دیدگاه‌ها برای از واکنش به فجایع جامعه بشری تا جایگاه کتاب بسته هستند
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 آبان 1394 - 20:44
-

از واکنش به فجایع جامعه بشری تا جایگاه کتاب

سبزواریان: محمود دولت‌آبادی در یادداشتی که به مناسبت هفته کتاب نوشته، از فجایع جامعه بشری ابراز تاسف کرده است. این نویسنده پیشکسوت در یادداشتی که هم‌زمان با هفته کتاب و با عنوان «کتاب گفت‌وگو می‌کند» در اختیار بخش ادبیات و نشر ایسنا گذاشته نوشته است: «اگرچه عمیقا متأثرم از فجایعی که جامعه بشری را درمی‌نوردد

dovlatabadi-08سبزواریان: محمود دولت‌آبادی در یادداشتی که به مناسبت هفته کتاب نوشته، از فجایع جامعه بشری ابراز تاسف کرده است.

این نویسنده پیشکسوت در یادداشتی که هم‌زمان با هفته کتاب و با عنوان «کتاب گفت‌وگو می‌کند» در اختیار بخش ادبیات و نشر ایسنا گذاشته نوشته است:

«اگرچه عمیقا متأثرم از فجایعی که جامعه بشری را درمی‌نوردد و مایلم همین جا همدردی خود را نسبت به بازماندگان این فجایع ابراز دارم – کماکان باور دارم که هیچ روشی نمی‌تواند از عهده دهشت و خشونت برآید مگر قانون‌مداری، رعایت حقوق انسانی و پایداری جامعه مدنی. در راستای اهداف مدنی و مدنیت، رسانه‌های دیداری – شنیداری می‌توانند نقش موثری داشته باشند که متأسفانه اغلب چنین نیستند و بیشتر سمت و سوی دیگری دارند و با ساختن فیلم – سریال‌های دور از واقعیت، یا پرداختن به واقعیت‌های دور از روابط انسانی و تکیه بر جنبه‌های خشن و شنیع، اذهان توده‌های انبوه را از انبوهه چنان تصاویری می‌انبارند و هیچ در فکر تأثیرگذاری‌های ویرانگر آن نیستند. چه می‌توان کرد؟ آن‌چه می‌توانم بگویم این است که هنوز و هنوز کتاب نجیب‌ترین و اختیاری‌ترین رسانه است – رسانه‌ای که با خواننده‌اش سخن می‌گوید و گفت‌وگو می‌کند بی‌آن که عقیده‌ای را تحمیل کند. بدیهی است برگزاری هفته کتاب در کشور ما قدمی خجسته است که برداشته می‌شود، اما در چنین اقدامی یک جای کار می‌لنگد وقتی مانع سانسور همچنان فعال است و از آن جمله معدودی از آثار این قلم همچنان در بوته ممیزی باقی مانده است!

هجدهم نوامبر

دوسلدورف – آلمان»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.