کد خبر : 11439
دیدگاه‌ها برای آیین اختتامیه کنگره بین المللی سربداران برگزار شد بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 28 آذر 1394 - 14:25
-

آیین اختتامیه کنگره بین المللی سربداران برگزار شد

سبزواریان: کنگره بین المللی سربداران جمعه شب با قرائت قطعنامه ای در شهرستان سبزوار به کار خود پایان داد. به گزارش ایرنا، در مراسم پایانی این کنگره که جمعی از اندیشمندان،محققان، پژوهشگران ، مسئولان و میهمانانی از کشورهای مختلف حضور داشتند قطعنامه کنگره بین المللی هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران قرائت گردید. در این قطعنامه آمده

سبزواریان: کنگره بین المللی سربداران جمعه شب با قرائت قطعنامه ای در شهرستان سبزوار به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، در مراسم پایانی این کنگره که جمعی از اندیشمندان،محققان، پژوهشگران ، مسئولان و میهمانانی از کشورهای مختلف حضور داشتند قطعنامه کنگره بین المللی هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران قرائت گردید.

در این قطعنامه آمده است : شرکت کنندگان محقق و دانشمند در کنگره مصرّند تا نشان عالی سربداران که به وجه شایسته طراحی شده است ضمن حفظ و ثبت ملی آن به نام دانشگاه حکیم سبزواری همه ساله به اندیشمندان و آزادگان و نیز بزرگانی که در توسعه این خطّه همت می گمارند توسط دانشگاه حکیم سبزواری اعطا شود.

شرکت کنندگان ضمن تقدیر ویژه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین استقبال از پیشنهاد هدفمند و ارزشمند ایشان مبنی بر ایجاد جایگاهی خاص برای جایزه ملی سربداران، مصرّانه خواستارشدند تا ضمن اجرایی شدن این مهم، جایزه ویژه همه ساله به محققان، اندیشمندان و آزادیخواهان میهن عزیز اسلامی تقدیم شود.

همچنین در بخشی از این قطعنامه آمده است : فراز و فرود تحولات منطقه ایجاب می نماید که توجه جدی و دائمی به فرهنگ مقاومت به عمل آید از این رو محققان، پژوهشگران، اصحاب قلم و مردم خطّه سربداران از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست می نمایند، به طریق ممکن نسبت به نام گذاری روزی در تقویم کشور جمهوری اسلامی ایران به نام ‘ نهضت سربداران’ اقدام و اهتمام نمایند.

در این قطعنامه آمده است :شرکت کنندگان در کنگره، اتفاق نظر دارند خیزش بزرگ مردمی نهضت سربداران باید از جنبه های مختلف مورد کالبد شکافی قرار گیرد و اثرات ارزشمند و البته آسیب های فراروی آن را با ایجاد نهادی فراخور و بین المللی به صورت هدفمند و دایمی مورد عنایت قرار گیرد .

همچنین در این قطعنامه شرکت کنندگان کنگره به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد دادند که در نگارش کتاب های درسی، معرفی و بررسی جایگاه نهضت سربداران به نحو شایسته مدنظر قرار گیرد.

همچنین در قطعنامه مزبور شرکت کنندگان در این کنگره از شوراها و شهرداری های کلان شهر های کشور بویژه تهران بزرگ خواستند نسبت به نام گذاری مکان مناسبی در تهران با نام ‘سربداران’ اقدام نمایند.

شرکت کنندگان در کنگره از متولیان فرهنگ و هنر کشور، به ویژه از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خواست کردند به ضرورت ‘ فرآیند موزه ای شدن نهضت سربداران’ نسبت به ایجاد جایگاهی ویژه تحت عنوان شهر موزه سربداران مشتمل بر حوزه های مختلف آیینی ، علمی و همچنین توریسم اهتمام ورزیده و اقدام جدی و عملی نموده و با اختصاص بودجه در برنامه های میان مدت و دراز مدت آن سازمان برای تحقق این پیشنهاد که موجب شکوفایی بخشی ارزشمند از تاریخ ملت ایران و جهان می گردد، مساعدت و عنایت لازم مبذول دارند.

شرکت کنندگان در کنگره همچنین تقدیر و تشکر خود را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، و دست اندرکاران سریال نهضت سربداران که موجب روشنگری بخشی از این نهضت در عصر حاضر و آگاهی ملت ایران گردید، تقدیر کردند و تقاضا کردند عنایت ویژه و اقدامات شایسته برای ایجاد شبکه صدا وسیمای سربداران در شهرستان سبزوار مبذول دارند.

به سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه، مسکن و شهرسازی هم پیشنهاد دادند با طراحی و ایجاد نمادی مناسب، در مسیر جاده بین المللی تهران ـ مشهد و بالعکس، و نیز درج عنوان ‘ورود به حوزه ی قیام و نهضت تاریخی سربداران’ اهتمام جدی به عمل آورند.

در بیانیه مزبور محققان، پژوهشگران، اصحاب قلم و میهمانان خارجی حاضر در کنگره بین المللی، صمیمانه ترین مراتب تقدیر و تشکر خود را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ریاست کنگره و ریاست دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دبیر کنگره، سازمان ها، ارگان ها، نهادها و حامیان این حرکت عظیم علمی و تحقیقاتی اعلام داشتند و ابراز امیدواری کردند ضمن تحقق خواسته های شرکت کنندگان در این کنگره به حکم مفاد این قطعنامه، در راه بازشناسی و تحقق هرچه تمامتر در حوزه فرهنگ، هنر و آیین ملت ایران و مردم سبزوار پس از این نیز از هیچ کوششی دریغ ننمایند.

شرکت کنندگان در این کنگره نیز از همّت دانشگاه حکیم سبزواری، دست اندرکاران ستادهای سیاست گذاری کنگره، کمیته های علمی، اجرایی، هنری، تشریفات و همه همکاران کنگره که فضایی علمی، امن برای حضور محققان پدید آوردند، صمیمانه تقدیر و سپاسگزاری کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.