کد خبر : 178
دیدگاه‌ها برای آن خطبه و این خطبه ها! بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 خرداد 1393 - 13:08
-

آن خطبه و این خطبه ها!

انصاف نیوز : الف) در خطبه های نماز جمعه ی ۹ خرداد، حجج اسلام احمد خاتمی، امام جمعه ی موقت تهران و احمد علم الهدی، امام جمعه ی مشهد مخالفت خود را نسبت به سخنان حسن روحانی درباره ی این که نمی‌توان به زور مردم را به بهشت برد، ابراز کرده و گفته‌اند که ماموریت

انصاف نیوز :
الف) در خطبه های نماز جمعه ی ۹ خرداد، حجج اسلام احمد خاتمی، امام جمعه ی موقت تهران و احمد علم الهدی، امام جمعه ی مشهد مخالفت خود را نسبت به سخنان حسن روحانی درباره ی این که نمی‌توان به زور مردم را به بهشت برد، ابراز کرده و گفته‌اند که ماموریت حکومت به بهشت بردن مردم است و تلویحا اشاره کرده اند که حتی اگر به زور شلاق باشد.
ب) در خطبه ی ۶۹ نهج البلاغه، مولای متقیان، امیر مومنان، علی(ع) خطاب به مردم زمان خود چنین می فرماید:
“به خدا سوگند، شما در خانه ها فراوان و زیر پرچم هاى میدان نبرد اندکید و من مى دانم که چگونه باید شما را اصلاح و کجى هاى شما را راست کنم امّا اصلاح شما را با فاسد کردن روح خویش جایز نمى دانم.”
و ملاحظاتی که از مقایسه ی دو مورد فوق بدست می آید:
۱ )قطعا هیچ مسلمانی شکی در حقانیت نیت و هدف امام علی (ع) ندارد. این در حالی است که این تردید در مورد دو بزرگوار اول وجود دارد، چه آنکه بسیاری از علمای دین، مخالف بعض آنچه ایشان حق معرفی می کنند هستند و بر اساس بیان امیر مومنان استفاده از زور برای رسیدن به آنچه قطعا حق است روا نیست، چه برسد به آنچه که همراه تردید است.
۲ )مصداقی که امیرالمومنین برای جایز نبودن استفاده از زور برای اصلاح به کار می برد یکی از بزرگترین تخلفات شرعی و اخلاقی و آن خلاف بیعت حق، عمل کردن است. این در حالی است که مصادیقی که دو بزرگوار اشاره کرده و برای اصلاح آن، اعمال زور را جایز دانسته اند، در صورت پذیرش فرض خلاف بودن آن مصادیق نیز به مراتب کوچک تر از مصداق مذکور امیرالمومنین است. بنابراین به طریق اولی مجوز اعمال زور، مردود است.
۳ )خطبه ی فوق در اوایل نهج البلاغه قرار دارد و با آغاز خواندن کتاب مبارک، به فاصله ی کمی قابل دسترس است. به ویژه برای کسانی که تخصص و یا ادعایشان دین شناسی است.
۴ )بعد از سخنان دو بزرگوار در نماز جمعه، خطبه ی مذکور نهج البلاغه به فروانی در دسترس مخاطبان در شبکه های اجتماعی قرار گرفت. آنجا که به تعبیر رهبر انقلاب در مواجهه ی مواضع گوناگون، حق خود را نمایان خواهد کرد و این مواجهه و نمایان شدن، تنها یکی از فواید فراوان شبکه های اجتماعی است. امری که به درستی از سوی دفتر رهبری نیز درک شده و به نام ایشان حضور فعالی در اکثر شبکه های مهم اجتماعی وجود دارد. اساسا یکی از ترس های افراطیون و اقتدار گرایان از این قبیل ارتباطات، وجود بستر آزاد اندیشی است که زمینه ی بشارت گرفتن افرادی که به دنبال شنیدن اقوال گوناگون و انتخاب بهترین هستند را فراهم می کند (اشاره به سوره زمر، آیه ۱۸).
۵ )این داستان تکراری که در زمان دولت اصلاحات نیز به وقوع پیوست و با شروع دوران دولت جدید در حال اوج گیری است، همان اهرم فشار بر دولت ناهگون برخی است. غافل از آنکه چه هزینه های سنگینی بر دین، نظام و مملکت وارد می کند. نمونه هایی که اخیرا نیز به وقوع پیوسته در راستای همین است. از جمله نمایش مضحک دستگیری چند جوان و جنجال بر سر یک اتفاق در جشنواره ی کن. کافی است تصور شود که از دید یک ناظر غیر مسلمان یا غیر ایرانی با شنیدن این اخبار چه طرحواره ی ذهنی ایجاد می شود و این خسارت های ناشی از اعمال جاهلانه یا مغرضانه ی برخی، بهترین هدیه وشادباش برای دشمنان ایران و اسلام است. آنجا که از طرف جبهه ی خودی چنان ضربه ای به حیثیت دین و مملکت زده می شود که سردمدارن اسلام هراسی با هزینه ی میلیارها دلار نیز نمی توانستند به چنین کامیابی برسند! و چه به جاست که در اسلام هر عملی که باعث وهن دین شود ولو همراه با خیریتی در نیت عامل، حرام قطعی است و این همان حقیقت مکرر اثبات شده است که چه در عرصه ی سیاسی و چه در عرصه ی مذهبی، دشمن شاد کن حقیقی، افراطیون داخلی اند.
۶ )رییس محترم دولت، یک روز پس از خطبه های ۹ خرداد در دیدار کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای مدنی، چنین بیان کرد: “بعضی بیکار هستند و دچار توهمات می‌شوند، عده‌ای مدام غصه دین و آخرت مردم را می‌خوردند در حالی که نه می‌دانند،‌ دین چیست و نه آخرت. اما همیشه غصه آخرت را می خورند.” و این استقامت حسن روحانی تنها از رییس جمهوری چون او که از سابقون نظام و یدک کش عنوان نماینده ی رهبری در تمامی دوران رهبری فعلی است بر می آید.
۷ )بدیهی است در شهر مشهد به دلیل غلبه ی تفکرات محدود کننده، ظلم بیشتری بر مردم عزیز این شهر می رود و حقوق بدیهی و اولیه ای از آنان سلب شده است. اشاره به تنها یک مورد که آنان حتی حق برگزاری یک کنسرت موسیقی سنتی را نیز ندارند! امید که با انتخاب شایسته در انتخابات مجلس دهم و همت نمایندگان بعدی به همراه درایت دولت فعلی، سایه ی این سیاهی از دوم کلان شهر ایران برداشته شود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.