کد خبر : 25223
دیدگاه‌ها برای یکصدمین سالگرد احداث بیمارستان حشمتیه سبزوار: مروری بر تاریخچه این بیمارستان بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 بهمن 1398 - 21:20
-

یکصدمین سالگرد احداث بیمارستان حشمتیه سبزوار: مروری بر تاریخچه این بیمارستان

یکصد سال از احداث بیمارستان حشمتیه سبزوار می‌گذرد؛ بیمارستانی که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، قدیمی‌ترین بیمارستان خراسان قدیم و دومین بیمارستان قدیمی ایران است. این اطلاعات را درباره روندی که بیمارستان حشمتیه از احداث تا به امروز طی کرده، دکتر علیرضا مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در همایش یکصدمین سالگرد احداث

یکصد سال از احداث بیمارستان حشمتیه سبزوار می‌گذرد؛ بیمارستانی که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، قدیمی‌ترین بیمارستان خراسان قدیم و دومین بیمارستان قدیمی ایران است. این اطلاعات را درباره روندی که بیمارستان حشمتیه از احداث تا به امروز طی کرده، دکتر علیرضا مسلم رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در همایش یکصدمین سالگرد احداث این بیمارستان ارائه کرد:

بر اساس اسناد معتبر تاریخی، بیمارستان حشمتیه، اولین بیمارستان قدیمی خراسان بزرگ و دومین بیمارستان قدیمی کشور است. بیمارستان سینای تهران ۱۳۰ سال، بیمارستان حشمتیه سبزوار ۱۰۰ سال و بعد از آن، بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد ۹۸ سال قدمت دارد.

این بیمارستان در بهمن سال ۱۲۹۸ با همت دکتر قاسم غنی، ازجمله اولین پزشکان طب نوین سبزوار و با کمک‌های مردمی و سرمایه‌گذاری سالار حشمت فرماندار وقت سبزوار، در باغی به مساحت ۱۳ هزار مترمربع و زیربنایی به وسعت ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع بنا شد. به پاسداشت همکاری‌های فرماندار وقت در احداث، این بیمارستان به نام «حشمتیه» نام‌گذاری شد.

بیمارستان حشمتیه در ابتدا ۱۲ تخت داشت و در بخش‌های چشم، جراحی و عمومی فعال بود. در طول آن سال‌ها، بیمارستان‌ها زیرمجموعه شهرداری‌ها بودند و بودجه اصلی بیمارستان حشمتیه مربوط به شهرداری بود اما به غیر از آن، از محل کمک‌های مردمی، مالیاتی که بر ذبح گوسفندان تعلق می‌گرفت و فروش یخدان‌های روستای زعفرانیه تأمین اعتبار می‌شد و به‌تدریج توسعه پیدا کرد.

سال ۱۳۸۰، صد و شصت تخت فعال در بیمارستان حشمتیه وجود داشت. در آن زمان، «بیمارستان واسعی سبزوار» افتتاح شد. بین سال‌های ۸۰ تا ۸۵ از بیمارستان قدیم حشمتیه به‌عنوان انبار استفاده می‌شد. در سال ۸۵ با سفر دولت نهم، احداث بیمارستان حشمتیه مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفت؛ عملیات اجرایی آن از انتهای سال ۸۶ شروع شد و تا انتهای سال ۱۳۹۰ ادامه داشت. در آن زمان، این پروژه از نظر فیزیکی، حدود ۵۰ درصد پیشرفت کرد.

به علت کمبود اعتبار، پروژه از سال ۱۳۹۰ تا آبان سال ۱۳۹۲ متوقف بود و در دولت یازدهم -که یکی از اولویت‌های مهم رئیس این دولت، بحث سلامت بود- جزء پروژه‌های فعال قرار گرفت و عملیات آن آغاز شد. در ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ در سفر هیئت دولت یازدهم به استان خراسان رضوی، در ۱۹ هزار مترمربع، ۸ طبقه، دویست و پنج تخت فعال و بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی، حدود ۵۰۰ پرسنل در حوزه‌های اداری، آموزشی و درمانی، با هزینه‌ای حدود ۶۵ میلیارد تومان، توسط ریاست جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.