دیدگاه‌ها برای اقناع افکار عمومی را جدی بگیرید! بسته هستند
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مهر 1401 - 21:28
-

اقناع افکار عمومی را جدی بگیرید!

از فوت مرحوم مهسا امینی تا الآن، علاوه بر بسیاری خیابان‌ها و شهرها، فضای رسانه و خبر نیز حسابی ملتهب و آشفته بوده است. رسانه‌های رسمی که از بودجه عمومی تغذیه می‌کنند، در عمل نتوانسته‌اند با تأمین محتوای مورد نیاز برای جامعه، فضا را مدیریت کنند.

سبزواریان: از فوت مرحوم مهسا امینی تا الآن، علاوه بر بسیاری خیابان‌ها و شهرها، فضای رسانه و خبر نیز حسابی ملتهب و آشفته بوده است. رسانه‌های رسمی که از بودجه عمومی تغذیه می‌کنند، در عمل نتوانسته‌اند با تأمین محتوای مورد نیاز برای جامعه، فضا را مدیریت کنند. متأسفانه محصول این ناکارآمدی رسانه‌های رسمی این شده که منابع مورد اعتماد عمومی، رسانه‌های خارج‌نشین، پیج‌ها و اکانت‌های بی‌شناسنامه و نیز اخبار شفاهی جاری در کوچه و خیابان باشند.

در این بسترهای خبری که مانند آب گل‌آلود، آماده ماهی‌گیری نیز هستند، روزی یا شبی نیست که یک خبر هیجان‌آفرین منتشر نشود، از آن طرف نیز تا وقتی صدا‌وسیما، تسنیم، میزان، مشرق‌نیوز و صدها رسانه وابسته به دولت و حکومت بیایند ابعاد آن خبر را بشکافند، توضیح دهند یا حتی خبر برخورد با عاملان آن فاجعه را برای قانع شدن جامعه منتشر کنند، آنقدر طول کشیده که دیگر کار از کار گذشته است!

خبری که توسط یک ویدیو با ادعای «تعرض به یک شهروند در خیابان» منتشر شده بود، خون مردم این کشور را به جوش آورد. اگر خبر صحت داشته باشد طبیعی است که احساسات مردم جریحه‌دار شده باشد و در یک کشور مدعی اجرای احکام اسلامی، باید شدیدترین برخورد با عامل آن انجام گیرد، چرا که فردی در لباس مقدس نیروی انتظامی چنین جنایتی را آن‌هم در روز روشن مقابل چشم ده‌ها همکار خود انجام داده است.

اگر هم مدارکی مبنی بر دروغ بودن یا جعلی بودن این روایت وجود دارد، وقت انتشار و بحث در موردش همان روزی بود که اتفاق افتاده و ویدیو منتشر شده بود! اما بدنه ناکارآمد رسانه‌های مرجع تا به خود بجنبد، فرصت طلایی از دست رفته و روایتی را که در ذهن مردم غالب شده نمی‌توان – حتی در صورت دروغ بودن – جایگزین کرد.

بلافاصله بعد از این اتفاق، ماجرای آتش‌سوزی اوین منتشر شد. در حالی که مدام تصاویر و صدای تیراندازی و انفجار در ساعت‌های مختلف شب منتشر می‌شد، رسانه‌های دولتی و رسمی از قول فلان مسئول و مدیر، منتشر می‌کردند که اوضاع آرام است!

به هر حال افکار عمومی حق دارد توقع داشته باشد که یک یا چند نفر در صورت صحت چنین فاجعه‌هایی مجازات شوند! وگرنه مانند جریان آن «سیلی به سرباز» که کل مجلس را بدنام کرد، عدم برخورد با این عوامل نیز کل ساختار نظامی و دادگستری را بدنام خواهد کرد.

پیشنهاد می‌شود در تیم‌های مدیریتی و سیاست‌گذاری رسانه‌هایی که از بودجه عمومی تغذیه می‌کنند، تجدید نظر اساسی صورت گیرد، چرا که در وضعیت فعلی، ناتوانی و ناکارآمدی خود را به وضوح نشان داده‌اند. اقناع افکار عمومی نیازمند انتشار به موقع روایت‌های حقیقی و نیز مجازات عادلانه آن‌هایی است که تخلف‌های منجر به تشویش اذهان عمومی انجام داده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.