کد خبر : 31665
دیدگاه‌ها برای یک واحد مرغداری مبتلا به بیماری “آنگارا” در سبزوار معدوم شد بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 - 15:23
-

یک واحد مرغداری مبتلا به بیماری “آنگارا” در سبزوار معدوم شد

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: یک واحد تولید مرغ گوشتی در سبزوار که علائم بیماری آنگارا در بین طیور آن نمایان شده بود، با هدف جلوگیری از شیوع این بیماری معدوم شد.

براتعلی زیدآبادی افزود: پنج واحد مرغداری دیگر نیز در اطراف این مرغداری به صورت مجتمع در سبزوار وجود دارد که احتمال مبتلا شدن دیگر واحدها نیز بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: نابودسازی واحد آلوده به بیماری آنگارا به منظور کنترل و پیشگیری بیماری در سایر مرغداری‌های موجود در مجتمع مذکور انجام شد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار تصریح کرد: بیماری آنگارا یک بیماری ویروسی است که عامل این بیماری در مقابل ضد عفونی کننده‌ها مقاومت بیشتری نسبت به سایر ویروس‌ها دارد.

زیدآبادی با بیان اینکه این بیماری در گونه‌های حساس تا ۸۰ درصد تلفات می‌گیرد و هیچ‌گونه درمان خاصی برای این بیماری گزارش نشده است، خاطر نشان کرد: این بیماری می‌تواند هم به صورت افقی ( انتقال بین مرغداری‌ها)و هم به صورت عمودی( انتقال مادری) بین مزارع انتقال پیدا کند.

وی از کلیه مرغداران خواست تا مسائل بهداشتی قرنطینه‌ای را در واحد خود با دقت کافی و وسواس بیشتر رعایت کنند و جوجه‌ریزی خود را از مزارع مرغ مادر واکسینه شده علیه بیماری آنگارا انتخاب کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار خاطر نشان کرد: همچنین فعالان و تولیدکنندگان در صورت هرگونه تلفات غیر متعارف در سریع‌ترین زمان ممکن مسئول فنی بهداشتی واحد خود و شبکه دامپزشکی را مطلع نمایند.

 آنگارا یک بیماری عفونی و مسری طیور با تلفات بالا است و به صورت معمول در جوجه‌­های گوشتی با عمر سه تا پنج هفته بروز می‌کند.

شهرستان سبزوار با تولید سالانه ۳۰ هزار تن گوشت مرغ، از قطب‌های مهم دام و طیور خراسان رضوی و تامین ‌کننده یک چهارم نیاز استان خراسان رضوی به این ماده پروتئینی است و ۳۵ درصد اشتغال این شهرستان در حوزه دامپروری و پرورش طیور است.

۳۶۰ واحد مرغداری گوشتی و مرغ تخم‌گذار، ۱۱ کارخانه خوراک دام و طیور و مراکز پرورش دام سبک و سنگین در شهرستان سبزوار فعالیت دارند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.