دیدگاه‌ها برای گزارش یک پیگیری (۴)؛ دوچرخه‌سواری بانوان ـ در حال حاضر ـ ممنوع نیست بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 خرداد 1399 - 23:01
-

گزارش یک پیگیری (۴)؛ دوچرخه‌سواری بانوان ـ در حال حاضر ـ ممنوع نیست

شورای فرهنگ عمومی سبزوار، یک مصوبه درباره مخالفت با دوچرخه‌سواری زنان در شهر تصویب کرده بود.

سبزواریان: بعد از انتشار خبر «نصب تابلوی ممنوعیت دوچرخه‌سواری بانوان» حجم زیادی واکنش در فضای مجازی ایجاد شد. فارغ از تحلیل‌ها و نگاه‌های موافق و مخالف این مسئله، سعی داشتم از دیدِ «صحت مطلب، خبر را دنبال کنم، خواستم بدانم اصلاً چنین مصوبه‌ای وجود دارد یا خیر؟ چرا که مسئلۀ «تصمیم درست یا غلط» یک وجه مسئله است، وجه دیگر آن «اصل خبر» است.

واقعیت این است که تا زمان انتشار این مطلب، جز کانال تلگرامی «اخبار سبزوار» که مجوز رسمی از وزارت ارشاد ندارد، هیچ رسانه‌ای خبری در این مورد منتشر نکرده است. بقیۀ اخبار، بازنشر مطالب همین کانال بوده‌اند. امام‌جمعۀ شهرستان سبزوار که رئیس شورای فرهنگ عمومی نیز هست، در خطبۀ نماز عید فطر، این مطلب را عنوان کرده و از مصوبۀ شورای فرهنگ عمومی دفاع کرده‌اند. این خطبه‌ها نیز اولین بار در همین کانال منتشر شد و دیگران آن را بازنشر داده‌اند.

تمام واکنش‌های ثانوی، از اطلاعیه‌ها و نامه‌های حمایت، تا واکنش‌های مخالف، همه بر اساس همین دو خبر انجام شده است. تأکید می‌کنم، به دنبال نقد یا تأیید این «تصمیم» نیستم، بلکه در هفته‌های اخیر سعی کردم اصل خبر و مسئلۀ مصوبه و ابلاغ را پیگیری کنم.

جوّ روانیِ ایجاد شده در شهرستان، عموم مردم را به این باور رسانده که دوچرخه‌سواری بانوان هم‌اکنون در شهرستان سبزوار ممنوع است؛ اما پیگیری‌های مداوم و تماس‌ها و پرسش‌های متناوب، نشان داده که هنوز چنین ممنوعیتی «ابلاغ» نشده است.

توجه داشته باشید که نهاد قانون‌گذار در جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی است. بعضی نهادها (مانند شورای تأمین شهرستان‌ها) به دلایلی، توان قانون‌گذاری محدود و مشخص را دارند، در آیین‌نامۀ شورای فرهنگ عمومی، صحبتی از قانون‌گذاری به میان نیامده است. بنابراین تا زمانی که نهادی (مانند مجلس یا شورای تأمین، یا شورای عالی انقلاب فرهنگی یا …) ممنوعیت یک عمل را به‌عنوان یک «قانون» ابلاغ نکرده باشد، چنین ممنوعیتی وجود ندارد. در آیین‌نامۀ شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها از تعابیر «بررسی»، «تلاش»، «نظارت»، «تشویق» و امثال آن استفاده شده، اما «قانون‌گذاری» در آن دیده نشده است.

تحقیقات من در این مدت، نشان داده که هیچ «ابلاغی» مبنی بر ممنوعیت دوچرخه‌سواری بانوان وجود ندارد. البته مسئولان تمایلی به مصاحبه نشان نمی‌دهند و در مورد این مصوبه کسی «عهده‌دار» نیست. جدا از پیگیری‌هایی که در مورد نحوۀ برگزاری جلسات شورای فرهنگ شهرستان، اعضا و حاضران آن نیاز است انجام شود، پیگیر این بودم که با همۀ این نقدها، آیا آنچه منتشر شده، واقعاً ابلاغ شده است یا خیر؟

همان‌طور که گفته شد، کسی جز رئیس شورای فرهنگ عمومی، به شکل رسمی آن را اعلام نکرده است و هیچ نامه، صورت‌جلسه یا ابلاغ کتبی مبنی بر ممنوعیت دوچرخه‌سواری بانوان تا کنون رؤیت نشده است. به‌عنوان خبرنگار، حضوری و تلفنی آمادگی خود را برای رؤیت یا انتشار این ابلاغ نشان داده‌ام و تاکنون کسی حتی «وجود» آن را تأیید نکرده است!

اکنون هم پیشنهاد می‌دهم اگر ابلاغ یا قانونی در این زمینه وجود دارد یا در سبزوار توسط کسی یا کسانی ابلاغ شده است، منتشر شود. فارغ از موافقت‌ها و مخالفت‌ها، ما مردم باید بفهمیم چه کسانی این «تصمیم» را گرفته‌اند و اصلاً آیا چنین «تصمیم»ی گرفته شده یا خیر؟

در روزهای اخیر طی پیگیری‌ها، اخباری شنیدم مبنی بر اینکه بعضی خانم‌های دوچرخه‌سوار، بر مبنای این مصوبه، مورد سؤال قرارگرفته‌اند. جزئیات این خبر هنوز تأیید نشده و آن را منتشر نمی‌کنم، اما در مورد اتفاقاتی که ممکن است در آینده بیفتد، به بانوان همشهری می‌گویم که تا این لحظه، هنوز کسی «ممنوعیت دوچرخه‌سواری بانوان» را به ارگان‌ها مرتبط ابلاغ نکرده است.

لازم به ذکر است بحث ما درباره رعایت شئونات اسلامی و قوانین مربوط به آن نیست، بلکه دقیقاً منظور نفس «دوچرخه‌سواری بانوان» است که در شهرها و روستاهای میهن ما، از نظر مجری و ناظر قانون یک عمل مجرمانه تلقی نمی‌شود. بنابراین کسی نمی‌تواند بانویی را به چنین جرمی، مورد بازخواست قرار دهد.

تحقیقات من ادامه دارد و تقاضا دارم هر مسئولی که چنین ابلاغی را در اختیار دارد، به ما رسانه‌ها اعلام کند تا مردم را از جزئیات آن مطلع نماییم، اما تا زمان انتشار خبر ابلاغ، طبیعتاً مردم از قوانین «موجود» تبعیت خواهند نمود.گ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.