کد خبر : 11917
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 بهمن 1394 - 19:01
-

آیا باز هم دومین شهر استان از راه‌آهن محروم خواهد ماند؟

سبزواریان – علی نورآبادی: در خبرها داشتیم که استاندار خراسان رضوی گفته: «قرارداد برقی شدن قطار مشهد ــ تهران در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران با محوریت حرکت از مشهد قطعی شده است و در مرحله اول این طرح قطار مشهد به نیشابور و سبزوار عملیاتی می‌شود و درنهایت به تهران متصل خواهد شد.» ۱- اما

rahahanسبزواریان – علی نورآبادی: در خبرها داشتیم که استاندار خراسان رضوی گفته: «قرارداد برقی شدن قطار مشهد ــ تهران در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران با محوریت حرکت از مشهد قطعی شده است و در مرحله اول این طرح قطار مشهد به نیشابور و سبزوار عملیاتی می‌شود و درنهایت به تهران متصل خواهد شد.»

۱- اما این خبر کمی مبهم است؛ منظور ازجمله «مرحله اول این طرح قطار مشهد به نیشابور و سبزوار عملیاتی می‌شود»، چیست؟ آیا منظور آن است که همین خط موجود برقی می‌شود؟‌ اگر منظور این است که به سبزوار ارتباطی نخواهد داشت و سبزوار باز هم مانند گذشته از قطار محروم خواهد بود. احتمال دیگر آن است که خط جدیدی کشیده خواهد شد که البته این احتمال بعید به نظر می‌رسد چون هیچ مقدماتی برای ساختن خط جدید تاکنون نداشته‌ایم. درهرحال مسئولان (فرماندار، نمایندگان، اداره راه و شهرسازی، شورای شهر و دیگران) اول باید بپرسند تا این ابهام برطرف شود؛ و مهم‌تر آن‌که پیگیری جدی کنند تا هر طور شده سبزوار هم در مسیر این خط قرار گیرد.

۲- راه‌آهن تهران – مشهد مستقیم می‌آمد، به سبزوار که رسید با یک انحراف کوچک ۸۰ کیلومتر از شهر دور شد و به‌این‌ترتیب دومین شهر استان خراسان بزرگ از نعمت راه‌آهن محروم ماند. آن موقع سر بزنگاه کوتاهی و غفلت کردیم و پنجاه سال است که برای ساختن راه‌آهن دست‌وپا می‌زنیم اما هنوز به جایی نرسیدیم. دست‌کم سه دهه است که مسئولان شهری وعده‌ووعید می‌دهند و ۹ دوره هم نمایندگان با قول کشیدن راه‌آهن به مجلس رفته‌اند اما هنوز نه راه‌آهنی دیدیم و نه قطاری. کوتاهی و غفلت سر بزنگاه معمولاً جبران‌ناپذیر است و اگر جبرانی داشته باشد بسیار وقت‌گیر و پرهزینه است؛ همچنان که در این چند دهه شاهدش بودیم.
۳- از چند سال پیش صحبت‌هایی درباره برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد می‌شد؛ حتی برقی کردن این خط جلوتر از خطر تهران – اصفهان بود. به‌هرحال قرارداد برقی کردن این خط در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران امضا شده است. آیا سبزوار هم در مسیر راه‌آهن برقی تهران – مشهد هست؟‌ هر طور شده باید کاری کنیم سبزوار هم در مسیر این خط قرار بگیرد. هر چه در توان داریم و هر کاری می‌توانیم بکنیم باید الآن انجام دهیم. هر کسی (مسئول و غیرمسئول،‌فرماندار و نماینده، شورای شهر و دیگران) هر کاری از دستش برمی‌آید الآن باید بکند. الآن سر بزنگاه هستیم، اگر خدای‌نکرده کوچک‌ترین کوتاهی و غفلتی داشته باشیم، هم به کل منطقه سبزوار ظلم کردیم و هم باید به مردم شهرستان پاسخگو باشیم. چون کوتاهی و غفلت ما موجب می‌شود که سبزوار پنجاه سال دیگر و بلکه برای همیشه از قطار رشد و پیشرفت عقب بماند. ما پنجاه سال پیش یک بار این اشتباه را داشته‌ایم آیا می‌خواهیم دوباره این تجربه تلخ را تکرار کنیم؟‌ آیا می‌خواهیم دوباره از همان سوراخ قبلی گزیده شویم؟
۴- آزادراه حرم تا حرم حدود ۱۵ کیلومتر از نیشابور فاصله داشت. مسئولان این شهر آن‌قدر پیگیری کردند تا همه نقشه‌ها را عوض کردند و آزادراه را به ۵ کیلومتری شهر آوردند. به گفته فرماندار نیشابور، بیش از ۱۳ جلسه با مسئولان استانی و کشوری برگزار کردند تا این اتفاق افتاد. چون می‌دانستند اگر الآن کوتاهی کنند دیگر جبرانی در کار نخواهد بود. چون می‌دانستند که اگر الآن باید ۱۳ جلسه برگزار کنند تا این اتفاق بیفتد، فردا که آزادراه ساخته شد اگر ۳۰۰ جلسه هم برگزار کنند دیگر این کار امکان نخواهد داشت. آیا مدیریت شهری ما هم این کار را خواهد کرد؟ مسئولان مطمئن باشند الآن که هنوز راه‌آهن ساخته نشده است احیاناً تغییر و جابجایی مسیر قطعاً آسان‌تر از فردا خواهد بود. مطمئن باشند هر چه الآن وقت بگذارند و هزینه کنند راحت‌تر از فردا خواهد بود. مطمئن باشند اگر الآن باید بارها مثلاً به تهران یا مشهد رفت‌وآمد کنند آسان‌تر از فردا خواهد بود. مطمئن باشند اگر الآن چندین جلسه باید با مسئولان استانی یا کشوری بگذارند کارسازتر از فردا که راه‌آهن ساخته شد، خواهد بود. وقتی راه‌آهن ساخته شد تغییر آن امکان نخواهد داشت.
۵- ای‌کاش مسئولان موقعیت‌شناس باشند و این فرصت را از دست ندهند. ای‌کاش هیاهو و جنجال زودگذر انتخابات، مدیریت شهری را از این مسئله حیاتی برای منطقه سبزوار غافل نکند. آیا چهار سال نمایندگی مجلس (حتی در صورت رأی آوردن) ارزش بیشتر دارد یا آوردن راه‌آهنی که عمری موجب رونق و پیشرفت منطقه خواهد شد؟ کوتاهی و غفلت در چنین موقعیت حساسی، ظلم بزرگی در حق مردم شهرستان خواهد بود. ای‌کاش مسئولان منافع و مصالح منطقه و شهرستان را بر منافع فردی و گروهی خود ترجیح دهند و نگذارند بار دیگر در حق مردم دومین شهر استان ظلم شود. هر کس (مسئول و غیرمسئول) که کاری از دستش برمی‌آید و نکند در این ظلم دخیل خواهد بود و مردم از او نخواهند گذشت. نگذاریم «قصه پر غصه»‌ پنجاه ساله راه‌آهن قبلی تکرار شود.
۶- پیشرفت و رونق منطقه سبزوار در بخش‌های تجاری، صنعتی، کشاورزی، گردشگری و حتی شهری بدون خط راه‌آهن غیرممکن است. راه‌آهن از اولویت‌ها و ضروری‌ترین زیرساخت‌ها برای رونق و پیشرفت منطقه سبزوار است؛ بنابراین پیگیری برای عبور این خط از سبزوار از هر کاری واجب‌تر و ضروری‌تر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۴
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ناشناس سه شنبه , ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۵:۴۰

رضا

– – باید هر چه زودتر بجنبیم و تا دیر نشده و این خط را نکشیدند، کاری کنیم که سبزوار هم حتما در مسیر این خط قرار بگیرد. به نظرم فرمانداری باید یک کارگروه ویژه تشکیل دهد و به طور ویژه این مساله را شبانه روزی پیگیری کنند. مبادا غفلت کنیم و آن اشتباه تاریخی ۵۰ سال پیش را تکرار کنیم که اگر این اتفاق بیفتد سبزوار برای همیشه از شبکه سراسری ریلی کشور جا می ماند و برای همیشه از قطار پیشرفت عقب خواهد ماند. نباید بگذاریم این بار سبزوار را از قطار رشد و پیشرفت پیاده کنند.

شهروند سه شنبه , ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۸:۲۹

سلام ایراد خبرهایتان فقط طولانی بودن آنهاست

ناشناس سه شنبه , ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

روزنامه قدس امروز سه شنبه ۶ بهمن مصاحبه با نویسنده کتاب “زندان موصل” خاطرات علی اصغر رباط جزی آزاده سبزواری .

ناشناس دوشنبه , ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

قطار پیشرفت دوست من.
پنداری امروز قطار حامل پیشرفت است قطار نماد پیشرفت قرنها پیش بود. آن روز که سهولت جابجایی را ممکن کرد. اما دیگر قطار آنگونه میپنداری چیزی را حمل نمیکند جز اندکی بار که آن نیز قبلا”کامیون داران محترم سبزواری سالیان سال بی هیچ ادعایی شب و روز رسانده اند. نمیگویم قطار بد است اما توهم پیشرفت را داشتن بد است وقتی که هیبت و هیت در خواب است. خوابی عمیق . کدام تحول؟امروز آنچه بر ما لازم است قطار نبست اندکی توجه و اندکی دیگر گونه دیدن و نگریستن است. آرام گام برداشتن و به آسمان خیر شدن و نه آنکه چیزی در او بینی که باید هیچ در او بینی هیچ هیچ هیچ. هیچ در آسمان دیدن را باید از همشهریتان علی بیاموزید.

نظرات بسته شده است.