کد خبر : 29074
دیدگاه‌ها برای ارائه لایحه اصلاحی شرایط بیمه بیکاری را بهبود می‌بخشد بسته هستند
تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1400 - 10:56
-

ارائه لایحه اصلاحی شرایط بیمه بیکاری را بهبود می‌بخشد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از دولت خواست با ارائه لایحه اصلاح قانون بیمه بیکاری ضمن رفع ایرادهای شورای نگهبان، شرایط بیمه بیکاری را بهبود ببخشد. «علی اصغر عنابستانی» با تاکید بر اینکه بهبود وضعیت کارگران نیازمند توجه همه دستگاه‌ها است، گفت: بهبود شرایط کار و کارگری و به ویژه بیمه بیکاری از جمله

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از دولت خواست با ارائه لایحه اصلاح قانون بیمه بیکاری ضمن رفع ایرادهای شورای نگهبان، شرایط بیمه بیکاری را بهبود ببخشد.

«علی اصغر عنابستانی» با تاکید بر اینکه بهبود وضعیت کارگران نیازمند توجه همه دستگاه‌ها است، گفت: بهبود شرایط کار و کارگری و به ویژه بیمه بیکاری از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

رییس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بیش از ۱۰ سال است که اصلاح قانون بیمه بیکاری میان مجلس و شورای نگهبان در رفت و برگشت است و تاکنون به نتیجه نرسیده است. در حالی که حدود ۲ میلیون کارگر در هیچ ساختار بیمه‌ای قرار ندارند و تعداد زیادی از کارگران به دلیل بحرانهای اقتصادی مثلا ناشی از کرونا، شغل خود را از دست داده‌اند.

عنابستانی درباره وضعیت فعلی بیمه بیکاری گفت:‌ نگاه بیمه بیکاری در شرایط فعلی به افرادی است که شغل دارند و وقتی شغل خود را از دست می‌دهند، سازمان تامین اجتماعی به این افراد بیمه بیکاری پرداخت می‌کند. اما گروه‌هایی یا فاقد شغل هستند یا شغل دارند ولی بیمه نیستند.

وی از وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی خواست در اسرع وقت لایحه اصلاح قانون بیکاری را به مجلس ارائه کند و در ادامه گفت: در این صورت می‌توانیم برای قشر زیادی از جامعه که بیکار و بدون بیمه هستند، ‌کاری انجام دهیم. البته مجلس چند سال قبل طرحی برای اصلاح قانون نظام بیمه بیکاری ارائه و تصویب کرد ولی به دلیل ایرادهای شورای نگهبان، این طرح حدود ۱۰ سال است که به نتیجه نرسیده است.

نماینده مردم سبزوار افزود: از آنجا که مشکل این طرح مغایر بودن آن با اصل ۷۵ قانون اساسی (افزایش هزینه عمومی)  است تا ۱۰ سال دیگر هم این مشکل ادامه خواهد داشت. اما اگر دولت برای اصلاح قانون بیمه بیکاری لایحه‌ای ارائه کند، به زودی شاهد بهبود شرایط بیمه بیکاری خواهیم بود.

بهبود تولید و اشتغال با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار 

عنابستانی درباره طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که در هفته‌های گذشته کلیات آن از سوی مجلس به تصویب رسید، گفت: مجلس در آزمون بزرگ و حساسی قرار دارد و امسال به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»  نامگذاری شده و تصویب کلیات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار  می‌تواند از معطلی تولید، رانت، امضاهای طلایی، هدر رفت بیت‌المال جلوگیری کند و سبب بهبود قیمت تمام شده کالا و نظارت شود.

رییس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی افزود:‌ برای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، سامانه‌ای تعریف شده که فرد می‌تواند اعلام کند خواستار ایجاد شغل و کسب و کاری است و شرایط آن را در سامانه بپذیرد و در ادامه هم دولت به کار آن نظارت کند.

عنابستانی با تاکید بر اینکه در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به موضوع وکلا و دفاتر اسناد هم توجه شده است، گفت: براساس این طرح، وکلا و دفاتر اسناد به عنوان یک ساختار صنفی فقط باید قابلیت و شایستگی طرف مقابل را تشخیص و احراز کنند و هر فردی که شایسته بود باید زمینه اعطای مجوز شغل به او فراهم شود.

وی درباره اینکه طرح صدور مجوزهای کسب و کار چه بخش‌هایی از جامعه را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: همه بخش‌ها و نهادها باید نسبت به تسهیل صدور مجوزها همکاری کنند. فقط حوزه‌هایی چون امنیت، محیط زیست و سلامت جامعه از موارد خاص و مهمی است که باید دستگاه متولی رسیدگی دقیقی نسبت به آن داشته باشد و پس از تصویب در کمیته تعیین شده مجوز لازم صادر شود. اما برای مشاغل دیگر فقط کافی است متقاضی در درگاه صدور مجوزها مشخصات خود را ثبت کرده و نسبت به اخذ مجوز اقدام کند.

عنابستانی خاطرنشان کرد: سامانه پس از دریافت مشخصات فرد متقاضی و اعطای مجوز، به دستگاه مربوطه اعلام می‌کند که فردی با چنین مشخصاتی در حال فعالیت است و دستگاه نظارت خود را انجام می‌دهد. قطعا با این طرح می‌توانیم شاهد بهبود تولید و اشتغال در کشور باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.