کد خبر : 280
دیدگاه‌ها برای احیای آیین تاریخی استقبال نمادین از امام زمان(عج) در سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 خرداد 1393 - 16:47
-

احیای آیین تاریخی استقبال نمادین از امام زمان(عج) در سبزوار

همزمان با میلاد فرخنده یگانه منجی عالم بشریت، آیین تاریخی استقبال نمادین از امام زمان (عج) برای نخستین بار در سبزوار به همراه منتظران حضرتش بازسازی و احیا می شود. به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، مدیر فرهنگی هنری شهرداری سبزوار با بیان اینکه اجرای احیای این سنت با موافقت امام جمعه محترم شهرستان و

همزمان با میلاد فرخنده یگانه منجی عالم بشریت، آیین تاریخی استقبال نمادین از امام زمان (عج) برای نخستین بار در سبزوار به همراه منتظران حضرتش بازسازی و احیا می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، مدیر فرهنگی هنری شهرداری سبزوار با بیان اینکه اجرای احیای این سنت با موافقت امام جمعه محترم شهرستان و حمایت های بی دریغ شهردار سبزوار صورت گرفت، افزود: از آنجایی که شهر سبزوار به عنوان یکی از چهار شهر شیعه اثنی عشری جهان و پیشگام در تکریم اهل بیت است، در تلاش هستیم با احیای این سنت شهر سبزوار را به عنوان خاستگاه این آیین و سنت کهن در ایران معرفی کنیم.

محمد اختریان به پیشینه آیین استقبال از امام عصر(عج) در دوران سربداران اشاره کرد و اظهار داشت: در دوران سربداران مردم اسب سفیدی را آراسته می کردند و با ساز و دهل که موسیقی خاصی بوده بر بلندای بلندترین نقطه شهر می بردند و تا غروب منتظر امام می ماندند.

entezar

وی اهداف احیای این آیین در سبزوار را ایجاد شور و نشاط شهروندی، تجدید میثاق با رهبری و ولایت در سالی که توسط ایشان به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده، معرفی شهر سبزوار به عنوان یکی از ۴ شهر نخست شیعه جهان برشمرد و گفت: این ایین در روز جمعه بیست و سوم خردادماه از ساعت ۱۷ الی ۲۰:۳۰ بعد از ظهر بعد از نماز مغرب و عشا با حضور پرشور مردم ولایتمدار سبزوار برگزار خواهد شد.

اختریان با اظهار اینکه مبدا و مقصد اجرای این آیین از مزار شهدای مصلی سبزوار تا گلزار شهدای گمنام می باشد، تصریح کرد: کارناوال با نوای دلربای چاووش خوانی و همراهی بیش از ۵۰ اسب سوار و شتر از مبدا به سمت پارک شهدای گمنام حرکت می کنند.

وی ادامه داد: در این برنامه از عموم شهروندان خواسته می شود شاخه های گل و پرچم هایی منقش با شعار یا مهدی(عج) داشته باشند و منتظر رسیدن این کارناوال باشند.

مدیر فرهنگی هنری شهرداری سبزوار قرائت صلوات خاصه امام زمان(عج)، روایت داستان حضرت مولا توسط نقال، مولودی خوانی، اجرای ضرب زورخانه در مدح و منقبت حضرت مهدی(عج)، سخنرانی، قرائت ناحیه مقدسه، اذان دسته جمعی توسط مردم، اقامه نماز و نورافشانی از جمله برنامه های این مراسم خواهد بود.

الا که راز خدایی، خدا کند که بیایی/ تو نور غیب نمایی، خدا کند که بیایی
شب فراق تو جانا خدا کند به سرآید/ سرآید و تو برآیی، خدا کند که بیایی
دمی که بی تو سر آید خدا کند که نیاید/ الا که هستی مایی، خدا کند که بیایی
فسرده غنچه گلها فتاده عقده به دلها/ تو دست عقده گشایی، خدا کند که بیایی
ز چهره پرده بر افکن به ظلم شعله در افکن/ تو دست عدل خدایی، خدا کند که بیایی
نظام هر دو جهانی امام عصر و زمانی/ یگانه راهنمایی، خدا کند که بیایی
تو مشعری عرفاتی، تو زمزمی تو فراتی/ تو رمز آب بقایی، خدا کند که بیایی
دل مدینه شکسته حرم به راه نشسته/ تو مروه ای تو صفایی، خدا کند که بیایی
به سینه ها تو سروری به دیده ها همه نوری/ به دردها تو دوایی، خدا کند که بیایی
ترا به حضرت زهرا، بیا ز غیبت کبری/ دگر بس است جدایی ، خدا کند که بیایی

			
JW Player 5

[button color=”green” size=”medium” link=”

http://www.sabzevarian.com/wp-content/uploads/2014/06/entezar.flv

” target=”blank” ]دانلود کلیپ[/button]

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.