کد خبر : 15366
دیدگاه‌ها برای آدرس غلط ندهید؛ همه‌چیز از ۵ دی ۹۶ شروع شد بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 شهریور 1397 - 9:58
-

آدرس غلط ندهید؛ همه‌چیز از ۵ دی ۹۶ شروع شد

جلسه سؤال از حسن روحانی، برخلاف جلسه سؤال از محمود احمدی‌نژاد که به یک‌شنبه سیاه معروف شد کم حاشیه و پر اعتراض به روحانی شد. در شرایطی که مردم و حامیان روحانی انتظار داشتند او در رابطه با پشت‌صحنه‌ها، موانع و ناتوانی‌ها، بحران‌های داخلی و روابط خارجی با مردم سخن بگویید وی برخلاف انتظار افشاگری

جلسه سؤال از حسن روحانی، برخلاف جلسه سؤال از محمود احمدی‌نژاد که به یک‌شنبه سیاه معروف شد کم حاشیه و پر اعتراض به روحانی شد. در شرایطی که مردم و حامیان روحانی انتظار داشتند او در رابطه با پشت‌صحنه‌ها، موانع و ناتوانی‌ها، بحران‌های داخلی و روابط خارجی با مردم سخن بگویید وی برخلاف انتظار افشاگری نکرد و دوپهلو اشتباه صحبت کرد. اقدامی که از یک‌سو وزن و جایگاه مخالفانش را تقویت کرد و از سویی دیگر طرفداران و ۲۴ میلیون رأی‌دهنده به خود را به تردید و بعضاً ناامیدی سوق داد. روحانی حتی به تهدید طلاب مدرسه فیضیه و همچنین تهدید آشکار یک مداح پاسخ حقوقی و مناسب نداد و گفت: «اگر من تهدید به ترور شوم اهمیتی ندارد». گفتنی است، طرح سؤال از رئیس‌جمهور کمتر از یک ماه پیش با بیش از ۸۰ امضا اعلام وصول‌شده بود. این طرح با پنج محور ارائه شد: عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز؛ استمرار تحریم‌های بانکی؛ عدم اقدام شایسته دولت در خصوص کاهش نرخ بیکاری؛ رکود اقتصادی شدید چندین ساله؛ افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی. در پایان بررسی طرح سؤال، نمایندگان از پاسخ‌های روحانی به چهار سؤال قانع نشدند. آن‌ها فقط از پاسخ‌های وی درباره برجام و تحریم‌ها قانع شدند. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس در چهار موردی که نمایندگان قانع نشده‌اند، مجلس می‌تواند موضوعات را جهت رسیدگی ارسال کند. البته سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گفته فعلاً از ارسال سؤال به قوه قضاییه تا رسیدگی و دریافت نظارت حقوقی خودداری می‌شود.

عمیق بودن تفکر دموکراتیک
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رئیس مجلس در آغاز جلسه علنی گفت: اینکه در قانون اساسی طبق اصل ۸۸ آمده است که حداقل یک‌چهارم کل نمایندگان می‌توانند از وظایف رئیس‌جمهور سؤال کنند نشانگر عمیق بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی است که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگوی ملت می‌داند و این ارزش بزرگی برای ملت ما است که همه مسئولین حتی در بالاترین سطوح خود را خادم ملت و پاسخگو در برابر ملت و نمایندگان ملت می‌دانند.

سؤال‌کنندگان از رئیس‌جمهور
محمد دهقان نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تأکید بر این‌که رئیس‌جمهور باید بگوید چه کسانی به کشور خسارت وارد کرده‌اند، گفت: در ماه‌های اخیر ده‌ها میلیارد دلار ارز از کشور بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضروری اختصاص داده‌شده است.

رکود تورمی در دولت شما به اوج رسید
محمدحسین فرهنگی عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: آقای رئیس‌جمهور در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد تورم تشدید شد و به اوج رسید و رکود تورمی ایجاد شد. وی گفت: در اصل ۱۳۴ قانون اساسی آمده که رئیس‌جمهور مسئول اقدامات هیئت‌وزیران است. جناب آقای رئیس‌جمهور در ابتدای شروع دولت، شما تصویر موفقی از مدیریت آتی خود در اقتصاد ترسیم کردید هرچند که رکود مسئله نیست که در دولت شما ایجادشده باشد اما در دولت شما به دلیل فقدان مدیریت کارآمد، تشدید شد و به اوج رسید و به رکود تورمی مبدل شد.

اختلاف سیاسی داریم اما در کنار شما ایستاده‌ایم
همچنین سید حسن نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: همه می‌دانند ام‌الفساد کشور، بیکاری است. آقای رئیس‌جمهور خانواده‌هایی را در نظر بگیرد که ۲ تا ۵ فرزند با سنین ۲۰ تا ۴۰ سال بیکار دارند که به دلیل نداشتن شغل به خانه پدری می‌روند؛ به خانه‌ای که خودِ پدر یا بیکار است یا با دستمزد پایین برای این جوانان سفره پهن می‌کند. آقای رئیس‌جمهور بیکاران کشور چند نفر هستند؟ ۲، ۳ یا ۵ میلیون نفر؟

چطور با داعش مبارزه می‌کنیم اما نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟
یکی دیگر از متقاضیان سؤال از رئیس‌جمهور گفت، چطور می‌توانیم با داعش مبارزه کنیم اما نمی‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟ کوروش کرم‌پور حقیقی نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ دولت و مجلس در خدمت به مردم باید به‌درستی انجام‌وظیفه کنند. من نماینده‌ای هستم که به شهادت مردم و شخص شما همواره حامی دولت بوده و هستم و معتقدم حضور رئیس‌جمهور محترم در مجلس برگ زرینی از پاسخگویی مسئولین نظام به مردم است.

بیش از نیمی از احکام قانون بهبود محیط کسب‌وکار اجرانشده است
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز از عدم اجرای احکام قانون بهبود محیط کسب‌وکار و همچنین قانون رفع موانع تولید انتقاد کرد. وی اظهار کرد: چرا رئیس‌جمهور به برنامه‌های اقتصادی خود پایبند نبوده است. متأسفانه شرایط کشور به سمتی رفته که هم معیشت مردم در تنگنا قرارگرفته و هم فعالان اقتصادی بیشترین مشکلات را از ناحیه تصمیمات دولت بر دوش خود حس می‌کند و ما شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم.

دولت برای خروج آمریکا از برجام سناریو نداشت
در ادامه جلسه سؤال از رئیس‌جمهور، مجتبی ذوالنور عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت چون کاخ آرزوهایی به نام برجام ساخته‌شده که با خروج ترامپ آن کاخ خراب شد. وی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام دولت برنامه‌ای برای ادامه راه نداشت.

تغییر شرایط کشور از ۵ دی ۹۶
روحانی در سخنرانی خود در مجلس بابیان این‌که تاریخ تغییر شرایط کشور ۵ دی ۹۶ بود، گفت: در این زمان مردم دچار حیرت شدند، درست است که بعدازآن مردم در راهپیمایی‌های خودپاسخ قاطع به این شعارها دادند، اما درعین‌حال این حادثه یک حادثه کم‌نظیری بود و در سال‌های گذشته ما چنین حادثه‌ای نداشتیم. حادثه دی‌ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا که او در اواخر دی‌ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران با من راجع به منطقه و مسئله موشک همراه شوند و اگر همراه نشوند یکجانبِ از برجام خارج می‌شوم. وی گفت: اگر مردم با ما باشند عبور می‌کنیم. زمان زیادی نمی‌بریم. اگر باهم نباشیم زمان طولانی می‌شود. بر این نکته تأکید می‌کنم. نمایندگان و ملت ایران مردم مسئله اولشان این است که ما باهم اختلاف نداشته باشند. مردم از آمریکا و تحریم و تهدیدات خارجی نمی‌ترسند؛ اما از دعوای بین خودمان می‌ترسند. اگر همه ما همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها متحد باشیم دست‌به‌دست هم دهیم و برای حل معضلات مردم دست‌به‌دست هم دهیم. مردم ببینند باهم هستیم می‌فهمند که مشکل حل می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.