کد خبر : 12499
دیدگاه‌ها برای آتش تهیه مخالفان دولت بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 خرداد 1395 - 23:15
-

آتش تهیه مخالفان دولت

روزنامه شرق: روز گذشته رهگذرانی که از کنار دکه‌های روزنامه‌فروشی عبور می‌کردند، مجموعه‌ای از تصاویری بی‌سابقه را در صفحه نخست یک روزنامه رسمی کشور می‌دیدند؛ طرحی از محمدرضا شجریان در مرکز و در حاشیه تصاویری از گلشیفته فراهانی، بهروز وثوقی، گوگوش، مصطفی تاجزاده، محمدعلی ابطحی، حسین فریدون، مصطفی معین و…. این تصاویر با تیتر درشت

روزنامه شرق: روز گذشته رهگذرانی که از کنار دکه‌های روزنامه‌فروشی عبور می‌کردند، مجموعه‌ای از تصاویری بی‌سابقه را در صفحه نخست یک روزنامه رسمی کشور می‌دیدند؛ طرحی از محمدرضا شجریان در مرکز و در حاشیه تصاویری از گلشیفته فراهانی، بهروز وثوقی، گوگوش، مصطفی تاجزاده، محمدعلی ابطحی، حسین فریدون، مصطفی معین و….

این تصاویر با تیتر درشت «فراموشی وعده‌ها در پیچ و خم حاشیه‌ها» در شماره روز گذشته کیهان به هم پیوند خورده بود. کیهان در این گزارش با تصویرسازی از درون چند خانه خانوار ایرانی، سعی کرده است نشان دهد دولت نه‌تنها در تحقق وعده‌های خود موفق نبوده است، بلکه به جای پاسخ‌گویی به وعده‌های انجام‌نداده به حواشی روی آورده است.

کیهان در این گزارش سه خانه را تصویر کرده است که یکی نماد قشر آسیب‌پذیر است که در دوره دولت روحانی نه‌تنها هیچ تغییری در زندگی آنها اتفاق نیفتاده، بلکه کار خود را هم از دست داده‌اند.

خانواده دوم، خانواده مصطفی تاجزاده است که برادر رئیس‌جمهور به دیدار او رفته است و خانواده سوم، نماینده طبقه مرفه بی‌دردی است که از دید کیهان تنها نگرانی و دغدغه آنها پخش‌نشدن صدای ربنای شجریان از صداوسیماست.

کیهان سپس به وعده‌های رئیس‌جمهور در دوران تبلیغات اشاره می‌کند و آنها را برآورده‌نشده دانسته و در نهایت می‌نویسد: «… اما دست دولتمردان خالی است! پس چاره کار در چیست!؟ حاشیه‌سازی! این‌روزها ماه مبارک رمضان است و لابد سوژه روز، ربنای شجریان! با آن صدای معنوی و آن توهینش به اسلامی که سر آشتی با هنر ندارد و آن عکس‌های…! این سوژه خوبی است ولی کم است! پس باید تاجزاده را هم چاشنی کار کرد! او قهرمانی است که به‌تازگی از بند رهایی یافته!! از کدام بند!؟ بند نظام اسلامی که مظلومانه مورد دروغ وطن‌فروشان قرار گرفت. اما مهم نیست! این سوژه‌ها چندوقتی می‌تواند تبدیل به عکس یک روزنامه دولت و مصاحبه و عکس یادگاری و… شود! تا این سوخت تمام شود، سوخت بعدی در راه است».

کیهان در این گزارش توصیفی- داستانی البته فراموش کرده که از قضا اجازه پخش صدای شجریان جزء همین وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور بود. تا جایی که صدای شجریان اتفاقا در فیلم تبلیغاتی روحانی پخش شد و او ابراز کرد که صدای شجریان را دوست دارد. او در مناظره‌ها شجریان را سفیر فرهنگی ایران خواند و از پخش‌نشدن صدای او گله کرد.

حالا که آلبوم تازه شجریان مجوز گرفته است، به نظر می‌رسد بخشی از وعده دولت در عرصه فرهنگی در حال تحقق است و البته کیهان سعی در نادیده‌گرفتن آن دارد.کیهان در این گزارش خطی را در پیش گرفته که تکمیل‌کننده سرمقاله‌های پیشین این روزنامه در طول عمر دولت یازدهم به شمار می‌رود؛ بزرگنمایی مشکلات اقتصادی در کنار انکار معضلات به‌جای‌مانده از دولت قبل و نیز نقطه مقابل هم نشان‌دادن حل مشکلات اقتصادی با پاسخ‌گویی دولت به مطالبات بدنه اجتماعی حامی آن.

همان گفتمانی که به‌ویژه در دور دوم دولت اصلاحات پیگیری شد و به اصولگرایان کمک کرد تا در سایه آن بتوانند محمود احمدی‌نژاد را به ریاست دولت‌های نهم و دهم برسانند. گفتمانی که الزاما پیشانی آن دوباره احمدی‌نژاد نخواهد بود، اما تلاش برای احیای همان خط است. چیزی که در این میان رسانه‌های مخالف دولت سعی در جاانداختن آن دارند، به‌فراموشی‌سپردن میراث و وعده‌های محقق‌نشده دولت‌های نهم و دهم است.

نگاهی به گذشته

احمدی‌نژاد در حالی سکان قوه مجریه را از دولت اصلاحات تحویل گرفت که متوسط نرخ تورم در چهار سال آخر آن دولت ۱۵ درصد بود اما قدرت را با تورم بالای ۴۰ درصد به روحانی تحویل داد.

تورمی که چاشنی تلخ آن پایین‌ترین نرخ تاریخ و منفی‌شدن رشد اقتصادی کشور بود. به گفته محمدعلی نجفی رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه «در سال ۹۱ که سازمان تحریم‌ها تقریبا به‌طور کامل در ایران شکل گرفت، رشد اقتصادی منفی شش‌وهشت‌دهم درصد (۶,۸-) شد و تورم به سی‌ونیم‌درصد رسید و ما از نظر تورم دومین کشور دنیا بعد از کشور دوست و برادر ونزوئلا بودیم.

رشد منفی شش‌وهشت‌دهم‌درصدی با درنظرگرفتن افزایش جمعیت دودرصدی به معنای فقیرشدن ۸,۸ درصدی تک‌تک آحاد کشور بوده است». بعد از تورم و اشتغال می‌توان به موضوع فساد اقتصادی هم اشاره کرد و ناگفته پیداست که بزرگ‌ترین فسادهای تاریخ جمهوری اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد رخ داد. از فساد سه‌هزارمیلیاردی تا کشف پدیده‌ای به نام بابک زنجانی که دست‌کم به هر ایرانی ۱۱۰ هزار تومان بدهکار است.همه آنچه دولت مهرورز احمدی‌نژاد برای روحانی به ارث گذاشت، ماحصل شعارهایی بود که می‌خواست نفت را بر سر سفره مردم بیاورد و توزیع کند. او آمده بود که با فساد مبارزه کند اما معاون‌اولش به همین جرم در دادگاه محکوم و بازداشت شد. از جهش نرخ ارز و سکه و طلا که باعث کسب درآمدهای میلیاردی توسط تنها یک عده خاص شده بود هم می‌توان صرف‌نظر کرد.

اهداف کیهان

کیهان اما با نادیده‌گرفتن آنچه در گذشته روی داده، سعی دارد رفتاری مشابه رفتار پایان دولت اصلاحات را رقم بزند. وارونه‌جلوه‌دادن اوضاع اقتصادی و سیاه‌نمایی برای شکل‌دهی به افکار عمومی. علی تاجرنیا از اعضای حزب «اتحاد ملت» در همین باره به «شرق» گفت: «اگر به سوابق کیهان نگاه کنیم، این روزنامه اواخر دولت اصلاحات هم با آدرس غلط‌دادن و ارائه‌کردن آمار غیرصحیح سعی کرد افکار عمومی را نسبت به فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت مسئله‌دار کند».

او با تأکید بر اینکه مسائل اقتصادی و معیشتی همواره در کل دنیا، به عنوان یکی از دغدغه‌ها مطرح می‌شود، گفت: «اما اینکه این مسائل چه زمانی مطرح و برجسته می‌شود، این از جمله رفتارهای ژورنالیستی کیهان است که آن را با بداخلاقی سیاسی ممزوج کرده تا افکار عمومی را نسبت به دولت مسئله‌دار کند».او با اشاره به دامن‌زدن کیهان در مقطع انتخابات نهم ریاست‌جمهوری به رفتارهای پوپولیستی، گفت: «همین رفتارها شرایطی را ایجاد کرد که نتیجه انتخابات جور دیگری شد».

تاجرنیا در ادامه این گفت‌وگو تأکید کرد: «برخلاف آنچه کیهان در بوق و کرنا کرده، واقعیت نشان می‌دهد اوضاع نابسامان اقتصادی که دولت احمدی‌نژاد برای روحانی به ارث گذاشته، توسط این دولت کاهش یافته است».تاجرنیا اضافه کرد: «عواقب تصمیمات غلط اقتصادی با یک فاز تأخیری خود را نشان می‌دهند. آنچه در دولت روحانی به‌جا مانده، عواقب تصمیمات غلط احمدی‌نژاد است و بااین‌حال دولت روحانی سعی کرده تا تدبیر کند؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود اشاره کردند که دولت در اقتصاد کارهای خوبی انجام داده و این نشان‌دهنده اشراف ایشان به مسائل کشور و نگاه منصفانه ایشان است. درحالی‌که کیهان با چنین نگاهی در حال ایجاد تعارض بین خود و نگاهی است که سعی دارد خود را تریبون آن معرفی کند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این سؤال که باید در برابر این پروژه کیهان چه‌کاری انجام شود، گفت: «دولت نباید به‌هیچ‌وجه در برابر این رفتار از خود حالت واکنشی نشان دهد، دولت روحانی نسبت به دولت گذشته در برابر تصمیم‌های غلط گذشته سعی کرده آن اشتباهات را کنترل کند. اما باید توجه شود که علاوه بر مسائل اقتصادی، توجه به اوضاع سیاسی و اجتماعی هم از جمله وظایف دولت است و و دولت باید به نیازهای مردم در این بخش‌ها هم توجه کند».

او ادامه داد: «اینها هدف‌شان این است که با شکل‌دهی افکار عمومی از این طریق دولت را خسته و برای آن بحران ایجاد کنند. من فکر نمی‌کنم آنها امیدی به پیروزی در انتخابات داشته باشند به همین دلیل هم درصدد تضعیف دولت هستند و این به معنای ترجیح‌دادن منافع شخصی و جناحی بر منافع ملی خواهد بود».تاجرنیا اضافه کرد: «اما انتخابات اخیر نشان داد که برخلاف نگاه کیهان، نگاه مردم به سمت عقلانیت و حاکمیت آن در کشور است و براین‌اساس گمان نمی‌کنم که در آینده این رفتارها ره به جایی ببرد».او در انتها تأکید کرد: «اما باید متذکر شد که دولت برای موفقیت خود نیاز به مجموعه‌ای هم‌فکر دارد تا به یاری این مجموعه فعالیت اجرائی خود را تقویت کند».

———————

هیأت نظارت باید تصمیم بگیرد

در نهایت شگفتی، امروز شاهد بودیم که کلاژی از عکس‌های خانوادگی برخی بازیگران و خوانندگان خارج‌نشین در کنار استاد شجریان در صفحه نخست روزنامه کیهان منتشر شد. این کار، سؤالات زیادی را در جامعه مطرح می‌کند. با این نگاه اساسا رویکرد شما به‌عنوان بالاترین مقام رسمی دولت در بخش فرهنگ و هنر نسبت به این مسئله چیست و چه واکنشی از خود نشان خواهید داد؟‌

بله. خودم هم عکس امروز روزنامه کیهان را دیدم. اما اینکه این روزنامه با انتشار این عکس تخلفی کرده باشد یا نه، باید در هیأت نظارت بر مطبوعات مطرح شود تا اگر تخلفی صورت گرفته با روزنامه برخورد شود و در غیر این صورت به کارشان ادامه دهند.

یعنی چنین کاری خلاف قانون نیست؟‌

در بسیاری موارد دیده شده که نشریه‌ای مخالفت صریح با دولت دارد اما از آنجا که این مخالفت‌ها به معنای افترا، اتهامات ناروا به مسئولان، سیاه‌نمایی و… نبوده، تخلف به حساب نیامده است؛ درحالی‌که اگر شامل این موارد بشود تخلف است و باید با آن نشریه برخورد شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.