کد خبر : 3302
دیدگاه‌ها برای سکونتگاه‌های غیررسمی کشور بهسازی می شود بسته هستند
تاریخ انتشار : شنبه 26 مهر 1393 - 10:58
-

سکونتگاه‌های غیررسمی کشور بهسازی می شود

سبزواریان.کام: نخستین سند توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور دیروز با حضور نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران در شهرستان سبزوار امضا شد. به گزارش ایرنا، نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران در این مراسم گفت: یک هفتم جمعیت ایران یعنی ۱۱ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند. سیامک مقدم

سبزواریان.کام: نخستین سند توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور دیروز با حضور نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران در شهرستان سبزوار امضا شد.

به گزارش ایرنا، نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران در این مراسم گفت: یک هفتم جمعیت ایران یعنی ۱۱ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

سیامک مقدم افزود: آمار بالای این افراد باید در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار گیرد و از مشارکت مردم ساکن در این سکونتگاه‌ها نیز استفاده شود.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی برای مشارکت بیشتر مردم در بهسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی گفت: اگر مردم در حوزه تصمیم گیری و اجرا مشارکت واقعی داشته باشند، موفقیت بیشتری در این مناطق خواهیم داشت.

مقدم با بیان این‌که طرح بهسازی و نوسازی سکونتگاه‌ها به صورت آزمایشی در سبزوار اجرا می‌شود، افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی را به صورت منفرد نمی‌بینیم بلکه در محدوده شهری و برنامه جامع و طراحی شهری نیز مورد توجه قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: ضمن اقداماتی در زمینه بهسازی، نوسازی و ارائه خدمات شهری و بهداشتی به مردم، باید از ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی جدید نیز جلوگیری کنیم.

نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل در ایران با بیان این‌که بیش از نیمی از جمعیت دنیا در شهرها زندگی می‌کنند، یادآور شد: در ایران ۷۲ درصد جمعیت کشور ساکن شهرها هستند.

وی تصریح کرد: این سازمان ۳۸ سال پیش تاسیس شد و تا ۲۰ سال قبل بیشتر به سیاستگذاری درباره مسکن و ساخت و سازها می پرداخت که با گذشت زمان و رواج پدیده شهرنشینی جوامع، توجه ما معطوف به مدیریت شهری و طراحی شهری شده است.شهردار سبزوار نیز در این مراسم گفت: سبزوار به‌عنوان نمونه (پایلوت) در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی شناخته شده است.

محمدعلی طالبی افزود: میزان، عمق و وسعت حاشیه‌نشینی در این شهر از میانگین کشوری بیشتر است و استان خراسان رضوی نیز به‌عنوان دومین شهر پس از مشهد در این زمینه به‌شمار می‌رود.وی اظهار کرد: بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و مردم است.

سکونتگاه‌های غیررسمی به مناطقی گفته می شود که مهاجران روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای داده و خارج از برنامه‌ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری به‌طور عمده بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده‌است.

نداشتن سند مالکیت رسمی و محرومیت از خدمات و زیرساخت‌های شهری از شاخص‌های این مناطق به شمار می‌رود و شرایط حاکم بر این‌گونه نواحی بروز ناهنجاری‌های اجتماعی را بسیار مساعد کرده است. نزدیک به ۳۰ هزار نفر از جمعیت سبزوار در سکونتگاه‌های غیررسمی که دور تا دور شهر را فرا گرفته است زندگی می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.