دیدگاه‌ها برای آبستراکسیون و دیکتاتوری اکثریت بسته هستند
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1396 - 20:36
-

آبستراکسیون و دیکتاتوری اکثریت

سبزواریان – مهدی مقصودی: عدم حضور ۴ نفر از اعضای شورای شهر سبزوار در اولین جلسه شورا، مهم‌ترین خبر این روزهای محافل سیاسی و خبری در سطح شهرستان و حتی استان است. بحث‌های زیادی پیرامون این موضوع مطرح شده است مانند طرح این‌گونه سؤال‌ها که: ۱. آبستراکسیون این ۴ نَفَر قانونی بوده است یا خیر؟

سبزواریان – مهدی مقصودی: عدم حضور ۴ نفر از اعضای شورای شهر سبزوار در اولین جلسه شورا، مهم‌ترین خبر این روزهای محافل سیاسی و خبری در سطح شهرستان و حتی استان است.

بحث‌های زیادی پیرامون این موضوع مطرح شده است مانند طرح این‌گونه سؤال‌ها که:

۱. آبستراکسیون این ۴ نَفَر قانونی بوده است یا خیر؟

۲. آبستراکسیون این ۴ نَفَر اخلاقی بوده است یا خیر؟

۳. آیا این حرکت با قَسَمی که دوستان در شروع شورا یاد کرده‌اند تطبیق دارد؟

۴. آیا این حرکت در راستای شعارهای انتخاباتی نمایندگان محترم در زمان انتخابات است یا خیر؟

۵. بالاخره اینکه، آیا این حرکات به ضرر شهر نیست؟

در این یادداشت قصد نداریم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم و یا ورودی به این موضوعات داشته باشیم ولی با توجه به تجربه شورای چهارم، لازم دیدم چند نکته‌ای را خدمت دوستان عرض کنم:

۱. بنا بر اعلام سخنگوی منتخبین شورای شهر تا قبل از جلسات ارائه برنامه‌ها توسط نامزدهای شهرداری، حداقل نه جلسه هماهنگی تشکیل داده‌اند تا با دیدگاه‌ها و نیز نظرات همدیگر آشنا شوند. اتفاقات اخیر نشان داد که آن جلسات کاملاً بدون نتیجه بوده است و الا تصمیمات منسجم‌تری گرفته می‌شد.

۲. یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که در شورای چهارم با آن مواجه بودیم سیطره تفکر سنتی و غالب شدن نظرات افراد قدیمی بر امورات شورا بود؛ به دلایل مختلف کار به‌جایی رسید که به‌صورت کلی شورای چهارم با همان روحیه و برنامه‌های شورای سوم اداره شد. درحالی‌که‌ شواهد و قرائن ‌هم در انتخاب‌های مردم در شورای پنجم حاکی از تمایل جامعه به تغییر است؛ ولی متأسفانه به نظر می‌رسد که قرار است همان رویه‌های غلط قبلی ادامه پیدا کند.

۳. نظام تصمیم‌گیری شورا رأی اکثریت است؛ یعنی هر طرح، لایحه و پیشنهادی که توانست رأی نصف بعلاوه یک اعضا را به دست آورد به‌عنوان خروجی شورا موردقبول همه افراد است. بر همین مبنا عده‌ای ۴ عضو شورا را موردنقد قرار می‌دهند که چرا نظر اکثریت را پذیرا نیستید؟

در پاسخ به این بزرگواران باید گفت که درست است نظر اکثریت، نظر شورا است ولی باید توجه کنیم که شورا محل گفتگو و مباحثه و در یک‌کلام «کار شورایی» است؛ قرار نیست در شورا، خدای‌نکرده یک عده برای همیشه تصمیم بگیرند.

در علم سیاست اصطلاحی است به نام «دیکتاتوری اکثریت»؛ این بزرگواران را ارجاع می‌دهیم به مطالعه مفهوم این اصطلاح جالب.

۴. اگر اکنون ۴ نَفَر از اعضا شورا در جلسه‌ای شرکت نکرده‌اند، در شورای چهارم، رئیس وقت جهت جلوگیری از شهردار شدن یکی از گزینه‌های جدی آن زمان، بیش از ۴ ماه حتی یک جلسه تشکیل نداد؛ بدون اینکه بابت این کار غیرقانونی هزینه‌ای پرداخت نماید. جالب است همه کسانی که در آن مقطع از مناقشات، همسو با رئیس وقت شورا بودند و با سکوت از کنار موضوع گذشتند، امروز صدای تظلم‌خواهی‌شان، گوش فلک را کر کرده است. خوب است مصالح شورا را با منافع شهرمان ببینیم نه با منفعت‌های شخصی خودمان.

نکته آخر: مهم‌ترین نکته مثبت اتفاقات اخیر، غیرسیاسی بودن آن است. هرچند که عده‌ای در تلاش‌اند تا مطامع سیاسی خود را در این موضوع دخیل نمایند ولی امیدوارم که اعضا شورا بدون توجه به این سیاسی‌کاری‌ها بتوانند با رسیدن به توافق نسبی، تصمیمی صحیح که ضامن ارتقا و پیشرفت سبزوار باشد اتخاذ نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.