کد خبر : 17226
دیدگاه‌ها برای آبروی مجلس را در “بازی استیضاح” حراج نکنید بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آذر 1397 - 13:35
-

آبروی مجلس را در “بازی استیضاح” حراج نکنید

کافی است پای صحبت برخی وزرا – به‌ویژه وزرای اقتصادی – بنشینید تا سرتان از آنچه درباره پشت پرده برخی استیضاح‌ها می‌گویند سوت بکشد و حیرت و تأسفتان در هم آمیزد؛ حرف‌هایی که باید نهادهای امنیتی به آن‌ها رسیدگی کنند و اگر در رسانه مطرح شود، احتمالاً مشمول «تشویش اذهان عمومی» شود! برخی نمایندگان مجلس

کافی است پای صحبت برخی وزرا – به‌ویژه وزرای اقتصادی – بنشینید تا سرتان از آنچه درباره پشت پرده برخی استیضاح‌ها می‌گویند سوت بکشد و حیرت و تأسفتان در هم آمیزد؛ حرف‌هایی که باید نهادهای امنیتی به آن‌ها رسیدگی کنند و اگر در رسانه مطرح شود، احتمالاً مشمول «تشویش اذهان عمومی» شود!

برخی نمایندگان مجلس دهم گویا جز استیضاح کار دیگری ندارند. همین چند وقت پیش بود که ۴ وزیر را استیضاح کردند و برانداختند: کار، اقتصاد، راه و صنعت. این روزها هم خبر می‌رسد که ۴ وزیر دیگر در صف استیضاح قرارگرفته‌اند: کشور، علوم، خارجه و آموزش‌وپرورش.

البته حکایت استیضاح‌ها به همین چند مورد ختم نمی‌شود و مدام از مجلس، خبر استیضاح این وزیر و رفع استیضاح  آن وزیر دیگر به گوش می‌رسد.

هرچند استیضاح حق مجلس است اما استفاده بی‌حساب‌وکتاب از هر حقی، آن را لوث می‌کند. در همه دنیا استیضاح پدیده‌ای نادر است که وقتی رخ می‌دهد، یعنی خبری بزرگ در راه است؛ در ایرانِ قبل از مجلس دهم هم این‌گونه بود و هرگاه استیضاحی صورت می‌گرفت، همه حواس معطوف مجلس می‌شد تا ببینند قرار است چه اتفاق مهمی رخ دهد.
اینک اما نه‌فقط استیضاح که حتی برکناری وزیر استیضاح شده نیز توجه چندانی را به خود جلب نمی‌کند چون استیضاح به یک خبر عادی و البته «لوث» و شاید هم «لوس» تبدیل شده است.

واقعاً هم معلوم نیست منطق پشت سر این استیضاح‌ها چیست؟ همین مهرماه بود که نمایندگان دنبال استیضاح و برکناری محمد شریعتمداری از وزارت صنعت و معدن و تجارت بودند ولی همان نمایندگان در آبان ماه، به وی رأی دادند که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شود. یا می‌خواستند وزیر آموزش‌وپرورش را استیضاح کنند بعد منصرف شدند و دوباره الآن به صرافت استیضاح او افتاده‌اند.

این رفتارهای غیرحرفه‌ای، بیش از همه برخی از نمایندگان مجلس را در مظان برخی اتهامات قرار می‌دهد. این‌که در جامعه این باور ایجاد شود برخی ابتدا طرح استیضاحی را امضا می‌کنند و سپس با وزیر وارد مذاکرات «خاص» می‌شوند واقعاً در شأن مجلس و دولت است؟ آیا رواست این گمانه‌زنی در جامعه ایجاد شود که استیضاح را پس گرفتند چون امتیاز گرفتند یا استیضاح کردند چون به توافقات مبتنی بر منافع فردی و جناحی نرسیدند؟!

مگر مردم رأی داده‌اند که بعضی‌ها با پشتوانه جایگاه نمایندگی، دادوستد کنند؟ کافی است پای صحبت برخی وزرا – به‌ویژه وزرای اقتصادی – بنشینید تا سرتان ازآنچه درباره پشت پرده برخی استیضاح‌ها می‌گویند سوت بکشد و حیرت و تأسفتان در هم آمیزد؛ حرف‌هایی که باید نهادهای امنیتی به آن‌ها رسیدگی کنند و اگر در رسانه مطرح شود، احتمالاً مشمول «تشویش اذهان عمومی» شود!
البته نه همه نمایندگان چنین‌اند و نه همه استیضاح‌ها چنان. مجلس، خالی از نمایندگان شریف نیست اما وقتی استیضاح به یک بازی مستمر تبدیل می‌شود، زمینه برای حرف‌وحدیث و راست و دروغ فراهم می‌شود.

به‌راستی وقت و انرژی مجلس را صرف چنین استیضاح‌هایی کردن چه سودی دارد؟ به‌جای وزرایی که استیضاح شدند، آیا وزرای قوی‌تری آمدند؟ آیا روندی اصلاح شد؟ آیا مشکلی حل شد؟ پیشرفتی حاصل شد؟ معلوم است که نه؛ چون استیضاح‌ها عمدتاً مبتنی بر عملکرد و روش‌ها نبوده‌اند و الّا قاعدتاً هر استیضاحی باید مترادف باشد با رفع اشکالات موجود و اصلاح روندهای پیش رو.

وانگهی مگر مجلس کار و وظیفه دیگری ندارد؟ این‌همه طرح و لایحه در نوبت‌اند. آن‌همه قانون، قدیمی شده‌اند و نیاز به بازنگری دارند. چرا زمان و توانی که باید صرف امور مهم کشور و کارهای بر زمین‌مانده کنند را صرف استیضاح‌های بیهوده می‌کنند؟ استیضاح‌هایی که ذره‌ای برای مردم سود ندارد.

واقعاً الآن مشکل کشور این است که چه کسی وزیر است و چه کسی نیست؟ آیا تشخیص اولویت‌ها این‌قدر سخت است؟ آیا نیاز حیاتی کشور همفکری و همکاری برای کاستن از آثار مخرب تحریم نیست؟ آیا نمی‌دانند موانع کسب‌وکار دمار از روزگار مردم درآورده و باید کاری کنند؟ آیا قرار نیست برای بحران فرونشست زمین که آرام‌آرام در حال بلعیدن همه ما – و ازجمله خود نمایندگان – است فکری کنند؟ واقعاً این استیضاح‌ها کدام‌یک از این مشکلات یا هر مشکل دیگری را حل می‌کند؟ آیا جز این است که این استیضاح‌ها، بی‌خود و بی‌جهت وقت و انرژی دولت را می‌گیرند و تا مدت‌ها دولت و وزارتخانه‌هایش باید به امور شکلی مشغول شوند؟!

آقایان و خانم‌های نماینده! استیضاح کنید اما وزین و متقن، در حد و اندازه؛ بدانید جامعه امروز ما، پر از تنش و تضاد است و مردم، خسته از این‌همه درگیری و حاشیه‌سازی‌اند و رنجور از مبتذل شدن واژه‌ها…؛ به این خستگی‌ها و رنجوری‌ها، ضریب ندهید؛ همین!

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.