کد خبر : 1710
دیدگاه‌ها برای انصار حزب الله مقابل وزارت کشور بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 مرداد 1393 - 16:17
-

انصار حزب الله مقابل وزارت کشور

انصار حزب الله می خواهد به صحنه بازگردد، بازگشتی سوار بر «گشت های موتوری» که یاد سال های اصلاحات را هم زنده می کند. باز هم به نظر آنها دین و فرهنگ مردم به خطر افتاده است. حتی گفته اند که مخالفت وزارت کشور هم با گشت های موتوری انصار حزب الله برای آنها مهم

etemad-15-5انصار حزب الله می خواهد به صحنه بازگردد، بازگشتی سوار بر «گشت های موتوری» که یاد سال های اصلاحات را هم زنده می کند.

باز هم به نظر آنها دین و فرهنگ مردم به خطر افتاده است. حتی گفته اند که مخالفت وزارت کشور هم با گشت های موتوری انصار حزب الله برای آنها مهم نیست. این یعنی می خواهند هر جور شده کار خود را بکنند.
در آخرین موضع گیری ها، انصار حزب الله در واکنش به سخنان رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور اعلام کرد که قصد عقب نشینی از طرح گشت موتوری خود را ندارد.

روح الله جمعه ای، رییس مرکز اطلاع رسانی ریاست جمهوری روز شنبه در گفت وگو با سایت تدبیر توضیح داده بود که تاکنون هیچ درخواستی برای اجرای طرح گشت موتوری انصار حزب الله به این وزارتخانه ارسال نشده است.

چندی پیش سایت رسمی انصار حزب الله در یک فراخوان پیامکی، جذب نیروهای بیشتر برای اجرای این طرح را کلید زده بود.
انصار حزب الله وعده داده بود که با پایان ماه رمضان گشت های موتوری خود را به خیابان خواهد فرستاد.
رییس مرکز اطلاع رسانی ریاست جمهوری اما در واکنش به این تصمیم انصار حزب الله گفت: «دولت اصلاً وارد بازی های اینچنینی نمی شود. دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می شوند، نمی شود. ما به انصار حزب الله و هر گروه دیگری هشدار می دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند.»
وی همچنین تایید کرده که در این رابطه «تذکر»هایی به انصار حزب الله داده شده است.

این سخنان روح الله جمعه ای اما با فاصله دو روز بعد با واکنش انصار حزب الله مواجه شد که اعلام کرد: «با کمال تاسف برخی مدیران وزارت کشور به جای عمل به وظایف قانونی خود در خصوص مقابله با بی حجابی و بی عفتی رایج در کشور، مقابله با ناهیان از منکر و امت حزب الله را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و تلاش می کنند در برابر عمل به فریضه نهی از منکر و امر به معروف مانع تراشی کنند.»
روابط عمومی انصار حزب الله متنی را در ۵ محور در سایت خود منتشر کرده است تا تقابل وزارت کشور و این گروه هوادار اصولگرایان تندرو بیشتر نمایان شود.

انصار حزب الله پیش از هر چیز مدعی شده اند که تذکر مد نظر رییس مرکز اطلاع رسانی ریاست جمهوری واقعیت ندارد و «هیچ تذکری از جانب وزارت کشور به مجموعه انصارحزب الله واصل نشده است».
آنها همچنین در بند دوم متن منتشر شده خود، تلویحا صحت موضع وزارت کشور را از نظر حقوقی زیر سوال برده و تاکید کرده اند: «بعید است دانش حقوقی عزیزان وزارت کشور در حدی باشد که بدون استناد به مواد قانونی و به صورت کلی انجام وظیفه شرعی و قانونی امر به معروف ونهی از منکر به صورت جمعی را ممنوع و انجام آن را تخلف بدانند».
انصار حزب الله همچنین تاکید کرده که «وقتی ریاست مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور انجام جمعی واجب الهی و قانونی امر به معروف و نهی از منکر را ممنوع و تخلف می خوانند لازم است که مستندات حقوقی و قانونی خود را ارائه کنند.»
آنها معتقدند در غیر این صورت اظهارات روح الله جمعه ای «صرفاً نظر شخصی تلقی شده و هیچ پیامد قانونی و حقوقی نخواهد داشت.»
این مجموعه همچنین گفته که «وزارت کشور به جای عمل به وظایف قانونی خود در خصوص مقابله با بی حجابی و بی عفتی رایج در کشور، مقابله با ناهیان از منکر و امت حزب الله را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و تلاش می کنند در برابر عمل به فریضه نهی از منکر و امر به معروف مانع تراشی کنند.»

انتقاد انصار حزب الله در بند چهارم این متن تندتر شده و وزارت کشور را تلویحا متهم به رواج بی حجابی می کند: «مدتی پیش وزارت کشور سالن خود را برای برپایی جشن مفتضح و شرم آور جماعتی بی حجاب و قانون شکن اجاره داده بود! عجیب است که رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در خصوص این قانون شکنی گسترده آن هم در طبقه اول وزارت کشور هیچ اظهار نظری نکرده اند! شاید در نظر این عزیز بی حجابی و نقض آشکار قوانین الهی و ملی در ساختمان وزارت کشور مجاز و نهی از منکر و امر به معروف در کوی و برزن کشور امام زمان (عج) تخلف محسوب می شود.»

انصار حزب الله اما حرف اصلی خود را در بند پنجم این متن زده، جایی که نشان داده همچنان خود را موظف به اجرای طرح «گشت موتوری» می داند، حتی اگر وزارت کشور هم با آن مخالف باشد. آنها تاکید کرده اند که «اصل اجرای این فریضه در جامعه منوط به توافق یا عدم توافق هیچ ارگانی نیست هر چند در تدابیر اندیشیده برای اجرای جمعی این فریضه هیچ تعارضی میان وظایف قانونی وزارت کشور و امر به معروف جمعی انصارحزب الله وجود نداشته و ندارد.»

قانون مجلس برای انصار حزب الله
این در حالی است که همزمان در مجلس هم طرحی برای حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر در دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی قرار دارد، طرحی که سخنگوی این کمیسیون خبر داده هفته آینده بررسی آن تمام می شود.

در جریان بررسی این طرح تنها رسیدگی به ماده ۲۲ آن مانده است که مربوط به وظایف مرجعی است که باید اجرا کننده و ناظر این طرح باشد و البته مشخص می کند که کدام مرجع باید این کار را انجام دهد. پیش تر مجتبی رحماندوست، طراح این طرح درباره محتوا و هدف آن گفته بود که «اگر کسی قصد داشت تا در برابر بی حجابی یا روزه خواری علنی اقدامی انجام دهد، با تصویب این طرح حمایت می شد.»
هر چند انصار حزب الله تلویحا در پاسخ خود به رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور اعلام کرده اند که برای آوردن گشت های موتوری خود به خیابان نیازی به قانون ندارند اما تصویب این طرح می تواند زمینه حضور خیابانی انصار حزب الله را که اکنون نصفه و نیمه فراهم است، تکمیل کند.

موضوع فرهنگی، برخورد پلیسی و انگیزه های سیاسی
بحث حجاب و عفاف که انگیزه انصار حزب الله برای فعال شدن مجدد در کف خیابان است، از اردیبهشت ماه به طور جدی مطرح شد. جایی که گروهی از معترضان به وضعیت حجاب بانوان در میدان فاطمی و در مقابل وزارت کشور تجمع کردند.
این تجمع اما نهایتا تجمعی «سیاسی» تلقی شد. چه آنکه علی مطهری که خود یک ماه بعد به بهانه ساپورت پوشی زنان زمینه یک کارت زرد را برای وزیر کشور فراهم کرد، این همایش را یک مانور سیاسی خواند و گفت موضوع حجاب مربوط به این دولت نیست و در دولت قبل هم وضعیت همین طور بوده است.

مطهری این پرسش را مطرح کرده بود که چرا این عده در دولت نهم و دهم نگران بحث حجاب نمی شدند؟ نکته ای که این همایش را به انصارحزب الله مرتبط می کند حضور فعال حسین الله کرم است که در همایش حجاب و عفاف سخنرانی کرده بود.
همایشی که بعدا اعلام شد «غیرقانونی» و «بدون مجوز» بوده است.

در همین حال نکته دیگری هم شایبه سیاسی بودن این تجمع را تشدید می کرد و آن هم تقارن زمانی با برگزاری نخستین همایش «دلواپسان» بود. تجمع حجاب در حالی برگزار شده بود که یک هفته پیش از آن رییس جمهوری گفته بود در حرکت های فرهنگی نیازمند گشت ارشاد نیست. از نکات دیگر این بود که فرمانداری تهران پیش از برگزاری تجمع یاد شده آن را غیرقانونی و بدون مجوز اعلام کرده بود.

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.