کد خبر : 15269
دیدگاه‌ها برای الفبای پایه ریز جنگ جهانی سوم! بسته هستند
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 مرداد 1397 - 9:32
-

الفبای پایه ریز جنگ جهانی سوم!

آب… پایان این قرن، احتمالاً میلیاردها نفر با بحران آب دست‌به‌گریبان خواهند بود و این مایه حیات می‌تواند عامل نامرئی بس یاری از اختلافات باشد. آب کافی یعنی تأمین اکسیژن خون که به عضلات منتقل می‌شود. مصرف منظم آب به مغز کمک می‌کند تا دمای بدن را کنترل کند. برای حفظ رطوبت چشم‌ها، بینی و

آب…

پایان این قرن، احتمالاً میلیاردها نفر با بحران آب دست‌به‌گریبان خواهند بود و این مایه حیات می‌تواند عامل نامرئی بس یاری از اختلافات باشد.

آب کافی یعنی تأمین اکسیژن خون که به عضلات منتقل می‌شود. مصرف منظم آب به مغز کمک می‌کند تا دمای بدن را کنترل کند. برای حفظ رطوبت چشم‌ها، بینی و دهان، بدن به آب نیاز دارد. آب علاوه بر نرمی مفاصل، از اعضای بدن محافظت می­کند از کل وزن بدن ۶۰ درصد آن از آب تشکیل‌شده است که هرروز مقداری از آن از طریق عرق کردن، ادرار و نفس کشیدن از دست می‌رود. اگرچه مصرف روزی ۸ لیوان آب توصیه‌شده است.

شهرنشینی و فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی زمینه بسیار مساعدی برای رشد و انتقال آلودگی‌ها از طریق آب به وجود آورده است. به گزارش سازمان بهداشت جهانی تقریباً از هر سه‌نفری که در کشورهای درحال‌توسعه زندگی می‌کنند یک نفر آب آشامیدنی سالم در دسترس ندارند. هرسال سه میلیون کودک زیر ۱۰ سال به علت کمبود آب سالم و امکانات بهداشتی از بین می‌روند.

در کشورهای جهان سوم ۸۰ درصد کل بیماری‌ها مربوط به مصرف آب آلوده است که ۳۳ درصد کل مرگ‌ومیر در این کشورها، باعث می‌شود، یعنی درواقع ۲۵ هزار نفر در روزبه دلیل استفاده از آب آلوده از بین می‌روند

آلودگی آب در زیرگروه‌های ذیل طبقه‌بندی می‌گردد:

  • آلودگی بیولوژیکی
  • آلودگی شیمیایی
  • آلودگی حرارتی
  • آلودگی فیزیکی

آب شرب سبزوار از طریق آب‌های زیرزمینی (۲۰ چاه) تأمین می‌شود لذا حفظ کیفیت آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از آلوده شدن آن‌ها بخصوص در این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است. خوشبختانه آزمایش‌ها نشان داد که آب شرب سبزوار در حال حاضر ازنظر شیمیایی، میکروبی، فلزات سنگین آلودگی ندارد و این به دلیل منطقه است که هنوز بکراست و کارخانه‌ها یا صنایع زیادی در این منطقه راه نیفتاده است.

به‌طور مشخص در کشورهای واقع در جنوب منطقه استوا و مخصوصاً شهرهای با منطقه استپی (میزان بارندگی سالانه ۱۵۰-۲۲۰ میلی­متر) همچون سبزوار دسترسی به آب هم در بخش آب‌های سطحی و هم در بخش سفره‌های آب‌های زیرزمینی کمتر خواهد شد که این رقابت برای تصاحب منابع آب در این مناطق را تشدید خواهد کرد. عوامل بسیاری در هدر رفت آب مؤثر است؛ یکی از این عوامل استفاده نکردن بهینه از بارش باران یا برف است که گاهی اوقات به‌جای هدایت به سمت نیازمندی‌های صنعتی و کشاورزی،  یقه جوی‌ها، خیابان‌ها و پیاده‌روها را می‌گیرد که البته به دلیل مدیریت نادرست کاری جز آلودگی آب و گرفتگی ندارد.

بیشترین تلفات خانگی آب مربوط به مصارف شستشو است.

  • میزان خروجی آب از شیرهای آب و دوش حمام بین ۱۰ تا ۲۰ لیتر در دقیقه است. در بسیاری از خانه‌ها از شروع به شستشوی ظروف غذا تا پایان کار شیر آب به‌ویژه آب گرم یکسره باز است همچنین هنگام استحمام کردن در تمام مدت استحمام شیردوش آب گرم باز است اگر مدت استحمام فقط ۱۰ دقیقه باشد حدود ۲۰۰ لیتر آب گرم مصرف می‌شود که فقط از ۱۰ درصد آب مصرفی استفاده‌ی مفید به عمل می‌آید، حدود ۹۰% آن وارد فاضلاب می‌شود.
  • آب‌شویه توالت یکی از عوامل هدر دادن آب سالم و تصفیه‌شده در خانه‌هاست. آب‌شویه‌های مخزنی حدود ۲۰ لیتر گنجایش دارند و هر بار کشیدن آب‌شویه ۲۰ لیتر آب را به مصرف می‌رساند.

گاهی می‌بینیم بعضی از مردم شهرمان از شیلنگ و فشار زیاد آب برای تمیز کردن پله‌ها، پارکینگ، حیاط، جلوی مغازه‌ها و مشاغلی چون کارواش که تعداد کمی هم نیستند…استفاده می­کنند.

  • باز گذاشتن شیر آب در طول مدت مسواک زدن هدر دادن آب سالم و گواراست.

برای پیشگیری از تلفات آب چه باید کرد؟

قبل از اینکه شیر آب را بازکنیم، فکر کنیم واقعاً به چه مقدار آب نیاز داریم؟
فکر کنیم مصرف بیش‌ازحد آب، ایجاد خسارت برای محیط‌زیست و به‌ویژه نسل‌های آینده است و ما در برابر آن‌ها مسئولیم. صرفه‌جویی در مصرف آب تنها برای زمان‌های خشک‌سالی نیست. هر قطره آب تلف‌شده نشانه یک قطره آب کمتر برای زندگی است. به دنبال اصلاح روش مصرف آب و یافتن راه‌های صحیح مصرف این ماده‌ی گران‌بها باشیم.

حرف آخر:

در دهه‌ی اخیر همه‌ی ما از طریق رسانه‌های گروهی مطلع شدیم که دانشمندان و محققان کشورهای مختلف به‌وسیله‌ی سفینه‌های فضایی در کرات ماه و مریخ به دنبال آب که همان حیات است در حال جستجو هستند زیرا به ارزش واقعی آب پی برده‌اند و برای جلوگیری از بحران بی‌آبی کشورشان اقدام به این کارکردند.

ما نیز با احترام گذاشتن به حقوق افراد جامعه‌مان بهتر است آب را در حد نیازمان مصرف کنیم و از آلوده کردن آن جدا بپرهیزیم.

 

*هفته نامه ستاره شرق- شماره ۲

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.