کد خبر : 25070
دیدگاه‌ها برای گلایه‌مندی مردم سبزوار از دریافت بهای پسماند/ صدور فیش جداگانه برای پسماند به‌منظور شفاف‌سازی بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 دی 1398 - 12:40
-

گلایه‌مندی مردم سبزوار از دریافت بهای پسماند/ صدور فیش جداگانه برای پسماند به‌منظور شفاف‌سازی

تسنیم دریافت هزینه پسماند توسط شهرداری سبزوار باعث گلایه برخی مردم شده است زیرا آن‌ها معتقدند سبزوار تنها شهری است که قبض پسماند صادر و هزینه از مردم درافت می‌کند. با توسعه شهرنشینی و زندگی شهری تحول عظیمی در حوزه صنایع بسته‌بندی اتفاق افتاد که این امر افزایش پسماندهای شهری را به همراه داشته است.

تسنیم

دریافت هزینه پسماند توسط شهرداری سبزوار باعث گلایه برخی مردم شده است زیرا آن‌ها معتقدند سبزوار تنها شهری است که قبض پسماند صادر و هزینه از مردم درافت می‌کند.

با توسعه شهرنشینی و زندگی شهری تحول عظیمی در حوزه صنایع بسته‌بندی اتفاق افتاد که این امر افزایش پسماندهای شهری را به همراه داشته است. روزانه هزاران تن در زباله کشور تولید می‌شود که جمع‌آوری و حمل‌ونقل آن برعهده سازمان شهرداری‌ها است.

در شهرستان سبزوار روزانه حدود ۱۱۰ تن زباله تولید و توسط سازمان مدیریت پسماند جمع‌آوری می‌شود. سرانه تولید زباله برای هر فرد در سبزوار ۵۰۰ گرم در شبانه‌روز است که این رقم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. شهرداری سبزوار ماهانه حدود ۱۵ میلیارد ریال برای جمع‌آوری زباله هزینه می‌کند.

هزینه جمع‌آوری پسماند در سبزوار با صدور فیش بهای پسماند از سوی شهرداری از مردم دریافت می‌شود. دریافت این هزینه توسط شهرداری باعث گلایه برخی مردم شده است زیرا آن‌ها معتقدند سبزوار تنها شهری است که قبض پسماند صادر و هزینه از مردم درافت می‌کند. شهروندان معتقدند هزینه‌های جمع‌آوری زباله و پسماند به شهرداری است و نباید وجهی از مردم در قبال این امر دریافت شود.

یکی از شهروندان سبزواری در این رابطه گفت: شهرداری سبزوار تنها شهری است که اقدام به صدور قبض پسماند می‌کند و این هزینه را از شهروندان دریافت می‌کند.

زهرا مؤمنی با بیان اینکه وضعیت در سایر شهرها این‌گونه نیست، افزود: اکثر شهروندان نسبت به این مسئله اعتراض دارند زیرا اینکه تنها شهرداری سبزوار اقدام به دریافت هزینه پسماند کند منطقی و قابل‌قبول نیست.

یکی دیگر از شهروندان سبزواری نیز گفت: بنده اطلاع دقیقی در مورد قوانین ندارم اما تا جایی که میدانم موضوع پسماند قبلاً اصلاً موضوعیت نداشته و چند سالی هست که این پول‌ها از مردم دریافت می‌شود.

محمد رحمانی ادامه داد: مگر این موضوع پسماند جزو وظایف شهرداری نیست؟ فکر می‌کنم شهرداری اگر می‌توانست از نفس کشیدن شهروندان هم پول می‌گرفت.

وی اظهار کرد: از رسانه‌ها انتظار پیگیری و از مسئولان انتظار داریم این مسائل را به‌طور شفاف برای مردم توضیح دهند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سبزوار با بیان اینکه از شهروندان درخواست داریم با پرداخت به‌موقع هزینه پسماند شهرداری را در ارائه خدمات یاری کنند، گفت: سبزوار تنها شهری نیست که هزینه پسماند پرداخت می‌کند.

مجید معنوی زاده با تأکید به اینکه احتمالاً یکی از مسائلی که بازخورد منفی برای مردم ایجاد کرده صدور فیش جداگانه برای پسماند است، افزود: در سایر شهرهای کشور هزینه خدمات پسماند در فیش‌های مختلف مانند عوارض یا خدمات شهری تجمیع می‌شود، درصورتی‌که در سبزوار به‌منظور شفاف‌سازی فیش جداگانه تهیه شده و همین موضوع برای مردم حساسیت ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته هزینه ماهانه جمع‌آوری پسماند در سبزوار حدود ۱۱ میلیارد ریال بوده که این رقم در سال جاری به ۱۵ میلیارد ریال افزایش یافته است، اظهار داشت: هم‌اکنون حدود ۸۵ درصد زباله‌های سبزوار به‌صورت مکانیزه جمع‌آوری می‌شود و برای ۱۵ درصد باقی مانده نیز زیرساخت‌ها فراهم است اما به دلیل مشکلات منطقه‌ای و ترافیکی امکان رفت‌وآمد در برخی مناطق نیست.

وی با اشاره به تولید روزانه ۱۱۰ تن زباله در سبزوار عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۷ با نصب باسکول ۵۰ تنی در محل کارخانه کمپوست، زباله جمع‌آوری شده روزانه توزین می‌شود. در حال حاضر روزانه حدود ۱۱۰ تن زباله جمع‌آوری می‌شود که قبلاً این رقم حدود ۱۵۰ تن بود و این کاهش زباله قطعاً باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

معنوی زاده ادامه داد: علت این کاهش زباله تولیدی عمدتاً دلایل اقتصادی است به‌نحوی‌که سرانه زباله تولیدی روزانه هر نفر از ۶۷۰ تا ۷۰۰ گرم به حدود ۵۰۰ گرم کاهش یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.