کد خبر : 829
دیدگاه‌ها برای اطلاع رسانی نخستین گام حفاظت گنجینه های تاریخی سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 تیر 1393 - 21:23
-

اطلاع رسانی نخستین گام حفاظت گنجینه های تاریخی سبزوار

سبزواریان.کام: مدیر حفظ و احیای بافت تاریخی شهرداری سبزوار گفت: بحث پیرامون بافت های تاریخی شهرها و ضرورت پرداختن به مسائل آن نه به عنوان یک معضل بلکه به عنوان ضرورت استفاده از ظرفیت هایی برای شهر و شهروندان مطرح است. به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، سمیه سادات شجیعی با بیان اینکه عموماً شهرهای

سبزواریان.کام: مدیر حفظ و احیای بافت تاریخی شهرداری سبزوار گفت: بحث پیرامون بافت های تاریخی شهرها و ضرورت پرداختن به مسائل آن نه به عنوان یک معضل بلکه به عنوان ضرورت استفاده از ظرفیت هایی برای شهر و شهروندان مطرح است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، سمیه سادات شجیعی با بیان اینکه عموماً شهرهای کنونی از امتداد گذرها در بافت تاریخی شکل گرفته اند، اظهار داشت: توسعه شهری با محوریت بافت تاریخی  به مرکزیت بازارها و گذرهای اصلی صورت پذیرفته است.

وی با اظهار اینکه مهمترین عناصر بافت تاریخی را خانه ها و گذرهای تاریخی تشکیل می دهند، افزود: در این میان تحولات درون بافت نیز باید متاثر از این عنصر مهم باشد.

مدیر حفظ و احیای بافت تاریخی شهرداری سبزوار خاطر نشان شد: بافت های تاریخی حاصل پیکار بشر با اقلیم و محیط زیست خود بوده است که امروزه بیانگر تاریخ این سرزمین است، بافت های تاریخی به دلیل اهمیتی که امروزه زیستگاه های مدرن امروزی دارند به شدت در معرض خطر نابودی قرار گرفته اند.

شجیعی گفت: ساختار بافت های تاریخی موجود در شهرها نشان می دهد شهر سازی سنتی ایران معلول نیازهای مادی و معنوی انسان هایی بوده که هر یک به نوعی در شکل دادن به پیرامون خود تاثیر گذار بوده اند.

وی از گذرها به عنوان مهمترین عناصر تشکیل دهنده  ساختار شهرهای ایرانی یاد کرد و افزود: در واقع می توان گذرها را می توان به عنوان ستون فقرات محلات شهری قلمداد کرد چرا که علاوه بر مرتبط ساختن عناصر مختلف، کاربری های مهم شهری را نیز در خود جای می داده اند.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و تغییر شیوه زندگی، اغلب این عناصر اهمیت و کارکرد خود را از دست داده و حیات در بافت های قدیمی شهر ها و در نتیجه فرسودگی آنها به لحاظ کالبدی، اجتماعی و اقتصادی به مخاطره افتاده است.

شجیعی گفت: در بافت تاریخی شهرهای ما، الگوی واحدی برای انواع ساختمان ها و کاربری های مختلف تحت تاثیر اقلیم، نوع مصالح بومی و تجربیات گذشته معماری شکل گرفته است، با تحلیل این الگو و مشخصات ساختاری، مصالح و ویژگی های معماری می توان نقاط ضعف و قوت آن را یافت و در مراحل احیاء مورد استفاده قرار داد.

مدیر حفظ و احیای بافت تاریخی شهرداری سبزوار با بیان اینکه نمای ساختمان ها و نمای گذرها، سیما و منظر بافت تاریخی را شکل می دهد، تصریح کرد: ساخت و سازهای جدید و عدم کنترل ضوابط و مقررات در بافت های تاریخی باعث مخدوش شدن نمای گذرها شده است.

وی با بیان اینکه عدم اطلاع از این الگوهای واحد در بافت تاریخی از طرف شهروندان باعث تخریب سریعتر در بافت تاریخی می شود، گفت: نخستین گام در جهت حفاظت از این گنجینه اطلاع رسانی است.

شجیعی افزود: اهمیت بافت تاریخی، چگونگی حفاظت از آن، چگونگی ساخت و ساز در آن، چگونگی رفتار با آن و… اطلاعاتی است که باید در اختیار شهروندان قرار بگیرد تا هر شهروند خود حافظ سرمایه شهر خود باشد.

مدیر حفظ و احیای بافت تاریخی شهرداری سبزوار با اظهار اینکه اطلاع رسانی از ضوابط ساخت و ساز در بافت تاریخی شروع یک حفاظت گروهی بین شهروندان و دستگاه‌های ذی ربط است، گفت: در این راستا شهرداری سبزوار اطلاع رسانی کارشناسانه خود را از طریق نصب چندین پرتابل در نقاط مختلف سطح شهر آغاز نموده که خوشبختانه در مدت کوتاهی بازخوردهای مناسبی داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.