کد خبر : 16967
دیدگاه‌ها برای «انقلابیون» هم با اجازه‌نامه «کوه» می رفتند؟ بسته هستند
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آبان 1397 - 13:10
-

«انقلابیون» هم با اجازه‌نامه «کوه» می رفتند؟

دلم با آن‌هاست که در اردیبهشت ۹۶ امیدوارانه شعار می‌دادند «ما از مشهد نمیریم، مشهد رو پس می‌گیریم»! حالا کوه را هم از آن‌ها دارند می‌گیرند! یکی از فصل مشترک‌های بسیاری از مبارزان پیش از انقلاب «کوه» است. شاید در کنار «مسجد» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های شکل‌گیری مبارزات علیه رژیم پهلوی بشود از «کوه»

دلم با آن‌هاست که در اردیبهشت ۹۶ امیدوارانه شعار می‌دادند «ما از مشهد نمیریم، مشهد رو پس می‌گیریم»! حالا کوه را هم از آن‌ها دارند می‌گیرند!

یکی از فصل مشترک‌های بسیاری از مبارزان پیش از انقلاب «کوه» است. شاید در کنار «مسجد» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های شکل‌گیری مبارزات علیه رژیم پهلوی بشود از «کوه» به‌عنوان یک کانون مبارزه یادکرد.

کوه علاوه بر فرصت ورزش و تقویت قوای جسمانی برای مبارزه چریکی و مقاومت در مقابل شکنجه و بازداشت، امکان خودسازی و دورهمی و تبادل افکار را ایجاد می‌کرد. امن‌تر از خیابان بود و امکان گریز راحت‌تر و … آلبوم قدیمی هرکدام از انقلابیون ریشه‌دار (نه انقلابیون پس از انقلاب) را بگردید حتماً چند عکس با دوستان همفکر در کوه دارند.

از دیروز که خبر لزوم همراه داشتن اجازه‌نامه برای کوهنوردی زنان در مشهد را خواندم مدام آن نقل‌قول‌ها از کارکرد کوه میان انقلابیون یادم می‌آید. اینکه چطور آن زمان برای «هدف مقدسی» که به آن باور داشتند همراه داشتن اجازه‌نامه برای متأهل و مجرد منعی نداشت و حالا بعد از ۴۰ سال الزامی شده؟

هیئت کوه‌نوردی خراسان رضوی در بخشنامه‌ای به باشگاه‌های استان اعلام کرد برای صیانت از بنیان و اساس خانواده‌ها، اجازه همسر برای شرکت خانم‌های متأهل و اجازه ولی قهری برای خانم‌های مجرد و نوجوانان تا سن ۲۰ سال الزامی است.

مازیار ناظمی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ورزش و جوانان «صادر کردن بخشنامه برای گرفتن حال طرف مقابل» میان دو هیئت همگانی (انجمن گردشگری) و کوهنوردی را رفتاری کودکانه عنوان کرده که موضوع آن در حال پیگیری است. در شبکه‌های مجازی بسیاری از مردم با طنزهای تلخ و نیشدار به آن پرداخته‌اند.

مهراب قاسم‌خانی در اینستاگرامش پیشنهاد داده دور همه کوه‌ها به دلیل تحریک‌آمیز بودن پارچه بکشند و با مغازه‌هایی که لوازم کوهنوردی می‌فروشند به دلیل عرضه ابزار لهو و لعب به‌شدت برخورد شود! موضوع از یک «بازی کودکانه» به یک جدال بزرگ تبدیل‌شده است.

زحمتکش رئیس هیئت کوهنوردی خراسان رضوی با اعلام اینکه «این بخشنامه را ما به هیئت‌های خودمان ابلاغ کرده‌ایم و به سراسر کشور کاری نداریم» از کارش دفاع کرده و افزوده است: «تمامی این‌ها موارد قانونی است که در متن قانون آمده است، ماده ۱۱۰۵ ماده قانونی است. ما که حکم نکرده‌ایم ما توصیه کردیم. حالا اگر کسی به این حرف معترض است یعنی به مواد قانونی معترض است. هر کس در مجموعه خودش صلاح خود را می‌داند».

در اینکه برخی از کسانی که به بهانه کوهنوردی به این فضا می‌روند تخلفاتی می‌کنند تردیدی نیست، مگر در پارک و خیابان و شورای شهر! و صد جای دیگر نمی‌کنند؟ برای آنجا هم می‌خواهید لزوم همراه داشتن اجازه‌نامه صادر کنید یا واقعاً بر این باورید که مشهد مثل آن بزرگوار که فرمود «قم کشور بشود» یک کشور دیگر است؟ دلم با آن‌هاست که در اردیبهشت ۹۶ امیدوارانه شعار می‌دادند «ما از مشهد نمیریم، مشهد رو پس می‌گیریم»! حالا کوه را هم از آن‌ها دارند می‌گیرند!

فارغ از اینکه این اقدام را کودکانه و ناشی از لجبازی دو هیئت باهم بدانیم یا سلیقه و دستور فردی و … این اقدامات صدمه‌های جبران‌ناپذیری بر روان مردمی می‌زند که استخوانشان زیر بار تهدید و تحریم و گرانی شکسته است اما هنوز وفادارند به این کشور، هنوز به جوان‌ترها می‌گویند نباید بروید، بمانید که «یه روز خوب میاد».

زنان کم منع و ملامت دارند که این را هم به آن افزودید؟ می‌دانید هرکدام از این رفتارها و گفتارها چه خسارتی به آبرو و اعتبار این کشور می‌زند؟ برایتان مهم است که دستمایه شوخی می‌شویم؟ باید مثل ورزشگاه آزادی منتظر عکس و ویدئوهای زنان و دختران کوهنورد با ریش و سبیل مصنوعی و گریم باشیم؟

وقتی این بخشنامه این‌همه برای ما که اینجا زندگی می‌کنیم و با بسیاری از این دستورات آشناییم این‌همه جالب است برای مردم دنیا چه سوژه‌ای است! انصاف بدهید چه کسی آب به آسیاب دشمن می‌ریزد؟!

این‌همه ایمان و اراده برای دل‌زده کردن مردم را از کجا می‌آورید؟ شما که توان بخشیدن لبخند ندارید، جماعت کارتن‌خواب و زباله گرد را افزایش داده‌اید، مردم نان در خون می‌زنند و از شرم و آبروداری فریاد نمی‌کنند، چه اصراری دارید برای ناامید کردن آن‌ها که مثل آن پیرمرد طبسی روی شانه‌تان بزنند و بگویند «خودتان می‌دانید و مملکتتان»!

جوان‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند اگر این‌همه از ما ناراضی هستید صادرمان کنید به‌جاهای دیگر! درد اینجاست که وقتی این کشور به تلاطمی گرفتار می‌شود بسیاری از شما که الحمدالله دستتان به دهانتان می‌رسد می‌توانید باروبندیلتان را ببندید و بروید پیش «هانی» هایتان که فرستاده‌اید آمریکا و کانادا و اروپا تا انشالله درس بخوانند. باز ما می‌مانیم و کشوری که باید از آن دفاع کنیم و خرابه‌هایش را بسازیم که از دیرباز گفته‌اند: وطن برای ثروتمندان است و وطن‌پرستی برای فقرا!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.