کد خبر : 27089
دیدگاه‌ها برای گزارش یک پیگیری (۳)؛ هنرش نیز بگوی… بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 خرداد 1399 - 20:10
-

گزارش یک پیگیری (۳)؛ هنرش نیز بگوی…

سبزواریان، علی ششتمدی: شورای شهر سبزوار، در دورۀ پنجم، مرکز توجه‌ها قرار گرفته و صوت‌ها، تصاویر و متون زیادی در مورد اختلافات درون شورا و بعضی جنجال‌ها و حواشیِ آن منتشر شده است. دورۀ پنجم شورا، در زمان فراگیری فضای مجازی فعالیت می‌کرد و بازنشر این محتواها، با سرعت غیرقابل تصوری اتفاق می‌افتاد و از

سبزواریان، علی ششتمدی: شورای شهر سبزوار، در دورۀ پنجم، مرکز توجه‌ها قرار گرفته و صوت‌ها، تصاویر و متون زیادی در مورد اختلافات درون شورا و بعضی جنجال‌ها و حواشیِ آن منتشر شده است. دورۀ پنجم شورا، در زمان فراگیری فضای مجازی فعالیت می‌کرد و بازنشر این محتواها، با سرعت غیرقابل تصوری اتفاق می‌افتاد و از هر اتفاق کوچکی، همه باخبر می‌شدند.

به عنوان کسی که حجم زیادی از مطالب انتقادی نسبت به شورای پنجم را منتشر کرده‌ام، حس می‌کنم حجم نگاه منفی در نقدهای طرح شده، باعث می‌شود که از بعضی نقاط قوت این شورا غافل شده باشیم. انصاف حکم می‌کند که در کنار نقدها، از تقدیرها هم صحبت به میان بیاوریم. قرار نیست «قربان صدقۀ» اعضای شورا برویم، بلکه هدف تحلیلِ «رویه» است! مسئله این است که تر و خشک را با هم نسوزانیم و با نقد، در پی اصلاح اشکال‌ها باشیم نه از بین بردن هر چه هست! از خوب و از بد!

دوشنبه، بعد از مدت‌ها در یکی از جلسات شورای شهر سبزوار شرکت کردم به نظرم رسید از منظر انصاف لازم است برداشت‌های مثبت خودم را به مخاطبان ارائه کنم. این جلسه، یک نمونه از آن چیزی بود که به نظرم از شورای شهرمان انتظار داریم:

۱- چند موضوع مشخص در دستور کار قرار داشت، به نوبت و با تلاش مناسبی برای مدیریت زمان، به موضوع‌ها رسیدگی شد.

۲- موضوع‌های دستورکار، مسائل مهمی بودند و نفع و ضرر مشخصی برای شهروندان سبزواری داشتند. زمان جلسه صرف بحث‌های بی‌ربط و حاشیه‌ای نشد. مسائلی مثل قرارداد شهربازی و پیگیری سرانجام آن، مسئلۀ افزایش بعضی نرخ‌های حوزۀ حمل‌ونقل و ثابت ماندن بعضی از آن‌ها، مسئله‌ای در حوزۀ پسماند، طرح کتاب بیهق و … همه موضوع‌هایی هستند که بحث و بررسی آن‌ها و نوع واکنش شورا در مقابلشان، در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیِ شهر تأثیر مستقیم داشتند.

۳- اختلاف‌های شورای شهر، نقطه ضعف نیستند، بلکه باعث حذف «تعارف‌ها» و «محافظه‌کاری‌ها» در میان اعضا شده‌اند. مخالفت‌ها و موافقت‌ها صریح و علنی بیان می‌شدند و اعضا نه بابت مخالفت از یکدیگر ناراحت می‌شدند نه حرفشان را از ترس و تعارفِ همکارشان، مخفی می‌کردند. یک عضو اساساً قرارداد را به ضرر مردم می‌دانست و تحلیل می‌کرد و دیگری معتقد بود انجام این عمل کاملاً به نفع شهر هست. همه هم دلایل خود را «صریح» بیان می‌کردند و موضوع بررسی می‌شد.

۴- حساسیت‌های زیادِ ایجاد شده در اتمسفر شورا، باعث شده بود، همه به «کارشناسی»ها ارجاع دهند. پخش زنده و ضبط تصاویر جلسه، باعث شده هر کس در اظهارنظر احتیاط کند تا بابت یک سخن اشتباه مورد نقد قرار نگیرد. (برخلاف جلساتِ پشت درهای بسته که هیچکس مسئولیت حرف‌های گفته شده را در مقابل افکار عمومی قبول نمی‌کند!) اکثر بحث‌ها به نظر کمیسیون تخصصی و کارشناس‌ها ارجاع داده می‌شد. تعجیلی هم در رأی دادن شکل نمی‌گرفت و موضوع‌های مبهم، دوباره برای بررسی ارجاع داده می‌شدند. در کل رویکرد «تحلیل و واکاوی» جذابی در شورا جریان یافته است.

۵- شفافیت جلسات شورا مثال زدنی است. دیگر برای ورود به جلسات شورا به عنوان خبرنگار، حتی نیاز به هماهنگی با کسی نداریم. پرسنل مجموعه هم می‌شناسند و با احترام به اتاق جلسات راهنمایی می‌شویم، صندلی می‌گذارند و تا آخر جلسه، هم‌پای اعضای شورا، از خبرنگار هم پذیرایی می‌شود. خبرنگارها هم در ارائۀ تحلیل و پخش محتوای جلسات «لکنت» ندارند. امیدوارم این وجهۀ برجستۀ شورای شهر سبزوار الگوی تمام شوراها و جلسات مسئولان شهر قرار بگیرد! شاید اگر شورای فرهنگ عمومی، بعضی جلسات شورای تأمین، جلسات مثلث اقتصادی و … به همین کیفیت و با حضور خبرنگاران برگزار می‌شد، بسیاری از نارسایی‌های خبری، شایعات و نشر اکاذیب در کانال‌های بی‌شناسنامه و مجوز، این همه هزینه برای شهر و شهرستان ایجاد نمی‌کرد. جز شورای بعضی شهرهای منطقه و شورای اداری (البته شورای اداری به دلیل تعداد بالای حضار، بیشتر جلسۀ سخنرانی است تا بحث) عملاً در هیچ مجموعۀ تصمیم‌سازی، چنین شفافیت و حضور آزادی برای خبرنگاران نداریم.

آنچه گفته شد به معنیِ بی‌عیب بودن شورا نیست، بلکه به منظور این گفته شد که در کنار نقدها، باید نقاط قوت را هم ببینیم و حفظ کنیم. مثلاً در همین جلسه نقدهایی به نحوۀ مدیریت جلسه وجود داشت، ولی نمی‌توان فضای خوب و بخش مثبت جلسه را پشت این نقدها مخفی کرد و ندید. امید است در آینده نیز تمام جلسات شورای شهر به همین کیفیت به رفع مشکلات شهر و اخذ تصمیم‌های مهم بگذرد و دیگر مجموع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.