کد خبر : 17132
دیدگاه‌ها برای کارت سوخت درراه است بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 آذر 1397 - 10:40
-

کارت سوخت درراه است

بنزین در آینده نه‌چندان دور فقط با کارت سوخت ارائه خواهد شد اشاره: مصرف بالای بنزین در ایران و همچنین قاچاق آن موضوعاتی هستند که هم مقامات و هم کنشگران محیط‌زیست و حامیان فرودستان جامعه نسبت به آن حساس شده‌اند. بر اساس برخی شواهد و قرائن گفته می‌شود که روزانه حدود ۹۰ میلیون لیتر بنزین

بنزین در آینده نه‌چندان دور فقط با کارت سوخت ارائه خواهد شد

اشاره: مصرف بالای بنزین در ایران و همچنین قاچاق آن موضوعاتی هستند که هم مقامات و هم کنشگران محیط‌زیست و حامیان فرودستان جامعه نسبت به آن حساس شده‌اند. بر اساس برخی شواهد و قرائن گفته می‌شود که روزانه حدود ۹۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که حدود ۱۰ میلیون لیتر از آن به کشورهای دیگر قاچاق می‌شود. حامیان فرودستان بر این عقیده‌اند که قیمت بنزین باید واقعی و از پرمصرف‌ها گرفته شود، همچنین حامیان محیط‌زیست می‌گویند که افزایش قیمت بنزین بر بهبود محیط‌زیست اثر دارد. وزارت نفت با هدف کاهش قاچاق و کنترل مصرف قصد دارد دوباره کارت سوخت هوشمند را احیا و به صاحبان خودروها و موتورسیکلت‌ها ارائه دهد. در همین حال وزیر نفت با تأکید بر اینکه مسئله سهمیه‌بندی و تغییر قیمت بنزین مطرح نیست، می‌گوید: الزامی شدن کارت سوخت باهدف کاهش قاچاق سوخت قرار است به مرحله اجرا درآید.

«بیژن زنگنه» در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: کسی نیست که خودرو و پلاک داشته باشد و کارت سوخت برای آن صادر نشده باشد؛ اگر فردی کارت سوخت خود را مفقود کرده، کارت جدید برای وی صادر می‌شود. افرادی که کارت سوختشان مفقودشده، باید از روز شنبه سوم آذر تا بیست و چهارم آذرماه در سامانه دولت همراه ثبت‌نام کنند تا کارت برایشان صادر شود.
وزیر نفت اظهار داشت: البته کارت سوخت به‌تنهایی نمی‌تواند از قاچاق جلوگیری کند اما می‌تواند میزان قاچاق را کاهش دهد. زنگنه درباره تغییر قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده نیز گفت: این بحثی است که دولت باید لایحه بدهد و در مجلس مطرح شود؛ اما موضوع کارت سوخت هیچ ربطی به قیمت و سهمیه‌بندی ندارد؛ ما می‌خواهیم با استفاده از کارت سوخت جلوی قاچاق را بگیریم. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «خودروهای خارجی کارت سوخت ندارند، برای آن‌ها چه برنامه‌ای دارید؟» گفت: خودروهای خارجی درگذشته سهمیه نداشتند اما کارت سوخت دارند.
وزیر نفت درباره تولید بنزین و کافی بودن آن برای مصرف داخلی گفت: تولید بنزین در فصل پاییز کفاف مصرف داخلی را می‌دهد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها از تاریخی که اعلام خواهد شد، فقط با استفاده از کارت سوخت انجام می‌شود و مالکان خودروهای فاقد کارت سوخت تا ۲۴ آذر مهلت‌دارند برای دریافت کارت جدید اقدام کنند.
مالکان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم‌کرده‌اند، به ترتیبی که در رسانه‌ها توضیح داده خواهد شد، از تاریخ شنبه (۳ آذر)، حداکثر تا شنبه (۲۴ آذر) نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند.
به‌منظور تسهیل در دریافت کارت جدید سوخت، امکان دسترسی به سامانه ثبت مشخصات از طریق اینترنت یا تماس تلفنی فراهم‌شده که نحوه دسترسی و اقدام، از طریق رسانه‌های عمومی به اطلاع مردم خواهد رسید. برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید، مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نخواهد شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد، پس از فراهم شدن امکان تحویل سوخت باکارت برای عموم دارندگان خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که اعلام خواهد شد، بنزین فقط با ارائه کارت به خودروها و موتورسیکلت‌ها تحویل خواهد شد.
میزان مصرف بنزین کشور با رشد حدود ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته به حدود روزانه ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. تخمین زده می‌شود حدود ۱۰ میلیون لیتر از مصرف روزانه بنزین به‌صورت قاچاق از کشور خارج شود. ارائه بنزین باکارت سوخت از میزان قاچاق بنزین خواهد کاست.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.