کد خبر : 31673
دیدگاه‌ها برای ۲۲ شهرستان خراسان رضوی کانون فرسایش بادی دارند بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 خرداد 1401 - 19:29
-

۲۲ شهرستان خراسان رضوی کانون فرسایش بادی دارند

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان رضوی گفت: ۳۰ کانون فرسایش بادی در ۲۲ شهرستان این استان شناسایی شده است.

محسن فنودی روز دوشنبه در همایش روز جهانی مقابله با بیابانزایی در دانشگاه حکیم سبزواری افزود: ۴۷ درصد از مساحت ۱۱ میلیون هکتاری استان خراسان رضوی را بیابان تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: ۲.۵ میلیون هکتار از بیابان‌های خراسان رضوی تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و ۱.۲ میلیون هکتار نیز کانون‌های بحرانی است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان رضوی تصریح کرد: سالانه ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی احیا می‌شود که تا کنون ۱.۵ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی کنترل شده است.

وی افزود: این در حالی است که اراضی بیابانی از حدود ۷۰۰ هزار هکتار در سال ۱۳۸۹ به  یک میلیون و ۲۰۰ هکتار در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

فنودی ادامه داد: برای جلوگیری از رشد بیابان‌ها، شناخت گونه‌های بهتر گیاهی و روش‌های مناسبتر احیا، نیاز به انجام پژوهش و کار علمی است و از همین رو مجامع دانشگاهی و به ویژه دانشگاه حکیم سبزواری در این زمینه می‌تواند پشتیبانی لازم را در حوزه پژوهش انجام دهد.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ و با حضور رئیس جمهور در استان خراسان رضوی، اعتبارات ما با رشد ۲ برابری به ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال رسید.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته با اعتبارات یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی، ۲۰ هزار هکتار از بیابان‌ها احیا شد.

نمونه ژن ترسیب کربن پلیمری در دانشگاه حکیم سبزواری ارائه شد

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این همایش گفت: ژن ترسیب کربن جدید با نگاه پلیمری در نمونه صنعتی تهیه و ارائه شد و در جشنواره‌های معتبر مورد توجه قرار گرفت.

محمد علی زنگنه اسدی افزود: ژن پلیمری پاک و سازگار با طبیعت در مقایسه با مالچ نفتی به تقویت رشد گیاهی در بیابان‌ها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: تلاش‌های دانشگاهی هنگامی که نمونه صنعتی به تولید انبوه دست پیدا کند، به نتیجه نهایی خود می‌رسد و بدون آن بی ثمر باقی می‌ماند.

 رئیس دانشگاه حکیم سبزواری تصریح کرد: وقتی در مهار بیابان این روش جایگزین روش‌های بیولوژیکی و یا شیمیایی شود، کارآمدی دانشگاه‌ها نمایان‌تر می‌شود.

زنگنه اسدی افزود: تعامل هرچه بیشتر سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری با دانشگاه‌ها می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، چنان‌که در گذشته این تعامل باعث بروز اتفاقات مناسبی در شهرستان سبزوار شده است.

وی ادامه داد: رشته‌های مرتبط با منابع طبیعی و بیابان تا مقطع دکتری وجود دارد که پژوهش‌های بیابانی مختلفی در موضوعات مهم از جمله ریزگردها، فرسایش بادی، سیلاب و فرسایش آبی اقدامات شایسته‌ای را به انجام می‌رساند.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: سبزوار تجربه مناسبی در باب بیابان و بیابان‌زدایی دارد و در این زمینه با وجود کمبودها، نقش اداره منابع طبیعی ارزنده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه حکیم سبزواری بر روی کانون‌های فرسایش بادی استان خراسان کار علمی انجام شده و هم اکنون به سایر نقاط کشور نیز تعمیم یافته و نتایج ارزشمندی نیز حاصل شده است.

در پایان این همایش تفاهم‌نامه همکاری علمی، پژوهشی، فناوری و اجرایی بین اداره‌کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان رضوی و دانشگاه حکیم سبزواری به امضا رسید.

همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی با حضور دکتر فنودی مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان رضوی و رؤسای ادارات ۲۳ شهرستان بیابانی خراسان رضوی در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

وسعت خراسان رضوی ۱۱ میلیون هکتار است که از این مساحت حدود هشت میلیون هکتار برابر با ۷۰ درصد از وسعت استان اراضی ملی است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.