دیدگاه‌ها برای انقلاب اسلامی در سبزوار بسته هستند
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مرداد 1397 - 9:03
-

انقلاب اسلامی در سبزوار

کتاب انقلاب اسلامی در سبزوار نوشته حسن شمس‌آبادی که به‌نوعی تاریخ محلی سبزوار محسوب می‌شود، در فصول اولیه خود به اختصار، اوضاع سبزوار در اواخر دوره قاجار، دوره مشروطیت و مشروطه‌خواهان سبزواری، سبزوار در جنگ جهانی دوم، نهضت ملی شدن صنعت نفت و تشکیل احزاب و تشکل‌های مختلف (ازجمله حزب توده و …) در سبزوار

کتاب انقلاب اسلامی در سبزوار نوشته حسن شمس‌آبادی که به‌نوعی تاریخ محلی سبزوار محسوب می‌شود، در فصول اولیه خود به اختصار، اوضاع سبزوار در اواخر دوره قاجار، دوره مشروطیت و مشروطه‌خواهان سبزواری، سبزوار در جنگ جهانی دوم، نهضت ملی شدن صنعت نفت و تشکیل احزاب و تشکل‌های مختلف (ازجمله حزب توده و …) در سبزوار و بحران‌های مختلف سیاسی و اجتماعی این دوران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مهم‌ترین بخش کتاب به توصیف تاریخ انقلاب در سبزوار پرداخته و جنبه‌های مختلف این قیام تاریخی را که شامل اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سبزوار در عصر پهلوی و اوایل انقلاب است را به تصویر می‌کشد. سردمداران این قیام مردمی که همان علما، روحانیون و وعاظ شهر بودند با برپایی جلسات مختلف مذهبی و انجمن‌ها و سخنرانی‌ها به روشنگری و اشاعه فرهنگ انقلاب در بین اقشار مختلف مردم ازجمله فرهنگیان، دانش آموزان، کسبه، نمایندگان و مسئولین شهر می‌پردازند و با این کار، مردم ایفاگر نقش انقلابی خود در وقایعی نظیر وفات حاج مصطفی خمینی، محاصره بیت امام، حادثه سیزدهم آبان و جریان انحرافی آشوری می‌شوند.

با اوج‌گیری نقش مردم در انقلاب و با سخنرانی علمایی چون شهید هاشمی‌نژاد در سبزوار و اندیشمندی سبزواری چون دکتر علی شریعتی وقایع تاریخی مهمی ازجمله: تاسوعا و عاشورای خونین سبزوار در سال ۵۷، اربعین حسینی و حادثه پاسگاه طبس و همچنین تظاهرات بانوان سبزواری هم‌زمان با روز کشف حجاب و نیز استعفای نمایندگان سبزوار در راستای انتقاد امام (ره) از مجلس شورای ملی و غیرقانونی دانستن آن، از مجلس اتفاق می‌افتد.

قیام سبزواریان همسو با توده عظیم ملت به ثمر می‌نشیند و در آستانه پیروزی انقلاب رویدادهای شیرینی همچون تشکیل ستاد استقبال از امام، حمایت از متحصنین دانشگاه تهران، ورود امام و خوشحالی مردم و حمایت از دولت موقت بازرگان در سبزوار رقم می‌خورد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سبزوار نیز همچون سایر شهرها شاهد استقرار نهادها و ارگان‌های انقلابی همچون کمیته انقلاب، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و … بوده و مردم با همراه شدن با نظام جمهوری اسلامی در برپایی رفراندوم جمهوری اسلامی، اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شرکت می‌نمایند. در پایان نویسنده به شرح زندگی تعدادی از شهدای انقلاب در سبزوار همچون محمد صانع زرنگ، صفرعلی برغمدی، احمد محمدی و … می‌پردازد.

کتاب ارزشمند انقلاب اسلامی در سبزوار نوشته همشهری فرهیخته آقای حسن شمس‌آبادی به یاری انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۰ منتشر گردیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.