کد خبر : 8249
دیدگاه‌ها برای افتتاح خانه موزه شهید فرومندی در سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 2 خرداد 1394 - 16:31
-

افتتاح خانه موزه شهید فرومندی در سبزوار

سبزواریان: در آخرین روز از هفته سبزوار و هشتادمین سال تاسیس شهرداری، در سالروز ولادت سید جوانان بهشت حضرت امام حسین(ع) و روز پاسدار، خانه موزه شهید فرومندی برای نشر فرهنگ شهادت و ایثار در این شهر راه اندازی شد. به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، رئیس کمیسیون ایثار، مقاومت و امنیت شورای اسلامی شهر

سبزواریان: در آخرین روز از هفته سبزوار و هشتادمین سال تاسیس شهرداری، در سالروز ولادت سید جوانان بهشت حضرت امام حسین(ع) و روز پاسدار، خانه موزه شهید فرومندی برای نشر فرهنگ شهادت و ایثار در این شهر راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، رئیس کمیسیون ایثار، مقاومت و امنیت شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: طرح خانه موزه شهید فرومندی از دوره سوم شورای اسلامی شهر آغاز شد.

علی ارغیانی اظهار داشت: منزل شهید فرومندی قرار بود برای ساخت و ساز به فروش رسیده و تخریب شود که شورا به محض مطلع شدن؛ وارد عمل می شود و با تصویب شورا و موافقت شهردار وقت آقای مقصودی این ملک به تملک شهرداری درآمده و قرار گردید به خانه موزه شهید فرومندی تغییر یابد.

وی افزود: در واقع منزل فرومندی به نوعی محل رفت و امد و جلسات رزمندگان و فرماندهان ۸ سال دفاع مقدس بود که برخی از این عزیزان به درجه رفیع شهادت نائل شدند لذا از این حیث ارزش معنوی دارد و در واقع یادگاری از آن دوران محسوب می شود.

ارغیانی با اشاره به فلسفه راه اندازی این خانه موزه، گفت: این خانه موزه همچون خانه موزه هایی که بنام شهدای گرانقدر کشور همچون شهید بهشتی، رجایی و سرداران شهید ایجاد شده در سبزوار بنام سردار شهید فرومندی فرمانده لشکر ۵ نصر خراسان تاسیس شد تا یاد و خاطره این دلاور مرد ۸ سال دفاع مقدس در ذهن مردم به خصوص نسل چهارم انقلاب بیشتر باقی بماند.

ارغیانی تصریح کرد: در این خانه موزه ثبت خاطرات وی قبل از دوران دفاع مقدس، زندگی شخصی، لوازم و ادوات این شهید و شخصیت بیرونی این سردار رشید اسلام جانمایی شده است.

شهردار سبزوار که همرزم این شهید نیز بوده است به شخصیت این بزرگمرد اشاره کرد و با بیان اینکه شهید فرومندی یک عارف به تمام معنی بود، گفت: او به این دنیا تعلق نداشت و انسانی بود که ما قدرش را ندانسته و هنوز هم نمی دانیم.

دکتر محمد علی طالبی افزود: امید است این منزل مکانی باشد برای قدرشناسی از کسی که آسمانی شدن را به زمینی بودن ترجیح داد.

حجت الاسلام ثباتی مقدم همرزم این شهید والامقام هم با بیان اینکه شهدا مشعل فروزان هدایت اند که بواسطه آنان می توان راه را پیدا کرد، از شهید محمد فرومندی به عنوان سیدالشهدای سربداران یاد کرد.

وی اخلاص و ولایتمداری را از ویژگی های بارز این شهید برشمرد و گفت: اقتدار امروز نظام جمهوری اسلامی ایران مرهون خون شهداست.

مدیرعامل موزه شهر سبزوار نیز با بیان اینکه خانه موزه شهید فرومندی دارای ۳۰۰ مترمربع مساحت است و با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیون تومان خریداری شد ، از تجهیز این خانه موزه در فازهای بعدی خبر داد.

گفتنی است ﻣﺤﻤﺪ ﻓﺮوﻣﻨﺪی، دو‪ ‪ﻣﻴﻦﻓﺮزﻧﺪ ﻋﻠﻰ، در ﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل ۱۳۳۶ در ﻣﺤﻠﻪ «ﻗﻠﻌﻪﻛﺮﻳﻢ» شهرستان اﺳﻔﺮاﻳﻦ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪ. در ﺳﺎل ۱۳۵۸ ﺑﺎ ﺗﺸﻜﻴﻞﺳﭙﺎه ﺳﺒﺰوار ﻋﻀﻮ ﺳﭙﺎه ﺷﺪ. و در اوﻟﻴﻦ ﻣﺄﻣﻮرﻳ‪ﺘﺶ ﻋﺎزم ﻛﺮدﺳﺘﺎن ﺷﺪ. ‫ﭘﺲ از ﺑﺎزﮔﺸﺖ، ﻣﺠﺪد در ﺳﭙﺎه ﺳﺒﺰوار ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﺸﻐﻮل ﺷﺪ و در دوره ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﻋﻤﻠﻴ‪ﺎت ﻛﻪ از ﻃﺮف ‫ﻣﺮﻛﺰ آﻣﻮزش ﺳﭙﺎه ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪه ﺑﻮد ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮد.

ﻣﺪ‪ت ﭼﻬﺎر ﻣﺎه در «ﺳﻌﺪآﺑﺎد» ﺗﻬﺮان آﻣﻮزﺷﻬﺎی‫ﺗﺨصصی را ﮔﺬراﻧﺪ و ﭘﺲ از ﭘﺎﻳﺎن دوره ﺑﻪ ﺳﺒﺰوار ﺑﺎزﮔﺸﺖ و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان «ﻣﺴﺌﻮل ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺳﭙﺎه ﺳﺒﺰوار»، «‫ﻣﺴﺌﻮل ﺑﺴﻴج ﺳﺒﺰوار» و «آﻣﻮزش ﺳﭙﺎه» ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﺸﻐﻮل ﺷﺪ. ﻣﺮدم را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﻤﻌﻪﻫﺎ ‫ﺑﻪ ﺑﻴﺮون ﺷﻬﺮ ﻣﻰﺑﺮد و آﻣﻮزﺷﻬﺎی ﻧﻈﺎﻣﻰ ﻣﻰداد.

ﻓﺮوﻣﻨﺪی در ﻣﺪ‪ت ﺣﻀﻮر در ﺟﺒﻬﻪ در ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻬﺎی ﺧﻴﺒﺮ، ﺑﺪر، ﻓﺎو، واﻟﻔﺠﺮﻫﺎی ﻏﺮورآﻓﺮﻳﻦ و ‫آزادی ﻣﻬﺮان ﺣﻀﻮر داﺷﺖ و ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ او ﻗﺎﺋﻢﻣﻘﺎﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﻟﺸﻜﺮ ۵ ﻧﺼﺮ ﺑﻮد.ﻓﺮوﻣﻨﺪی ﺳﺮاﻧﺠﺎم در روز ۲۰ دی ﻣﺎه ﺳﺎل ۱۳۶۵ در ﻋﻤﻠﻴ‪ﺎت «ﻛﺮﺑﻼی ۵»، در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﻠﻤﭽﻪ ﺑﺮ ‫اﺛﺮ اﺻﺎﺑﺖ ﺗﺮﻛﺶ ﺑﻪ ﻓﻴﺾ ﺷﻬﺎدت ﻧﺎئل ﺷﺪ.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.