کد خبر : 19595
دیدگاه‌ها برای احداث ۲ کارخانه بزرگ در سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 فروردین 1398 - 12:20
-

احداث ۲ کارخانه بزرگ در سبزوار

جواد پورسخاوت اشتغال همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مسئولان سبزوار مطرح بوده و هست. این دغدغه‌مندی به آنجا رسیده که حتی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی یکی از برنامه‌های بزرگ خود را رفع معضل بیکاری اعلام می‌کنند. باوجود همۀ این شعارها، زمینۀ توسعۀ اقتصادی سبزوار در ابعاد مختلف آن از دهۀ ۸۰ آغاز و در

جواد پورسخاوت

اشتغال همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مسئولان سبزوار مطرح بوده و هست. این دغدغه‌مندی به آنجا رسیده که حتی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی یکی از برنامه‌های بزرگ خود را رفع معضل بیکاری اعلام می‌کنند. باوجود همۀ این شعارها، زمینۀ توسعۀ اقتصادی سبزوار در ابعاد مختلف آن از دهۀ ۸۰ آغاز و در دۀ ۹۰ خورشیدی به اوج خود رسید. همدلی و اتحاد نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد شهرستان از مهم‌ترین دلایل آغاز این حرکت مهم محسوب می‌شود.

از سال ۱۳۹۰ و با ورود علی سبحانی‌فر به مجلس شورای اسلامی و انتخاب او به‌عنوان کمیسیون صنایع و معادن مجلس، زمینۀ رشد صنعتی در سبزوار بزرگ سرعت بیشتری گرفت. در سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی و ارتباط مؤثر سبحانی‌فر با بدنۀ دولت، به‌خصوص رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، وزیران وقت صنعت، معدن و تجارت و وزیران کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دورۀ اخیر از سویی و ارتباط سازنده با هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران مطرح کشور، زمینه برای رونق بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و ورود صنایع مرتبط به سبزوار به شکل بهتری فراهم شد. دکتر کاردان، پدر صنعت نساجی ایران در حاشیۀ بازدید از محل احداث کارخانۀ نساجی در سبزوار، دلیل حضور خود در این شهرستان و احداث کارخانه را ارادت ویژه به علی سبحانی‌فر دانست! مهندس پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان در بازدید از پروژۀ مجتمع پارس فولاد سبزوار دلیل سرمایه‌گذاری این هلدینگ اقتصادی در سبزوار را تلاش‌های سبحانی‌فر در کمیسیون صنایع و معادن و ارتباط مؤثر ایشان با مجموعه مدیران ارشد کشوری و ایجاد رغبت در سرمایه‌گذاران می‌داند. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت رفاقت صمیمی با سبحانی‌فر و ارتباط مؤثر او با مسئولان این وزارت خانه را دلیل تسهیل در روند امور سرمایه‌گذاری در منطقۀ سبزوار می‌داند. سفر رئیس‌جمهور روحانی به دیار سربداران به دعوت علی سبحانی‌فر به نمایندگی از مردم فهیم سبزوار و تأکید ایشان بر افزایش اعتبارات در بودجه و اختصاص اعتبارات ویژه به این شهرستان از دیگر دلایل رونق بخش‌های مختلف صنعتی و عمرانی در سبزوار است. ظرف دو ماه گذشته شاهد سفر مدیرعامل سبزواری بانک صنعت و معدن به سبزوار بودیم. اگرچه این سفر با حاشیه و سیاه نمایی از سوی برخی افراد و جریان‌های رسانه‌ای غیرمستقل روبه‌رو شد، اما این سفر برکات خوبی برای دیار بیهقی داشت. گزارش زیر ماحصل دستاوردهای این سفر از زبان علی سبحانی‌فر عضو سبزواری کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است.

  • رفع معضل بیکاری از دغدغه‌های من است

نمایندۀ مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ ستاره شرق اظهار داشت: یکی از دغدغه‌ها و خواسته‌های مهم من از همان ابتدای ورود به موضوع نمایندگی مردم عزیز سبزوار بزرگ، بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در حوزۀ صنعت و معدن بود.

علی سبحانی‌فر با اشاره به شرایط اقلیمی منطقه، وضعیت کاهش منابع آبی و تغییر الگوی کشت در منطقه تصریح کرد: باید در کنار توجه به ظرفیت‌های کشاورزی باید به ظرفیت‌های موجود در حوزۀ صنعت و معدن نیز توجه شود.

  • ظرفیت‌های مغفول

وی با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته توجه زیادی به بخش‌های صنعت و معدن نشده است، تصریح کرد: بخش مهمی از اقتصاد منطقۀ سبزوار وابسته به کشاورزی و خدمات است که این موضوع روی وضعیت اشتغال و آمار بیکاران تأثیر زیادی گذاشته است.

 سبحانی‌فر با بیان اینکه باید ذائقه و میل سرمایه‌گذاران را به بخش صنعت و معدن سوق دهیم، عنوان کرد: از سال ۱۳۹۰ که افتخار خدمت به مردم سبزوار در کسوت نماینده را داشتم، با همکاری مسئولان، معتمدان و افراد دلسوز برای توسعۀ سبزوار تلاش کردیم تا فرهنگ سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنعت جایگزین سایر بخش‌ها شود تا بتوانیم زمینه اشتغال‌زایی مناسبی در منطقه داشته باشیم.

  • رشد ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری در سبزوار

وی با بیان اینکه در این مسیر با ناهمواری‌ها و گاهی سیاه‌نمایی‌هایی از سوی برخی افراد نیز مواجه شدیم، افزود: این تخریب‌ها و سیاه‌نمایی‌ها باعث شد تا در مسیری که پا گذاشته بودیم استوارتر شویم و تلاش شد که سرمایۀ مردم به‌جای واسطه‌گری و صرف در کارهای خرد به سمت صنعت برده شود و به یاری خدا در این مسیر نیز موفق شدیم.

سبحانی‌فر خاطرنشان کرد: در این دو دوره به نسبت چند سال گذشته از جهت تعداد، صنایعی احداث شده، تعداد جوازهای تأسیس، میزان سرمایه‌گذاری و تعدادی پروانه بهره‌داری صادر شده، با رشد پنج برابری روبرو و از نظر ریالی، شاهد رشد ۱۰ برابری هستیم.

  • سیاه‌نمایان انصاف را رعایت کنند

وی گفت: برخی هنوز یادشان نرفته که شهرک شماره ۲ سبزوار خالی از واحد صنعتی بود و امروز شاهد استقرار واحدهای صنعتی در این مجموعه هستیم. هنوز برخی یادشان نرفته که واحدهای مستقر در شهرک شماره یک سبزوار با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بودند. شهرک‌های صنعتی سطح حوزه انتخابیه، خالی از واحد صنعتی بود و کارخانه‌هایی مانند فولاد، اسیدسیتریک، بتن‌های سبک، سیمان جوین، سبزوار، طاها، فروکروم جغتای و رها و … با مشکلات مالی و مدیریتی مواجه بودند.

نمایندۀ مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: اما در این هفت سال شاهد اتفاقات بزرگی در منطقه هستیم. امروز کارخانۀ پارس فولاد با چهار هزار میلیارد و نیروگاه سبزوار با هشت هزار میلیارد سرمایه‌گذاری احداث و در مرحلۀ احداث قرار دارند. همچنین مشکلات کارخانه‌هایی مانند فروکروم جغتای، سیمان سبزوار و جوین، اسیدسیتریک و قند جوین، کابل خودروی سبزوار، اسرار پویای شرق، بتن‌های سبک، الیاف مصنوعی، فرآوری آهک هیدارته و غیره در جهت تداوم فعالیت، جلوگیری از تعطیلی، احداث و راه‌اندازی رفع شده که در سال آینده شاهد اجرای طرح‌های توسعه و بهره‌برداری برخی از این صنایع خواهیم بود.

وی تأکید کرد: افرادی که نسبت به پیشرفت‌های منطقه سیاه‌نمایی می‌کنند انصاف به خرج دهند و پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه صنعت و معدن داشتیم را ببینند و امیدواریم در سال‌های پیشِ رو نیز شاهد بهره‌برداری از کارخانه‌های جدید باشیم.

  • تشریح دستاوردهای سفر مدیرعامل بانک صنعت و معدن

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر دکتر مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن به سبزوار در دو ماه گذشته افزود: پس‌ازاین سفر مهم به منطقه، نشستی در جهت پیگیری مصوبات آن، با حضور دکتر مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن، مدیرعامل و سرپرست استان خراسان رضوی و معاون امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان رضوی و جمعی از صنعتگران منطقه برای رسیدگی به پاره‌ای از پرونده‌هایی که تشکیل و در مرحله رسیدگی بود برگزار شد.

  •  اختصاص ۱۷۰ میلیارد ریال به کابل خودرو سبزوار

وی با اشاره به درخواست شرکت کابل خودرو سبزوار برای اختصاص سرمایه در گردش افزود: با توجه به طی مراحل اداری و تشکیل پرونده در این نشست با درخواست شرکت موافقت و مقرر شد در هفتۀ آتی ممکن مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات به این شرکت پرداخت شود.

سبحانی‌فر یادآور شد: همچنین درخواست این شرکت برای پرداخت تسهیلات سرمایۀ ثابت برای توسعه موردبررسی قرار گرفت که برابر با ضوابط بایستی شرکت، آوردۀ خود را نیز تأمین کند و در همین راستا مقرر شد شرکت حدود ۳۰ درصد آوردۀ خود را تأمین و پس از آن، بانک تسهیلات موردنیاز را پرداخت کند.

  • استمهال تسهیلات کارخانه اسرار پویای شرق
  • تسهیلات کارخانه سیمان جوین تصفیه شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات سیمان جوین و کارخانۀ اسرار پویای شرق گفت: در مورد بحث سیمان جوین، مشکل اصلی این بود که تسهیلات گرفته‌شده پرداخت شده بود؛ اما بانک، تسویه‌حساب را نمی‌داد که قرار شد تسویه شود و با توجه به پرداختی‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: کارخانۀ اسرار پویای شرق در گذشته ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده بود که با توجه به بروز حادثۀ آتش‌سوزی که در این کارخانه رخ داد، موضوع بازسازی و بهسازی خطوط تولید در دستور کار مدیران قرارگرفته و با توجه به هزینۀ زیادی که کارخانه در این زمینه متحمل شده موافقت شد تا اقساط تسهیلات دریافتی تا ۹ ماه به تعویق بیافتد.

وی گفت: همچنین با پرداخت تسهیلات ۷۰ میلیارد ریالی مسئولان این کارخانه برای اجرای طرح توسعه نیز موافقت و مقرر شد تا کارخانه، آورده‌ای در این زمینه تأمین و پس از آن بانک این تسهیلات را پرداخت کند.

  • اختصاص ۲۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح توسعه کارخانه بتن‌های سبک

سبحانی‌فر با اشاره به تکمیل روند احداث کارخانۀ تولید بتن‌های سبک ادامه داد: مسئولان این کارخانه نیز درخواست ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای راه‌اندازی کارخانه را داشتند که با توجه به حضور کارشناسان خارجی، مقرر شد در اردیبهشت‌ماه کارشناسان آلمانی برای بررسی روند راه‌اندازی کارخانه در سبزوار حضور یابند و پس از آن، مبلغ موردنیاز پرداخت و هم‌زمان با راه‌اندازی مبلغ ۲۰ میلیارد ریال دیگر نیز برای اجرای طرح توسعه بخش بسته‌بندی کارخانه پرداخت شود.

نمایندۀ مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درمجموع ۸ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی در این کارخانه شده است.

  • پرداخت ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعۀ داروسازی طاها

سبحانی‌فر گفت: همچنین کارخانه داروسازی طاها درخواست ۸۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح توسعۀ این کارخانه و تولید محصول شیاف را داشتند که در این زمینه نیز موافقت‌های لازم برای پرداخت تسهیلات صورت گرفت.

  • سرمایه‌گذاری ۹ میلیون یورویی برای احداث کارخانۀ آهک هیدراته در سبزوار

عضو کمیسیون صنایع و معادن سبزوار با اشاره به روند احداث کارخانۀ آهک هیدارته متعلق به شرکت پارس هستی آسیا در سبزوار نیز افزود: این کارخانه نیاز به ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات داشت که در سال گذشته این میزان تسهیلات با شرط تأمین آوردۀ سرمایه‌گذار مصوب شده بود. با توجه به تأمین ۷۰ میلیارد ریالی آورده سرمایه‌گذار و اختصاص تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی مقرر شد بانک ضمانت‌نامه‌های شرکت پارس هستی آسیا را پذیرش کرده و ۲۳۰ میلیارد ریالی تسهیلات موردنیاز پرداخت شود که امیدواریم در سال آینده شاهد بهره‌برداری از کارخانه باشیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی برای اجرای این پروژۀ مهم فرآوری مواد معدنی در منطقه افزود: درمجموع ۵۰۰ میلیارد ریال به‌صورت ریالی و ۹ میلیون یورو تسهیلات ارزی برای احداث این کارخانه پرداخت شده است.

  • پیگیری برای پرداخت ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به کارخانۀ سیمان سبزوار

سبحانی‌فر گفت: همچنین کارخانۀ سیمان سبزوار درخواست ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات در گردش داشتند که با توجه به مشکل ضمانت‌نامه‌هایی که داشت قرار شد ضمانت‌نامه‌های مرتبط تهیه و تا زمینه برای پرداخت این تسهیلات فراهم شود.

  • منتشر شده در شماره ۱۵۳ هفته نامه ستاره شرق
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.