنیت سرمایه، عدم سازمان‌دهی ورود و خروج سرمایه، عدم

سبزواریان- آرمیتا امیری

مفسد اقتصادی و اقتصاد فاسد لازم و ملزوم یکدیگرند یعنی شما در یک اقتصاد کارا مفسد اقتصادی پیدا نمی‌کنید و همچنین یک اقتصاد فاسد بدون مفسد اقتصادی معنا ندارد.

اصلا اقتصاد فاسد چگونه اقتصادی است؟ یک اقتصاد فاسد ویژگی‌های گوناگون دارد شامل: عدم امنیت سرمایه، عدم سازمان‌دهی ورود و خروج سرمایه، عدم سرمایه‌گذاری خارجی، عدم ثبات نرخ ارز، مناسبات مخرب پولی و مالی و… اما مهم‌ترین مشخصه اقتصاد فاسد، انحصاری بودن آن است؛ یعنی عدم رقابت اقتصادی.

اقتصاد انحصاری یا بازار متمرکز، انحصاریون یا همان مفسدان اقتصادی را می‌آفریند. اگر مکزیک را به عنوان یک کشور با مشخصه بازار متمرکز در نظر بگیریم شیوه ثروتمند شدن ثروتمندترین فرد مکزیک (کارلوس اسلیم) در فرایند خصوصی‌سازی بوده‌است؛ در معامله‌ای که زد و بند در آن مشهود بوده، مبلغ معامله با تأخیر و از ناحیه درآمد شرکت مزبور پرداخت شده‌است؛ چرا که این فرد با سران نظام حکومتی مکزیک زدوبند کرده و تبدیل به یکی از ثروتمندترین افراد دنیا شده.

اما در آمریکا به عنوان یک کشور با اقتصادی رقابتی، ثروتمندان از راه تلاش و ممارست و نبوغ و کارآفرینی به این جایگاه رسیده‌اند. برای نمونه، توماس ادیسون با بیش از هزار اختراع بزرگترین مخترع جهان در خانواده‌ای متوسط رشد کرد او از پشتیبانی و وام‌های متعدد دولت آمریکا بهره‌مند شد. در واقع این کشور با داشتن بیشترین تعداد نوبل‌های دریافتی در میان دیگر کشورها از بزرگترین مغزها برخوردار است؛ چرا که اقتصاد رقابتی امکان رقابت می‌دهد و اینگونه خوب‌ها پیدا می‌شوند و دیگران حذف.

یا بیل گیتس که از چهارده سالگی برنامه‌نویسی را آغاز کرد و تبدیل به ثروتمندترین فرد آمریکا شد؛ در نظر داشته باشید که این فرد با این جایگاه از دستگاه قضایی آمریکا در امان نیست و ٢٠٠١ در دادگاهی متخلف شناخته شد و جریمه سنگینی پرداخت کرد که باعث محدود شدن قدرت عمل مایکروسافت شد.

تصدیق می‌فرمایید که هیچگاه کارآفرینان و مخترعان در کشوری مثل مکزیک مجوز ورود به بازار را نمی‌گیرند و اساسا این افراد در چنین سیستم‌هایی رشد و نمو پیدا نمی‌کنند و برعکس در سیستم بازار آزاد تمام سیاست‌گذاری تمام نهادها بر پایه اعتلای افراد مستعد و تلاشگر می‌باشد که این مهمترین رکن در پیشرفت صنعت در همین ممالک است.

برای مثال آلمان هم به عنوان قطبی صنعتی حتی زمانی که کل اروپا و آمریکا دچار رکود بود از پا درنیامد.

برای مثال، در اعتراضات اخیر فرانسه تحت عنوان جلیقه زردها ما شاهد اعدام یک عده خاص نبودیم به دلیل اینکه اساسا خاک اقتصادی فرانسه سلطان خیز نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.