کد خبر : 15305
دیدگاه‌ها برای ادامه ماجرای جنجالی فیضیه در تهران! تهدید رئیس‌جمهوری به قتل از سوی مداح مشهور تهران! بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 3 شهریور 1397 - 8:19
-

ادامه ماجرای جنجالی فیضیه در تهران! تهدید رئیس‌جمهوری به قتل از سوی مداح مشهور تهران!

گویا تهدید به قتل رئیس‌جمهوری خیلی ساده‌تر از آن چیزی شده که به نظر می‌رسید؛ کمتر از یک هفته پس از برگزاری تجمع پر سروصدای برخی از طلاب قم در مدرسه فیضیه، ماجرای «استخر فرح» و تهدید حسن روحانی به قتل این بار در تهران تکرار شد؛ در مراسم دعای روز عرفه و توسط یکی

گویا تهدید به قتل رئیس‌جمهوری خیلی ساده‌تر از آن چیزی شده که به نظر می‌رسید؛ کمتر از یک هفته پس از برگزاری تجمع پر سروصدای برخی از طلاب قم در مدرسه فیضیه، ماجرای «استخر فرح» و تهدید حسن روحانی به قتل این بار در تهران تکرار شد؛ در مراسم دعای روز عرفه و توسط یکی از مشهورترین مداحان کشور.

بر اساس فیلمی که از سخنرانی حاج منصور ارضی منتشرشده، وی با اشاره به اقدامات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و برنامه‌های دولت حسن روحانی می‌گوید: «اون یارو آخرش در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد.»

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ حالا با این وضعیت خیلی‌ها می‌گویند اقدامات هفته قبل مدرسه فیضیه هم آن‌طور که گفته می‌شود، اتفاقی و بدون هماهنگی نبوده‌اند؛ جایی که خطاب به رئیس‌جمهوری این پلاکارد بلند شده بود؛ «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت.» شاید از همین روست که مهدی شیخ، نماینده عضو فراکسیون امید گفته که باید برای اتفاقات مدرسه فیضیه قم کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود. این در حالی است که پیش‌تر برخی از نمایندگان مجلس هم از تهیه طرح استیضاح وزیر کشور با همین موضوع سخن گفته بودند.

محسن غرویان، استاد حوزه هم مخالفت با روحانی را به دلیل رأی داده شده به او، مخالفت با مردم دانسته است. او گفته که «واکنش جامعه روحانیت این است که روشنگری کنیم و به مردم بگوییم موضع کل روحانیون آن چیزی نیست که عده‌ای اقلیت با رفتارهای خود آن را به مردم القا می‌کنند.»

به نوشته روزنامه ایران؛ علاوه بر این، مسئولان اجرایی هم وظیفه دارند دراین‌باره واکنش نشان دهند. دیروز محمدرضا عارف هم رئیس‌جمهوری کشورمان را یک روحانی انقلابی و پرورش‌یافته در مکتب امام خمینی توصیف کرد و در توییترش نوشت: «خط‌ونشان کشیدن برای ایشان از سوی عده‌ای از طلاب خلاف امنیت ملی و امری مشکوک تلقی می‌شود.»  تاکنون هیچ فرد، تشکل و یا مجموعه‌ای مسئولیت مراسم مدرسه فیضیه را بر عهده نگرفته است؛ حتی مدیریت این مدرسه که مکان تجمع را برای طلاب معترض فراهم کرده بود.

فارغ از بیانیه‌های اعلام برائت از این گردهمایی سؤال اصلی و بی‌پاسخ‌مانده آن است که بالاخره چه افراد یا مجموعه‌ای آن برنامه را ترتیب داده بود و طلاب معترض تابلوهایی که روی آن‌ها شعارهای تند نوشته شده بود را باید به کجا تحویل می‌دادند؟ درباره سخنان گفته‌شده در مراسم روز عرفه در خیابان سعدی تهران توسط یکی از معروف‌ترین مداحان کشور هم هنوز مخالفان دولت واکنشی نشان نداده و سکوت کرده‌اند؛ اما حالا که در فاصله یک هفته و خصوصاً پس از واکنش‌های تند علما و مراجع تقلید به حواشی و شعارهای مراسم مدرسه فیضیه، همین مفاهیم و رویکردها در قلب پایتخت تکرار می‌شوند شاید قدری از جدی‌تر بودن ریشه‌های این نوع رویکرد و گروه‌های حامی آن حکایت داشته باشد.

از بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته این دست حملات به دولت کم‌کم حالتی عادی به خود می‌گیرد؛ از زمانی که رئیس‌جمهوری در حاشیه راهپیمایی روز قدس با بنی‌صدر مقایسه شد تا امروز، نه پشت پرده هیچ‌کدام از این تجمعات تهدیدآمیز روشن‌شده و نه بانیان و آمران آن مشخص.

اتفاقی که از یک‌سو جای نگرانی برای تشدید دوقطبی و چندقطبی سیاسی و اجتماعی در کشور ایجاد کرده و از سوی دیگر می‌تواند نشان‌دهنده احتمال بالای تکرار آن در  حوادث آینده باشد.

 

ادامه حادثه فیضیه در تهران

 

روزنامه آرمان نیز نوشته است: تبعات حواشی تجمع مدرسه فیضیه یک‌به‌یک از پی هم می‌آیند و این بار برخی اعضای مجلس خبرگان و حوزه نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند. درحالی‌که هنوز بررسی این موضوع به پایان نرسیده در تهران نیز برخی همان گفته‌ها را تکرار می‌کنند. در شرایطی که جامعه نیاز به وحدت کلمه دارد تا در داخل بر مشکلات فائق بیاییم؛ برخی تریبون داران حرف‌هایی و شعارهایی که اخیراً علما و مراجع محکوم کرده‌اند و انتظار برخورد با مسبیبن آن‌ها می‌رود را دوباره بیان می‌کنند و معلوم نیست در پی چه اهدافی هستند. نکته مهم برگزاری شکلی این تجمع یا افرادی که در آن شرکت داشتند، نیست بلکه باید تفکر پشت این تجمع شناسایی شود. تفکری که در مراسم‌های وحدت‌آفرین به‌صورت شعر از بلندگو پخش می‌شود، به اعتراضی تبدیل‌شده و از سوی برخی نمایندگان خاص در مجلس فریاد می‌شود یا به‌صورت تخریب قوای از دهان برخی بیان می‌شود، همگی یک آبشخور دارند. اگر نیک ببینیم خاستگاه همه این‌ها یک جایگاه است. حال برخی با دور بالاتری عمل می‌کنند و برخی ضعیف‌تر. اینکه جریانی بخواهد مدرسه فیضیه را محل این دلواپسی‌ها قرار دهد، باید هوشمندانه با آن‌ها رفتار و برخورد شود.

 

شناسایی عوامل پشت پرده

 

تجمع ۲۵ مرداد برخی طلاب به اسم اعتراض به وضع اقتصادی و معیشتی جامعه آن‌چنان تبعات و بازخوردهای منفی داشته که اکنون همه درصدد انکار و محکومیت آن برمی‌آیند. پس‌ازاینکه مراجع عظام تقلید آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی و جمعی از علما موضع صریحی در قبال این تجمع و آنچه در آن رخ داده بود اتخاذ کردند، افراد و شخصیت‌ها یک‌به‌یک درصدد تکذیب و محکومیت برآمدند. سپاه بیانیه داد و مدیر حوزه علمیه این اتفاق را غیرقابل‌تأیید خواند، اما در این میان واکنش وزارت کشور که وزیر آن رئیس شورای امنیت کشور است به این واقعه جالب بود که گفتند ما نمی‌توانیم به مدرسه فیضیه ورود کنیم. البته چندان نباید از کنار مسئله به‌راحتی عبور کرد، چراکه این اتفاق سیگنال‌هایی در ارتباط با خطر وجود جریانی دارد که درصدد است با چنین اقداماتی جایگاه حوزه و مراجع را نزد مردم تخریب کند. از طرف دیگر شعارهای مطرح‌شده در این تجمع نیز باید موردبررسی قرار گیرد و مشخص شود این افراد با کدامین مجوز، رئیس‌جمهور که دومین شخصیت کشور است را تهدید کرده‌اند. این در حالی است باوجود محکومیت شدید تجمع قم توسط بسیاری از بزرگان؛ سه‌شنبه ۳۰ مرداد نیز در جریان دعای روز عرفه که باید سخن از بندگی و قرب به خدا باشد، برخی در خیابان سعدی تهران بازهم برخلاف وحدت مورد تأیید بزرگان همان مسائل را مطرح کرده و آنچه در فیضیه قم در تابلو نشان داده بودند به زبان آوردند و به حاشیه‌ها دامن زدند. این نوع رفتارها جز اینکه به جامعه و آرامش آن صدمه بزند کارکرد دیگری ندارد. گرچه در هیاهوی تکذیبیه‌ها هنوز هم مشخص نیست که این تجمع به‌ظاهر خودجوش با کدامین مجوز تشکیل و بدترین اهانت‌ها به رئیس‌جمهور و دولت شده است، اما از وزارت کشوری که خود را از ورود به حواشی فیضیه معاف می‌داند، این کمترین انتظار است که عوامل پشت پرده آن را شناسایی کرده و به دست قانون بسپارد.

 

این کار گناه کبیره است

 

یک عضو مجلس خبرگان رهبری درباره مواضع صریح آیت‌الله… مکارم شیرازی و آیت‌الله… نوری همدانی در محکومیت حواشی تجمع برخی طلاب اظهار کرد: مراجع کسانی هستند که وقتی زمان انقلاب حرفی می‌زدند، تمام مغازه‌های بازار بسته می‌شد و مردم قیام می‌کردند. با نظر مراجع و در رأس آن‌ها امام بود که انقلاب پیروز و نظام اسلامی تأسیس شد. جماران نوشت؛ آیت‌الله… هاشم زاده هریسی بابیان اینکه حوزه صاحب دارد، گفت: اگر قرار به برگزاری تجمعی در حوزه علمیه است، حتماً باید نظر استمزاجی مراجع گرفته شود. چرا برخی بدون مشورت و اطلاع مراجع چنین کاری انجام دادند؟ این کار گناه کبیره است، چون نظم حوزه به هم می‌خورد و حرف مراجع از ارزش و اعتبار می‌افتد. عضو مجلس خبرگان رهبری درباره شعارهای تهدیدی و اهانت‌آمیز همچون «آنکه مذاکره شعارت-استخر فرح در انتظارت» تصریح کرد: به خدا این صحبت‌های غیر کارشناسی، افتراها و شکستن حرمت‌ها گناه کبیره است. هاشم زاده هریسی تأکید کرد: یکی از مشکلات ما جزم‌گرایی است. جزم‌گرایی یعنی هرکس فقط دیدگاه خود را عین حق و حقیقت اسلام و انقلاب بداند؛ این خطرناک است.

 

آب به آسیاب دشمن

 

یک عضو مجلس خبرگان رهبری در ارتباط با تحولات اخیر قم اظهار کرد: از حوزه انتظار می‌رود موضع‌گیری‌هایش پخته، حساب‌شده، مستدل و مستند باشد. آیت‌الله… سید هاشم بطحایی با اشاره به شعارها گفت: این تجمع اخیر جای تأسف داشت که بیایند چنین شعاری بدهند. در حقیقت آن شعار این است که اگر دیگران هم خلاف نظر ما حرکت کنند به آن سرنوشت مبتلا می‌شوند؛ بنابراین همه مراجع و بزرگان حوزه علمیه همچون آیت‌الله… مکارم این اقدام را محکوم می‌کنند. وی تأکید کرد: تجمعات تخریبی علیه مسئولان کشور، خلاف سیاست جمهوری اسلامی و اتفاقاً مصداق آب به آسیاب دشمن ریختن است.

 

این حرف‌ها توهین است

 

یک استاد حوزه در مراسم قرائت دعای عرفه در قم اظهار کرد: من از سیاست بدم می‌آید؛ علتش این است که «ازین خلایق برکنار باید بود». آیت‌الله… محمود امجد گفت: در مدرسه فیضیه که علمای بزرگ دارای درجه‌های عالی اجتهاد تحصیل‌کرده‌اند که حتی یک نفر از آن‌ها الآن در حوزه نیست. آن‌ها آدم‌ها را هدایت می‌کردند؛ کسی با برهان ستیزی هدایت نمی‌شود. وقتی‌که تزکیه و تهذیب نباشد خطرناک است. وی تأکید کرد: منبر باید به مردم بصیرت دهد، اما وقتی منبر آلوده به دنیا شد، این حرف زدن مضر است. وی ادامه داد: کسانی که مردم را نادان می‌دانند خودشان نادان هستند. بعضی وقت‌ها به خاطر منافع و مصالح چیزی نمی‌گویند، اما می‌فهمند. آیت‌الله… امجد اظهار کرد: شنیده‌ام در مدرسه فیضیه گفته‌اند «استخر فرح در انتظارت». هر کاری می‌خواهید انجام دهید، اما وقتی عمامه سر گذاشتید و این حرف‌ها را زدید، توهین است.

 

امر مشکوک

 

رئیس فراکسیون امید مجلس رئیس‌جمهور کشورمان را یک روحانی انقلابی و پرورش‌یافته در مکتب امام خمینی (ره) توصیف کرد. ایسنا نوشت، محمدرضا عارف در صفحه توییترش نوشت: رئیس‌جمهور محترم یک روحانی انقلابی و پرورش‌یافته در مکتب امام خمینی است. خط‌ونشان کشیدن برای ایشان از سوی عده‌ای از طلاب خلاف امنیت ملی و امری مشکوک تلقی می‌شود.

 

کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود

 

نماینده تهران در مجلس درباره حوادث رخ‌داده در مدرسه فیضیه قم اظهار کرد: باید یک کمیته حقیقت‌یاب برای برخی هتک حرمت‌ها تشکیل و با این افراد برخورد شود. مهدی شیخ درباره اتفاقات در مدرسه فیضیه قم و توهین به رئیس‌جمهور و مرحوم آیت‌الله… هاشمی گفت: متأسفانه هراز چند گاهی شاهد چنین رفتارهایی از سوی عده‌ای هستیم. باید خاطرنشان کنم این‌گونه حرکات ضربه‌هایی را وارد می‌کند که هیچ‌گونه نمی‌توان آن‌ها را جبران کرد. وی ادامه داد: اینکه پلاکارد دست بگیرند و علناً اعلام کنند ما فلان کار را کردیم و با رئیس‌جمهور هم همان کار را خواهیم کرد، متأسفانه کم از دیوار سفارت بالا رفتن به ما ضربه نخواهد زد، بلکه معتقد هستم این ضربه بیشتر و عمیق‌تر به ما آسیب خواهد رساند. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بابیان اینکه مشکل اینجاست که برخوردی با این افراد نمی‌شود، بیان کرد: مشاهده می‌کنیم موارد این‌چنینی اتفاق می‌افتد، اما برخوردی صورت نمی‌گیرد. معتقدم این افراد باید احضار شوند. وی ادامه داد: باید این افراد بیایند و دلایل خود را بیان کنند و بگویند که چرا دست به چنین کاری زده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.